اخبار روز

حداقل هزینه ساخت مسکن ملی را اعلام شد!/جزئیات

به گفته پی ام آپ، رئیس بانک مسکن قیمت جدید ساخت خانه های ملی را متری 6.5 میلیون تومان اعلام کرده است. این در حالی است که پیش از این رئیس کانون انبوه سازان از موافقت وزارت راه با قیمت 10 میلیون تومانی ساخت نهضت ملی مسکن خبر داده بود.

وی درباره قیمت ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن گفت: قیمت نوساز حدود 6.5 میلیون تومان است.

وی همچنین در تشریح جزئیات فرمول جدید گفت: قرار است وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی را اعلام کند که بر اساس آن قیمت ساخت 4.5 میلیون تومان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که پیشنهاد قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومانی برای هر متر مسکن ملی که در ابتدای این طرح مطرح شده بود، آنقدر جذاب نبود که انبوه سازان بتوانند واحدهای مسکونی نهضت ملی را بسازند. مسکن. . پروژه اما حالا این افزایش قیمت می تواند محرکی برای ورود آنها به پروژه باشد؟

قیمت ها هر سه ماه یکبار تعدیل می شود.

محمد مرتضوی، رئیس اتحادیه سراسری انبوه سازان در این خصوص گفت: نکته قابل توجه این است که این قیمت های اعلامی فقط یک عدد و رقم نیست. یعنی بر اساس آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در بازه های زمانی سه ماهه با توجه به تعدیل قیمت مصالح و حقوق تعیین می شود.

وی ادامه داد: قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان مربوط به بازه زمانی مشخصی است و بر اساس شاخص سه ماهه ای که 1400 تعیین شده و شاخص پایه آن سال بوده، پیشنهاد شده است.

مرتضوی همچنین توضیح داد: از آنجایی که این تعدیل ها هر سه ماه یکبار توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر می شود، خواه ناخواه قیمت ها با توجه به تورم مواد و دستمزد تعدیل می شود. این موضوعی نیست که نیاز به دخالت وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعیین کننده برنامه و بودجه در قیمت گذاری و ارائه قیمت داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در قراردادهای منعقد شده در سال های اخیر و یا امسال این شاخص های تعدیل سه ماهه کاملا در نظر گرفته شده است که اکنون وزارت راه و شهرسازی قیمت را 6 میلیون و 500 اعلام می کند. هزار تومان، باید بررسی شود که آیا این مبلغ با احتساب تمام تعدیل هایی است که باید تا امروز محاسبه می شد یا اینکه آن قیمت پایه توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین شده و این دو مفهوم را تغییر داده است. کاملا متفاوت هستند.”

رئیس اتحادیه سراسری انبوه سازان مسکن درباره تغییر قیمت پایه اظهار کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی قیمت پایه را از 4.5 میلیون تومان به 6.5 میلیون تومان افزایش داده است، این گامی در جهت به روز رسانی قیمت ها است و دور شدن از قیمت ها سفارش و واگذاری است که قطعا می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت پروژه ها داشته باشد. علاوه بر این، انبوه سازان نیز از پروژه های موجود استقبال می کنند و عملا وارد طرح نهضت ملی مسکن می شوند.

وی ادامه داد: اما اگر در هر صورت پایه 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد و تعدیل ها در 4 میلیون و 500 هزار تومان اعمال شده باشد و آنچه اعلام می شود قیمت 1402 با توجه به شرایط روز باشد طبیعی است. هیچ تغییری در روند پروژه ها مشاهده نخواهید کرد. اتفاق خاصی نیست. کاری که وزارت راه و شهرسازی باید انجام می داد با همین قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان انجام شده است.

مرتضوی تصریح کرد: اگر قیمت پایه تغییر نکرده باشد اعمال تعدیل در این قیمت معنای خاصی ندارد. قبلاً در قراردادها بود و برنامه ریزی شده بود. امروز در حال تبدیل شدن به یک رسانه است و هدف از این کار هم برای من نامشخص است.»

رئیس کانون سراسری انبوه سازان بیان کرد: بنابراین در صورتی که تغییر قیمت تغییر در قیمت پایه باشد یا تعدیل ها برای ایجاد مردم و ایجاد تعدیل صورت گرفته از وزارت راه و شهرسازی خواستار شفاف سازی هستیم. متقاضیان از آنچه با آن سر و کار دارند آگاه هستند. گفتند اگر امروز با همان قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان قرارداد بسته شود، ارزش روز 6 میلیون و 500 هزار تومان می شود. در این مورد ابهام وجود دارد و باید شفاف سازی شود».

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای انبوه سازان جذابیتی ندارد

مرتضوی در خصوص جذابیت مبالغ پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای انبوه سازان گفت: تاکنون اعداد و ارقام تولیدی وزارت راه و شهرسازی برای انبوه سازان جذابیتی نداشته است. عقل و منطق می گوید استان های مختلف کشور شرایط متفاوتی دارند. حقوق ها در بسیاری از استان ها بالاست. به عنوان مثال در برخی از استان های جنوبی حقوق ها تا سه برابر استان های مرکزی بیشتر است و این موارد باعث ایجاد تفاوت در هزینه ساخت می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را به عنوان قیمت پایه برای تمام استان های کشور تعریف می کند فاقد کار تخصصی است و نشان از اختلاف ما با یکدیگر دارد.

وی بیان کرد: آنچه در سازمان برنامه و بودجه تعریف شده این است که استان ها با یکدیگر اختلاف قیمت دارند و در لیست قیمتی که هر ساله از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر می شود این تغییرات به وضوح دیده می شود اما متاسفانه مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی به این موضوع اهمیت نمی دهد.

هزینه ساخت هر متر مسکن چقدر است؟

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور همچنین در تشریح میانگین واقعی قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی ملی گفت: با توجه به شرح خدمات تعریف شده در قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن، میانگین مبلغ 9 میلیون و 500 هزار است. تومان، قیمت روز که قرارداد با آن منعقد می شود. البته همانطور که گفته شد این قیمت یک قیمت متوسط ​​است و در برخی استان ها ممکن است 5-10 درصد کمتر و در برخی استان ها 20 درصد بیشتر باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا