اخبار روزدانستنی ها

حافظه عجیب باکتری ها، چیزی شبیه حافظه کامپیوتر

بر اساس یک مطالعه جالب جنبه جدیدی از رفتار باکتریایی کشف شد که نشان می دهد باکتری از توانایی شکل دادن به «خاطرات» برخوردار است که می‌تواند بر استراتژی‌های آن از جمله مقاومت دربرابر آنتی‌بیوتیک تاثیرگذار باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

این کشف راه های جدیدی را برای مبارزه با عفونت های خطرناک و رفع نگرانی های فزاینده در مورد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک باز می کند. برخلاف آنچه ما انتظار داریم، خاطرات باکتریایی شبیه به تجربیات انسانی مانند خاطرات جشن تولد دوران کودکی نیستند. حافظه های باکتری ها بیشتر شبیه اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر هستند.

محققان دانشگاه تگزاس در آستین دریافتند که باکتری E. coli از سطوح آهن به عنوان مکانیزمی برای ذخیره اطلاعات در مورد محیط و رفتار خود استفاده می کند. سپس این اطلاعات می تواند در پاسخ به محرک های خاص فعال شده و به نسل های بعدی منتقل شود.

 

سوویک باتاچاریا، محقق دانشگاه تگزاس، گفت: «آهن، یکی از فراوان‌ترین عناصر روی زمین، نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند.» او خاطرنشان کرد که تفاوت‌ها در میزان آهن در سلول‌های باکتریایی با رفتارهای مختلف مرتبط است. باکتری همراه بود نکته جالب این است که این «خاطرات آهنین» تا چهار نسل باقی می ماند و در نسل هفتم ناپدید می شود. این کشف نه تنها یک کنجکاوی علمی است، بلکه پیامدهای مهمی برای کاربردهای پزشکی و زیست محیطی دارد.

Bhattacharya گفت: سطح آهن قطعا هدفی برای درمان است زیرا آهن عامل مهمی در پاتوژنز است. او دریافت که حیات سلولی اولیه از آهن برای بسیاری از فرآیندهای سلولی قبل از وجود اکسیژن در جو زمین استفاده می‌کرد. آهن نقش مهمی در پیدایش و توسعه حیات داشته است.

این ارتباط عمیق بین آهن و اشکال حیات، اهمیت این کشف را برای درک رفتار باکتری‌ها و تمام حیات روی زمین نشان می‌دهد. این تحقیق از دانشگاه تگزاس نشان‌دهنده پیشرفت مهمی در درک ما از رفتار باکتری‌ها است و راه‌های جدیدی را برای رسیدگی به برخی از مهم‌ترین چالش‌های سلامت و تندرستی در زمان ما باز می‌کند.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا