اخبار روز

حسن یزدانی مدود و کارلین را تعقیب می کند

عصر ایران؛ جمشید گیل – حسن یزدانی او با کسب سومین مدال خود در المپیک، پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران شد. او در حال حاضر در سایت است غلامرضا یک تخت او تنها کشتی گیر ایرانی است که سه مدال المپیک را کسب کرده و سه بار به فینال المپیک رسیده است. یزدانی و تختی هر کدام یک مدال طلا و دو نقره در المپیک کسب کرده اند.

تقریبا یک سال پیش، قبل از مسابقات جهانی کشتی 2023، در یادداشت حسن یزدانی باید طلا بگیرددرباره جایگاه حسن یزدانی در تاریخ کشتی ایران مطالب زیادی نوشته ایم. در این یادداشت به تشریح معیارهای فدراسیون جهانی کشتی برای تعیین پرافتخارترین کشتی گیران جهان پرداختیم و به موارد زیر اشاره کردیم:

اگر حسن یزدانی دیوید تیلور را شکست دهد و مدال طلای امسال را کسب کند، 10 امتیاز به 72 امتیاز فعلی او اضافه می شود و 82 امتیاز بالاتر از حمید سوریان قرار می گیرد تاریخ ایران چه از نظر تعداد مدال و چه از نظر امتیازی که با مدال های او کسب کرده است. این در حالی است که اگر یزدانی نقره بگیرد، تعداد مدال هایش به 9 و تعداد مدال هایش به 77 می رسد و اگر بدشانس نباشد، در المپیک سال آینده مانتوی پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران را بر تن خواهد کرد. سن 30 سالگی

فدراسیون جهانی کشتی مدال های المپیک و جهانی را به شرح زیر کسب می کند:

طلای المپیک 20 امتیاز

نقره المپیک 10 امتیاز

برنز المپیک 5 امتیاز

طلای جهانی 10 امتیاز

نقره جهان 5 امتیاز

برنز جهان 2 امتیاز

تا بازی های المپیک پاریس (2024) الکساندر کارلین او با کسب سه مدال طلای المپیک، یک مدال نقره المپیک و 9 مدال طلای جهان (در مجموع 160 امتیاز)، همین چند روز پیش پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ کشتی مردان بود. میخائیل لوپز کوبا موفق شد پنجمین طلای خود را در المپیک به دست آورد، لوپز از کارلین پیشی گرفت و پرافتخارترین کشتی گیر جهان شد.

لوپز رو میخوای؟

لوپز با 5 مدال طلای المپیک، 5 مدال طلای جهانی و 3 مدال نقره جهانی، در مجموع با 165 امتیاز از کارلین بزرگ پیشی گرفت.

حسن یزدانی هم اکنون 1 طلای المپیک، 3 مدال طلای جهان و 2 مدال نقره المپیک، 3 مدال نقره جهان و 1 مدال برنز جهانی کسب کرده است که ارزش مدال های او در مسابقات المپیک و جهانی به 87 امتیاز رسیده و از نظر افتخار در رده اول بام کشتی تاریخ ایران قرار دارد.

حمید سوریان قبل از مسابقات جهانی پارسال با 80 امتیاز پرافتخارترین کشتی گیر ایران بود که با یک طلای المپیک و 6 طلای جهان به دست آورد اما یزدانی در 11 ماه گذشته دو مدال نقره جهانی و المپیک را به دست آورد و تعداد مدال هایش از 72 به 87 رسید و از 72 به 87 رسید. سوریان جلو رفت.

الکساندر مدود در مقابل تختی

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

مغرورترین کشتی گیر لزوما بهترین کشتی گیر نیست. با این حال، لوپز کوبایی قطعا بهتر از کارلین است نبود. یزدانی بهتر از تختی، محد، رسول خادم و… کشتی نمی گیرد، با این حال او در تاریخ کشتی ایران یک استثناست.

مهم ترین دلیل این نظر این است که یزدانی در تاریخ کشتی ایران یک استثنا بود چرا که برخلاف دیگران هر بار که به مسابقات جهانی و المپیک می رفت با مدال برمی گشت. از این نظر در ایران کشتی مانند یزدانی وجود نداشت. او در یک دهه اخیر ده مدال کسب کرده است که حداقل در کشتی ایران و جهان کم نظیر و شگفت انگیز است.

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

در تاریخ کشتی، تنها پنج کشتی گیر به مدت ده سال متوالی (یا بیشتر) در مسابقات جهانی و بازی های المپیک قهرمان شده اند: الکساندر مدوید، الکساندر کارلین، ماخاربک خدارتسوف، عبدالرشید سعدالله اف و حسن یزدانی.

کارلین 13 سال متوالی، مدود 12 سال متوالی، خادارتسف 11 سال متوالی و سعدالله اف آنها ده سال متوالی در بازی های جهانی و المپیک مدال گرفتند. احسن یزدانی اگر بخواهد و بتواند تا المپیک بعدی کشتی بگیرد، این شانس را دارد که از این چهار غول روسیه در کسب مدال های متوالی در المپیک و مسابقات جهانی پیشی بگیرد.

الکساندر کارلین

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

اگرچه کسب 14 مدال متوالی در بازی های جهانی و المپیک واقعا سخت است، اما یزدانی اگر کتفش کمک کند، حداقل می تواند به خادارتسف و شاید حتی مدودف برسد. او اکنون نزدیک به 30 سال سن دارد و باید بتواند تا 32 سالگی دو مدال جهانی دیگر کسب کند.

در میان بزرگان و حتی نابغه های کشتی، حتی بویسار سایتیف که بسیاری او را بهترین کشتی گیر تاریخ می دانند، ده سال پیاپی نتوانست در بازی های جهانی و المپیک شرکت کند و مدالی هم به دست نیاورد.

حتی یک مدال نقره یا برنز در کارنامه سیتیف وجود ندارد. او 9 طلا دارد. 3 مدال طلای المپیک و 6 مدال طلای جهانی. اما این نابغه روسی در المپیک 2000 به براندون اسلی آمریکایی و در مسابقات جهانی 2006 به میخائیل گانف بلغاری باخت و از کسب مدال در این دو تورنمنت مهم بازماند. سایتف در سال های 2002 و 2007 در مسابقات انتخابی تیم ملی روسیه به حریفان خود باخت و نتوانست در جام جهانی شرکت کند. در سال 1999 برادرش جای او را در تیم ملی روسیه گرفت.

هموروئید sitev

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

پرونده سایتیف که از نظر فنی سخت‌گیرترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی آزاد محسوب می‌شود، به وضوح نشان می‌دهد که حتی برای نوابغ کشتی جهان هم سخت است که ده سال متوالی در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک شرکت کنند، چه رسد به قهرمانی. یک مدال

اما یزدانی عهده دار این کار است. یعنی ده سال در تیم ملی ایران بوده و هر سال مدال گرفته است. حتي اگر سايتيف را از مسابقات تيم ملي روسيه در سال هاي 2002 و 2007 حذف كنيم، او دو بار در سال هاي 2000 و 2006 در المپيك و بازي هاي جهاني شركت كرد، اما نتوانست مدالي را به دست آورد. اما یزدانی در ده سال اخیر هرگز چنین ناکامی را تجربه نکرده و هر سال با مدال به ایران بازگشته است.

چه بلایی سرت اومده؟

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

در میان بزرگان کشتی جهان، دو نفر دیگر می توانند در جایگاه یزدانی و مدود و کارلین و خادارتسف بایستند: سرگئی بلوگلازوف، آرسن فدزایف، عبدالرشید سعدالله اف.

بلاگلازوف و فادزیف المپیک 1984 لس آنجلس را به دلیل جنگ سرد و تحریم بلوک شرق از المپیک از دست دادند، در حالی که سعداللهوف بازی های جهانی 2022 را به دلیل جنگ در اوکراین از دست داد. روس ها اجازه حضور در مسابقات جهانی 2022 را نداشتند وگرنه سعدالله اف یازدهمین مدال خود را کسب می کرد.

عبدالرشید سعدالله ف

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

در واقع حسن یزدانی اکنون در کنار چهار روس بی نظیر در تاریخ کشتی جهان ایستاده است و اگر اختلافات سیاسی گریبانگیر کشتی نمی شد، سه روس دیگر مانند او در دو ورزشگاه برتر کشتی جهان ده مدال پیاپی کسب می کردند.

همچنین باید به بروس بامگارتنر آمریکایی اشاره کرد که اگر در مسابقات جهانی 1991 مدال می گرفت، 14 مدال متوالی کسب می کرد، حتی بیشتر از کارلین و مدوید. او در حالی که هشت سال پیاپی مدال های جهانی و المپیک را کسب کرده بود، در سال 1991 موفق به کسب مدال نشد و سپس پنج مدال دیگر را به دست آورد.

بروس بامگارتنر

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

هر چه بود حسن یزدانی در یک دهه اخیر کار بزرگی انجام داد. او مظهر قدرت و موفقیت مداوم است. باید دید این قهرمان آرام و عملی چه تصمیمی برای آینده در سر دارد. آیا او تا المپیک 2028 در عرصه کشتی می ماند تا رکورد 13 مدال متوالی کارلین را بشکند یا بهتر است بعد از تحمل یک دهه فشار طاقت فرسا از مسابقات جهانی خداحافظی کند؟

آرزوی هر کشتی دوست ایرانی ماندن پهلان حسن است. اما با وجود اینکه آسیب دیدگی شانه او را مجبور می کند تشک کشتی را ببوسد و برود، اما می تواند با افتخار بگوید: خداحافظ!

حسن یزدانی مثل مدود و کارلین

حسن یزدانی کشتی ایران را در مسابقات جهانی و المپیک به جایی رساند که تا به حال نبوده است. 10 سال، 10 مدال، 9 فینال! عملکرد و شخصیت او با هم تجسم این شعر است: توانایی بالا بردن گردن با افتخار تا اوج شکوه فروتنی.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا