پس از انتشار ویدئویی در یکی از صفحات مجازی شیرازی که به صورت مشترک با حضور یکی از وبلاگ نویسان شوش تولید شده است، بسیاری از کاربران فضای مجازی استفاده از مقبره حافظ را نوعی بی حیایی از سوی متولیان و گردانندگان این صفحات دانسته و خواستار توضیح آن شدند. از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس. متولی این مجموعه فرهنگی تاریخی شدند.

به گزارش ایبِنا، در این ویدئو که برای تبلیغ رستوران تازه تاسیس آرامگاه حافظ منتشر شده است، بانوان فود بلاگر با در دست داشتن غذاهای خارجی و ایرانی، کاربران را به صرف صبحانه در جوار آرامگاه خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی معروف دعوت می کنند. به عنوان لسان الغیب. و این فضا را به دنبال کنندگان صفحات خود توصیه می کنند.

در همین راستا معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، قول برخورد با این رفتارهای نابهنجار را داد و گفت: این رفتارهای نابهنجار در حال انجام است. اگر تخلف یا سهل انگاری از طرف رستوران یا مسئولی در مجموعه صورت گیرد، اگر تاریخ فرهنگی حافظیه اتفاق افتاده باشد، حتما ملاقات خواهیم کرد.

محمدکاظم بهادری پور با اعلام اینکه رستوران مذکور در صورت تخلف به مدت یک هفته پلمب می شود، افزود: این فیلم احتمالا زمانی ضبط شده که حفاظت فیزیکی از مقبره حافظ متوجه نشده و نیاز به بررسی دارد.

وی اما تولید محتوا در اماکن تاریخی و میراثی را مستلزم اخذ مجوزهای لازم از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس دانست و اظهار داشت: اجازه استفاده از فضای آرامگاه حافظ را حتی به برگزاری مراسم دانشجویی به طوری که شکی نیست.

با وجود اینکه برخی از کاربران فضای مجازی انتقاد می کنند که در مکان های تاریخی تحت نظارت میراث فرهنگی، گرفتن مجوز برای عکاسی با دوربین حرفه ای ضروری است. وبلاگ نویسان چگونه می توانند از تلفن همراه برای تولید محتوا بدون اجازه استفاده کنند؟ این سوال پیش می آید که با مجهز بودن موبایل به دوربین های باکیفیت، آیا محدودیت عکاسان ضروری است؟

همزمان با آغاز هفته گردشگری برنامه هایی همزمان با سراسر کشور در شیراز تدارک دیده شده است و آرامگاه حافظ میزبان تئاتر «لسان الغیب» به کارگردانی محمد حاتمی خواهد بود. 10 شب بازیگران و هنرمندان ملی شیرازی.

به گفته ثابت اکلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس علاوه بر برنامه مذکور، مجموعه تاریخی و جهانی تخت جمشید شاهد کنسرت «سیساد» نیز خواهد بود که یکی از برنامه های معتبر پس از اجرا است. کنسرت علیرضا قربانی. در این بنای تاریخی برگزار می شود و به پرباری هفته بزرگداشت حافظ مصادف با هفته ملی گردشگری کمک می کند.

یکی یکی از نیازهای گردشگری ادبی شیراز که سال هاست سعی در برگزاری رویدادهایی در این زمینه دارد، رعایت استانداردهای مورد نیاز این نوع گردشگری است. اما حتی در نامگذاری غرفه غذاخوری آرامگاه حافظ نیز پایبندی به ادبیات و اینکه در کجا رعایت نشده است. یکی به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، در نوروز 1403 یکی از پربازدیدترین اماکن گردشگری شیراز بوده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما