احتمالاً با افرادی برخورد کرده اید که برای هر بیماری حجامت را توصیه می کنند. البته روشی است که به تعداد طرفدارانش مخالف دارد، اما شاید بهتر است از مزایا و معایب حجامت به کلی چشم پوشی کنیم.

به گزارش جام جم، تحقیقات گسترده ای در مورد چگونگی و چرایی عملکرد حجامت انجام شده است اما در نهایت هیچ پاسخ قطعی و صددرصدی در خصوص نتایج آن به دست نیامده است.

در این میان سوال فعلی این است که حجامت درمانی تا چه اندازه می تواند در درمان انواع بیماری ها موثر و مفید باشد؟ دکتر متخصص پزشکی ایران سوالی که احمد کریمی پاسخ داد.

بعضی ها عادت حجامت دارند; آیا این عادت را تایید می کنید؟

حجامت، فسد، زالو درمانی و غیره روش های درمانی از جمله اقدامات یداو است. روش هایی که فقط در درمان به ما کمک می کنند و معمولاً به تنهایی و بدون تجویز و تشخیص پزشک توصیه نمی شوند. به عبارت دیگر، عادت به حجامت بدون اطلاع از مزاج خود کاملاً اشتباه است. اینکه بگوییم همه می توانند به صورت دوره ای و در تاریخ معینی حجامت کنند، مطلقاً صحیح نیست.

پس باید شرایط خاصی برای حجامت وجود داشته باشد و آیا همه نمی توانند این کار را انجام دهند؟

طبیعتا اینطور است. در واقع در مواردی می توان از حجامت استفاده کرد که پزشک مزاج فرد را تشخیص دهد و بداند که این شرایط را دارد; سپس روش حجامت برای آن شخص مفید و مؤثر خواهد بود; پس این شرایط چیست؟

برای حجامت دو شرط لازم و اساسی وجود دارد; سن و خلق و خو سن مسگر باید بین 12 تا 60 سال باشد. ضمناً مزاج فرد باید گرم باشد و قطعاً حجامت برای افراد سرد مزاج توصیه نمی شود.

چگونه خلق و خو را تشخیص دهیم؟

تشخیص مزاج طیفی از علائم و نشانه ها دارد. رنگ پوست، نرمی و سفتی بافت بدن، میزان خواب، سازگاری فرد با محیط، سرعت رشد مو و …. با این حال، مزاج موضوعی نیست که انسان بتواند به راحتی آن را تشخیص دهد و تعیین کند. خود شخص حتما به پزشک مراجعه کنید. متخصص آمد و تشخیص را به دکتر سپرد. آن وقت است که می توانیم برخی از روش های سنتی و ایرانی را با توجه به روحیه خود انجام دهیم.

برای کسانی که بدون در نظر گرفتن شرایط حجامت این کار را انجام می دهند چه مشکلاتی پیش می آید؟

حقیقت این است که خون یک ماده اضافی در بدن ما نیست. خون ماده زندگی است و بدن برای عملکرد به آن نیاز دارد. به همین دلیل زیاده روی در آن و بی توجهی به شرایط لازم برای حجامت ممکن است باعث ضعف بدن شود. البته موضوعی است که در زمان حال خود را نشان می دهد و حتی احساس شادابی را در فرد ایجاد می کند که می تواند برای فرد حجامت خوشایند باشد. اینگونه است که عوارض خونریزی نامناسب در سنین بالا خود را نشان می دهد و به فرد تحمیل می شود.

زمان مناسب برای حجامت چند وقت یکبار است؟

اگر فرد شرایط لازم برای حجامت را دارد بهتر است سالی یک بار یا حداقل در بهار و پاییز حجامت کند. حجامت زیاد و استعمال ماهانه کاملاً ممنوع است.

آیا تاثیر حجامت در درمان بیماری کاملا مشخص است؟

همانطور که قبلا گفتم حجامت مرحله سوم روش های درمانی بعد از تغذیه مناسب و مصرف دارو است. در واقع، حجامت و اقدامات پزشکی عمومی برای درمان بیماری تصور نمی شود، برعکس، روند طولانی درمان را تسریع می کند و مدت زمان آن را کوتاه می کند. با توجه به این نکته، حجامت در افزایش قد، کنترل بیش فعالی، درمان کبد چرب، فشار خون، بهبود افسردگی، بیماری های زنان و زایمان و … مفید است. خوب است بدانید که می تواند موثر باشد. در واقع حجامت می تواند روشی مکمل و کمک کننده برای پزشک در درمان بیماری ها باشد. یک تصور غلط رایج وجود دارد که حجامت می تواند جنبه درمانی داشته باشد. اگر رژیم غذایی تنظیم نشود و داروهای تجویز شده مصرف نشود، حجامت به تنهایی نمی تواند درمان را انجام دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما