اخبار روز

حجم صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق معادل حجم صادرات ایران به 27 کشور اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از آذربایجان غربی و به نقل از روابط عمومی استانداری، دومین نشست مشترک استان های همجوار جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق برگزار شد.

حجم صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق معادل حجم صادرات ایران به 27 کشور اروپایی است.

در این نشست که با حضور استانداران کردستان، کرمانشاه و وزیر کشور اقلیم کردستان عراق و به میزبانی استان اربیل برگزار شد، محمدصادق معتمدیان از میزبانی مردم و مسئولان عراقی قدردانی کرد. اقلیم کردستان با تبریک دو سال اخیر به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) افزود: زائران اربعین در امنیت کامل و با پذیرایی ارزشمند مردم اقلیم کردستان عراق وارد اربعین شدند. در اربعین به این حرم مطهر امام حسین (ع) مشرف شوید و قدردان میزبانی شایسته مردم و مسئولان اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اولین اجلاس مشترک استان های همجوار جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق به میزبانی ارومیه در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اولین نشست با حضور دکتر دکتر وحیدی وزیر محترم کشور و جمعی از مقامات کشوری جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان غربی سفر کردند. در شهر ارومیه برگزار شد و این دیدار مسیر جدیدی را در روند توسعه تعاملات بین آنها گشود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حضور استانداران کردستان، کرمانشاه و تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی و هیئت های تجاری در دومین اجلاس استان های همجوار جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق در اربیل، افزود: حضور نشانگر اهمیت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق است. مقامات دو طرف تمایل به گسترش روابط دارند و تمام برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است.

معتمدیان همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان و عراق را روابط راهبردی برشمرد و یادآور شد: روابط دیرینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی، مذهبی و حسن همجواری موجب توسعه روابط جمهوری اسلامی شده است. ایران و اقلیم کردستان عراق.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته نشان داده است که در شرایط سخت از مردم و دولت اقلیم کردستان عراق حمایت می کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سختی چون مبارزه مردم کردستان عراق علیه رژیم بعث، بمباران شیمیایی حلبچه توسط این رژیم و حملات جریانات تکفیری و تروریست های داعش از دولت و مردم اقلیم کردستان عراق حمایت کرده اند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به وجود برخی موانع فرامنطقه ای که می تواند موجب آسیب بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق شود، تصریح کرد: با وجود توطئه دشمنان در چند وقت اخیر به ویژه دولت سیزدهم و در زمان شهید آیت الله رئیسی دوران طلایی را تجربه کردیم. ما در روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق هستیم.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه امنیت زیربنای توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی است، افزود: امیدواریم با اجرای کامل توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق که در همکاری خوبی با جمهوری اسلامی ایران است. اقلیم کردستان و رسیدگی به عوامل ناامنی در منطقه شاهد ایجاد فضای جدیدی در زمینه روابط اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران چه در بعد اقتصادی و چه در عرصه اقتصادی خواهد بود. بخش های تجاری

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز توافقات دوجانبه، افزود: در دو سال گذشته روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرزهای آذربایجان غربی بیش از یک میلیارد دلار بهبود یافته است. سالانه به این منطقه صادر می شود و 250 درصد افزایش ترانزیت و 40 درصد افزایش صادرات داشته ایم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به افزایش تعاملات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، افزود: این افزایش تعاملات زمینه ساز همکاری در بخش خصوصی بوده و شاهد رونق در بخش خصوصی هستیم. بخش تجاری و فعالیت های اقتصادی بین تجار و بازرگانان ایران و اقلیم کردستان عراق.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه حجم صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق با حجم صادرات ایران به 27 کشور اروپایی برابری می کند، اظهار داشت: این حجم صادرات و مبادلات اقتصادی نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص است. دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی با اقلیم کردستان عراق و توسعه روابط با کشورهای همسایه.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق برای افزایش تعاملات اقتصادی بین آنها، گفت: در صورت رفع موانع و مشکلات، شاهد جهش تعاملات اقتصادی و تجاری بین اسلام‌گرایان خواهیم بود ایران و اقلیم کردستان

کمیسیون های بازگشایی مرز جدید کاله شین اشنویه، تکمیل زیرساخت پایانه های مرزی تمرچین و کیلا سردشت، رفع مشکلات ترانزیتی از جمله حمل بار، ایجاد 6 گیت تخصصی صادرات در تمرچین، اجرای ترانزیت بین المللی معاهدات کنوانسیون عراق و طراحی مسیر چهار خطه ترانزیت حاج عمران به شهر سوران و ایجاد خط ویژه آمبولانس بین مراکز درمانی آذربایجان غربی و اربیل از مهمترین بندهای این تفاهم نامه است. در دومین نشست استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، افزود: امیدواریم با توافق دو طرف فصل جدیدی در روابط اقتصادی آغاز شود.

وی در پایان از همکاری مسئولان اقلیم کردستان عراق در پذیرایی از زائران اربعین حسینی قدردانی کرد و اظهار داشت: با رفع مشکل تردد از اربیل به بغداد، انتظار داریم تعداد زائران از مرز تمرچین از 140 هزار نفر افزایش یابد. سال گذشته به 500 نفر، امسال توسط هزار نفر.

در این جلسه تعدادی از نمایندگان مردم استان در شورای اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی را همراهی می کنند.

دومین نشست استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق – اربیل

روابط ما با ایران فراتر از دوستی است

ریبهار احمد وزیر کشور اقلیم کردستان عراق با اشاره به شباهت های دیرینه فرهنگی و مذهبی دو طرف گفت: برای توسعه اقتصادی باید از پیوندهای فرهنگی استفاده کرد و زمینه همکاری خوب را فراهم کرد. جوهر و آسایش مردم ما.»

احمد گفتگو و مذاکره را راه خوبی برای رسیدن به اهداف دانست و افزود: ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه داریم، اما روابط با ایران چیزی فراتر از دوستی است و تلاش می کنیم سطح تبادلات اقتصادی خود را با بزرگان خود افزایش دهیم. در آینده نزدیک برادر را به بالاترین سطح ارتقا دهیم.

وی همچنین بازگشایی پایانه های جدید مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برای بازگشایی مرز کاله شین سیدکان آمادگی کامل داریم و معتقدیم که مرزهای جدید زمینه ساز این امر است. رونق اقتصادی و ارتقای شاخص های امنیتی در کشور.

وزیر کشور اقلیم کردستان عراق امنیت کنونی در مرزهای دو طرف را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ما و دوستان ایرانی مان اجازه نمی دهیم دشمنان این امنیت را مختل کنند.

رباح احمد همچنین با اعلام آمادگی برای سومین سال میزبانی از زائران اربعین حسینی، افزود: امسال در تلاش هستیم تا تردد زائران اربعین حسینی را تسهیل و تسریع کنیم تا ما نیز از فیوضات بهره مند شویم. از امام حسین (ع).

خرداد ماه گذشته اولین نشست استان های همجوار جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق به میزبانی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا