اخبار روز

حذف آرسنیک و فلزات سنگین از آب تصفیه شده در 70 منطقه روستایی با استفاده از دستگاه دانش بنیان

وجود آرسنیک و فلزات سنگین برای تصفیه آب در مناطق روستایی به ویژه در مناطق روستایی که تجهیزات حذف آرسنیک را با چالش مواجه می کند، با چالش مواجه می شود. یکی توسط شرکت های دانش بنیان توسعه یافته است.

به گزارش ایسنا، همه جا در شوره زارها و بیابان ها یافت می شود، سرزمین خشک و بایر یزراء گواه خشکی و تشنگی آن به آب است و در این همه تشنگی، آب آشامیدنی مردم کویر قدمتی دیرینه دارد.

بیابان نشینان معنای تشنگی و خشکسالی را می دانند، اما آنجا که پای انسان تاریخ باز می شود، داستان به گونه ای دیگر تعبیر می شود. اکنون برای رفع این مشکل، کارت آب به رقیبی جدی برای کارت های سوخت در این مناطق تبدیل شده است. این نقشه ها به آنها می گوید که چقدر آب باید دریافت کنند، اما این آب ها چالش دیگری دارند. وجود آرسنیک و فلزات سنگین

آلودگی منابع آب زیرزمینی توسط آلاینده ها و به ویژه فلزات سنگین باعث کاهش کیفیت و غیرقابل استفاده بودن این منابع شده است. این آلودگی ها اغلب به دلیل نزدیکی بدنه های آبی به خاک های حاوی آرسنیک یا تخلیه فاضلاب های صنعتی با محتوای آرسنیک بالا به آب های سطحی یا زیرزمینی ایجاد می شوند.

سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را به عنوان یک ماده سرطان زا شناسایی کرده است و به همین دلیل حساسیت در مورد حذف آن از آب آشامیدنی افزایش یافته است.

در ایران به دلیل کاهش منابع آب زیرزمینی، غلظت آرسنیک به ویژه در نزدیکی رشته کوه های زاگرس افزایش یافته است. این مشکل هر ساله به دلیل کمبود بارندگی و کاهش سطح آب های زیرزمینی افزایش می یابد.

فناوری هایی برای باز کردن گره آب آشامیدنی آلوده یکی از شرکت های دانش بنیان به ما می دهند. “بسته برداشت آب” که آرسنیک و فلزات سنگین را از آب آشامیدنی حذف می کند.

با توجه به نیاز کشور به حذف آرسنیک از آب آشامیدنی، این شرکت راه حل موثری با استفاده از جذب سطحی ارائه کرده است. در این فرآیند از جاذب های مبتنی بر نانو آهن استفاده می شود. عدم نیاز به برق و مواد شیمیایی، راندمان 100 درصد و عدم تولید ضایعات، ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده، هزینه عملیاتی بسیار پایین، ظرفیت حذف آرسنیک بالا تا 99 درصد و عدم نیاز به تنظیم pH از جمله مزایای این سیستم است.

این فناوران بیش از 100 کارخانه حذف آرسنیک را در مقیاس های مختلف روستایی و شهری در استان هایی مانند کرمان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین و … نصب و راه اندازی کرده اند.

ارسلان صدر، کارشناس ارشد بازاریابی و فروش یکی یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با ایسنا، پکیج حذف فلزات سنگین و حذف آرسنیک از آب شرب را یکی از آخرین دستاوردهای این شرکت برشمرد و گفت: این دستگاه در روستاها برای تامین آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد. به خانوارهای روستایی

وی ادامه داد: از آنجایی که عمده فعالیت های ما در حوزه آب شرب روستایی و مناطق محروم است، توسعه محصولات ما بر اساس درخواست هایی خواهد بود که از آب شهرها و روستاهای مختلف به ویژه در بخش روستایی دریافت می کنیم. .

صدر اضافه کرد: بنابراین آب تصفیه شده ای به دست می آوریم که با وجود فلزات سنگین و آرسنیک مشکل دارد و پورت آن به پکیج ما متصل می شود و از طریق فیلتراسیونی که در این سیستم طراحی و نصب شده است، آرسنیک یا نوع دیگری از فلزات سنگین موجود در آن حذف می شود. .

این کارشناس ارشد فروش این شرکت خاطرنشان کرد: این پکیج در نهایت آب شرب استاندارد و با کیفیت را طی فرآیند فیلترینگ تضمین می کند.

وی درباره نحوه ساخت این پکیج که شبیه به سیستم پمپ بنزین ها است، توضیح داد: طراحی این دستگاه شبیه پمپ بنزین ها است که برداشت آب از طریق کارت های آب آسان است.

صدر افزود: در برخی مناطق روستایی خانوارها دارای سهمیه آب هستند که از طریق کارتی مشابه کارت سوخت به نام کارت آب دریافت می شود.

وی ادامه داد: خانوارهای روستایی با توجه به سهمیه خود، برای جمع آوری آب شرب مورد نیاز خود، کارت آب را وارد کارتخوان دستگاه می کنند و با فشار دادن دکمه های دستگاه، آب شرب را از طریق نازل دستگاه دریافت می کنند.

صدر با بیان اینکه این دستگاه تجاری سازی شده است، تصریح کرد: تاکنون 70 دستگاه از این بسته به استان های کرمان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل تحویل داده شده است.

این تکنسین در خصوص اهمیت این دستگاه توضیح داد: آب عرضه شده به این دستگاه آب شیرین کن تصفیه شده است که حاوی فلزات سنگین یا آرسنیک است. فلزات سنگین و آرسنیک عناصر سمی مضر برای بدن هستند که به دلایلی وارد آب های زیرزمینی شده اند. بنابراین این عناصر در آب آشامیدنی روستایی وجود دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که این عناصر برای بدن مضر هستند، جداسازی این عناصر از آب تا حد استاندارد ضروری است و این پکیج دقیقا این فرآیند را انجام می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا