اخبار روز

حجم اسکناس های کشور چقدر است؟

به گزارش پی ام آپ، در ماه های اخیر مشاهده شده که عابر بانک ها فاکتور نمی دهند و دریافت فاکتور از بانک ها با مشکل مواجه است. اما براستی حجم اسکناس چه شد؟ از آمارهای پولی منتشر شده می توان حدس زد که تقاضا برای اسکناس نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بدین ترتیب موجودی اسکناس در دست افراد تا بهمن ماه 1401 نسبت به سال قبل 40 درصد بیشتر بوده است. اما احتمالا حجم کل اسکناس های عرضه شده که کمتر از دو درصد نقدینگی کشور است به اندازه تقاضای موجود افزایش نیافته است.

آمارهای پولی که آخرین آن مربوط به بهمن ماه است، نشان می دهد که کل اسکناس در کشور در پایان بهمن ماه به 123 همت (هزار هزار میلیارد تومان) رسیده است. از این میزان 107.5 سهم در اختیار افراد و 10.9 سهم در اختیار بانک ها بوده است. به مجموع این دو قسمت یعنی 118.4 همات، قبض جاری می گویند که جزء هزینه های اساسی پولی بوده و 15 درصد آن را تشکیل می دهد. بقیه مخارج پولی پایه از سپرده های بانکی در بانک مرکزی تشکیل می شود.

حجم اسکناس های کشور چقدر است؟

به استثنای دو طرف مذکور، 4.51 تن اسکناس در اختیار بانک مرکزی است. این قسمت عملاً مانند نقدینگی موجود جزء پایه پولی محسوب نمی شود. در ترازنامه بانک مرکزی دو طرف دارایی و بدهی وجود دارد. اما بقیه اسکناس ها یعنی آنهایی که در دست افراد است و آنهایی که در بانک ها هستند در واقع بدهی بانک مرکزی محسوب می شوند، زیرا مانند چکی هستند که بانک مرکزی به مردم داده است.

حجم اسکناس های کشور چقدر است؟

نمودار بالا نشان می دهد که در سال های اخیر چقدر پول نقد به صورت اسکناس وجود داشته است. ظاهرا حجم اسکناس در سال 1401 نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در عین حال، نسبت اسکناس در دست افراد نیز افزایش یافته و از 67 درصد به 87 درصد رسیده است. بنابراین، بلیط در دست افراد رشد زیادی داشته است.

نمودار زیر درصد افزایش اسکناس در دست افراد را نشان می دهد. رشد نقدینگی در چهار سال گذشته در سطوح بالای 30 درصد و به طور کلی نزدیک به 40 درصد بوده است، اما از آنجایی که اهمیت اسکناس در معاملات کاهش یافته است، رشد این بخش کوچک از نقدینگی (کمتر از دو درصد) پایین بوده است. . اما جالب اینجاست که سال گذشته این بلیت 43 درصد رشد داشته است.

رشد تعداد اسکناس در دست افراد

بنابراین به نظر می رسد تقاضای مردم برای خرید بلیت در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و بخشی از این تقاضا در سمت عرضه بلیت تامین شده است. بنابراین احتمالا تقاضای زیاد بانک ها برای اسکناس باعث شد بانک ها از بانک مرکزی شکایت کنند و در نهایت بانک مرکزی اسکناس های بیشتری چاپ کند. اما احتمالاً این میزان افزایش عرضه با افزایش تقاضا مطابقت نداشته است زیرا مشاهدات عدم وجود اسکناس در دستگاه های خودپرداز نسبت به گذشته بیشتر بوده است. در پایان لازم به ذکر است که اسکناس همچنان بخش بسیار ناچیزی از نقدینگی کشور را تشکیل می دهد و بیشتر نقدینگی در حساب های بانکی منتقل می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا