حاشیه سود باورنکردنی خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار

حاشیه سود باورنکردنی خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو؛ فروش حواله خودرو تحت هیچ شرایطی جنبه قانونی ندارد و ایران‌خودرو مسئول هر اتفاقی را برنده‌های تعیین‌شده در قرعه‌کشی می‌داند، اما بخشی از متقاضیان خوش‌شانسی که توانایی پرداخت قیمت کارخانه محصولات را ندارند، در به در دنبال خریدار حواله می‌گردند. حواله محصولات ایران‌خودرو در یکسری از آگهی‌ها با ارقام زیر ۱۰۰ میلیون برای فروش گذاشته شده و بابت ری‌را یعنی گران‌ترین سواری داخلی، به مرز نیم‌میلیارد تومان می‌رسد.

ری‌را برای اولین‌بار در قالب طرح فروش شهریور ایران‌خودرو عرضه شد و برنده‌های فروش فوق‌العاده با پرداخت رقمی نزدیک یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تا سه ماه دیگر یعنی تقریبا اواخر آذر صاحب اولین کراس‌اوور ملی می‌شوند. فروش حواله ری‌را، اما طبق آگهی‌هایی که ظرف دو، سه روز اخیر در پلتفرم‌ها قرار گرفته، از حدود ۱۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی آگهی‌ها از مرز نیم میلیارد عبور کرده است.

قیمت حواله ری‌را به‌عنوان مثال توسط فروشنده‌ای رقیقا ۵۰۰ میلیون تومان قید شده و با این اوصاف خریدار حواله علاوه بر نیم‌میلیارد لازم برای حواله، باید یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون هم بابت خرید ری‌را از ایران‌خودرو کنار بگذارد و روی هم یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان هزینه کند.

قیمت حواله ری‌را با ارقامی نزدیک ۳۵۰، ۳۰۰، ۲۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومان به‌وفور پیدا می‌شود و کمترین رقم پایه‌ای که به‌چشم می‌خورد، تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بساط خریدوفروش حواله محصولات ایران‌خودرو دوباره پهن شدبخشی از متقاضیان خوش‌شانسی که توانایی پرداخت قیمت کارخانه محصولات را ندارند، دنبال خریدار حواله می‌گردند

فروش حواله محصولات ایران‌خودرو به‌جز ری‌را، برای سایر مدل‌ها نیز رونق پیدا کرده است. مثلا پژو ۲۰۷ دنده‌ای با موتور TU۳ که بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد و ۴۸۰ میلیون تومان در نمایندگی ایران‌خودرو ارزش دارد، توسط فروشنده حواله با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد. فروشنده با ذکر اینکه اسمش در طرح عادی به‌عنوان برنده اعلام شده، تاکید کرده که تا ۲۹ شهریور باید ۲۳۰ میلیون تومان به حساب ایران‌خودر واریز شود و به‌همین خاطر دنبال خریدار حواله می‌گردد.

قیمت حواله پژو ۲۰۷ با موتور TU۵ نیز علی‌الحساب رقمی نزدیک ۲۲ میلیون تومان را در کادر مربوط به قیمت گذاشته و عدد نهایی را به مذاکره تلفنی موکول کرده است.

قیمت حواله محصولات ایران‌خودرو در یکسری از آگهی‌ها بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شده و از الان می‌شود پیش‌بینی کرد، برای این مدل آگهی‌ها خریداری پیدا نشود. مثلا قیمت حواله پژئ ۲۰۷ با موتور TU۵ دنده‌ای رقمی نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده و خریدار باید علاوه بر رقم درخواستی فروشنده، تقریبا همین میزان پول را هم به‌حساب ایران‌خودرو واریز کند؛ درحالی که قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با موتور TU۵ پانوراما در بازار آزاد، نهایتا ۸۰۰ میلیون تومان است.

حواله محصولات ایران‌خودرو علاوه طرح عادی، شامل طرح مادران و جوانی جمعیت می‌شود. طوریکه حواله هایما S۷ طرح مادرات با ارقام متفاوتی و از کف ۲۰۰ میلیون تومان در پلتفرم‌های اینترتنی به‌چشم می‌خورد. یکی از همین فروشنده‌ها ادعا کرده می‌تواند حواله هایما S۵ را هم دراخیتار خریدار بگذارد و پای معامله نیز بحث تخفیف وجود دارد.

فروش حواله محصولات ایران‌خودرو به هر شکل و ترفندی که فکرش را کنید، رواج پیدا کرده است. مثلا یکی از فروشنده‌ها با درج آگهی فروش حواله پژو ۲۰۷ دنده‌ای طرح مادران، از ارائه حواله راناپلاس، سورن و تارا دستی، یعنی بقیه مدل‌های حاضر در قرعه‌کشی ایران‌خودرو خبر داده است. فروشنده از خریداران خواسته قیمت پیشنهادی و شماره در بخش گفتگو درج شود تا بالاترین رقم پیشنهادی تماس گرفته شود.

لونا یکی از مدل‌های برقی و وارداتی در قرعه‌کشی ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد و حالا با تعیین برنده‌های قرعه‌کشی حواله لونا برقی ایران‌خودرو با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. فروشنده برای جلب رضایت خریداران به اختلاف قیمت لونا در کارخانه و بازار اشاره کرده با درج رقم ۲۵۰ میلیونی از حاشیه سود کارخانه و بازار دنبال پیدا کردن مشتری است.

فروش حواله ایران‌خودرو دوباره رونق پیدا کرده، اما از یک طرف دیگر تا چشم کار می‌کند با آگهی‌های خرید حواله نیز روبرو می‌شویم. به‌عنوان مثال یک نفر با تعیین قیمت پایه ۱۱۱ میلیون تومان آگهی خرید حواله ری‌را را درج کرده و حاضر است برای خرید ری‌را به قیمت کارخانه، دست‌کم ۱۱۱ میلیون تومان نیز برای خرید ری‌را خرج کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما