اخبار روز

جوانان در محرم چه بخوانند؟/دو داستان عاشورایی برای کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، صحبت از حادثه دلخراش عاشورا برای نوجوانان امروزی کار ساده ای نیست و برای همه ممکن نیست. فاصله فرهنگی بین ما و فرزندانمان نسبت به نسل های گذشته بسیار بیشتر شده است. ما حتی قادر به بیان مشکلات روزمره نیستیم. چگونه می توان از این زبان برای توصیف فاجعه ای که در زمین و آسمان رخ نداده است استفاده کرد و احساسی را که ارادت ما به اهل بیت علیهم السلام را تشکیل می دهد بیان کرد؟
«ای عطش…» ساخته سید مهدی شجاعی در اوج زیبایی و قدرت کلام، پاسخی به جا به این دغدغه است. پدر ادبیات دینی با تکیه بر چهار دهه فعالیت، متنی نوشته است که هیچ مخاطبی نمی تواند آن را بخواند و دلخور نشود. تجربیات درخشان او، چه برای برتری در این ژانر ادبی و چه برای مخاطب عام و قالب های مختلف این ژانر، اثری را خلق کرده است که دل مخاطبان جوان را به درد می آورد و غبار تاریخ را از فاجعه عظیم کربلا زدوده است. تو را می سازد تا ظهر عاشورای سال شصت و یک هجری به طول می انجامد.
حضرت سکینه (س) راوی داستان است. داستان با استفاده از معتبرترین متون شیعه به زبان او توضیح و توسعه می‌یابد و این دختر چهارده ساله که نقشی حاشیه‌ای در مساجد عادی دارد، یکی شخصیت های اصلی آن را دگرگون می کنند تا خواننده بتواند تراژدی را در اعماق روحش از نزدیک احساس و درک کند.
نثر قوی و متین «وای تشنگی…» در کنار تصویرسازی خلاقانه سید حسام طباطبایی فضایی بی نظیر را خلق کرده است. گویی کتاب می خواهد خواننده را به صحنه ای تأثیرگذار از خوانش های صفحه نمایش از گذشته منتقل کند. با این تفاوت که هنرمند با استفاده از عناصر بصری قدیمی و تکنیک های آشنا مفاهیم جدیدی خلق می کند. او مفهوم قایق نجات امام حسین(ع) را ایده ای بصری از کتاب می کند، به طوری که در سرتاسر اثر زمین را آب و آسمان را از زمین می پوشاند. علاوه بر این ابتکار، عناصر باستانی مانند حضور فرشتگان، نوری که چهره معصومین حاضر در صحرای کربلا را نشان می‌دهد، لاله‌های روییده از خون خلقت شبیه‌ترین به پیامبر اکرم در آن زمان و سفیدی است. کبوترهای مورد استفاده تیر در سنین بالا جلوه نقاشی را دو چندان می کند.
طباطبایی اوج ماجرای عاشورا را با تصویر خونین و خسته ذی الجناح در آستانه خیمه اهل بیت به نمایش گذاشته است. با این تفاوت که در اثر او بر خلاف مینیاتور معروف استاد فرشچیان از زن و کودک نامی برده نشده و نجابت و تنهایی این موجود وفادار قلب ها را تندتر می کند.

زمان خوبی از سال برای پیوستن به

کتاب باب حسنه الحاق که چاپ دوم آن هم اکنون در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، نگاهی اجمالی به زندگی مسلم بن عوسجه از یاران امام حسین (ع) است که در یاری مسلم بن کوشید. قیام عقیل در اما کوفه شکست خورد و پس از فریب جاسوسی به نام معقل که مسلم را به شهادت رساند، از کوفه گریخت و به کربلا و سپاه امام رسید و سرانجام به خیل یاران شهیدش پیوست.
شجاعی در این کتاب از روش روایی ساده نویسی استفاده کرده است و زیاد به جزئیات روایت تاریخی نمی پردازد، گویی حیات کلام و حرکت خاص برای او در نظر گرفته شده است نه جزئیات زندگی او. همانطور که از نامی که وی برای کتابش برگزیده است پیداست، این داستان درباره ایمان و وفای به عهد با اهل بیت (ع) و تلاش برای کمک به آنها در هر موقعیت و ساختار زندگی است.
شجاعی با این مفهوم ذهن مخاطب را بدون توجه به پیچیدگی های روایت تاریخی زندگی یک مسلمان به سوی جنبه های ایثارگرانه و عاشقانه زندگی یک مسلمان سوق می دهد و سعی می کند لحظات احساسی را مانند نحوه سلام امام به او خلق کند. زندگی سخنان ایشان که در خدمت، اطلاع رسانی و باور به مخاطب است که فلسفه و قیام امام است.
این کتاب علاوه بر متن، با تصویرگری ویژه صدیقه احمدی همراه است. احمدی در این کتاب به سبک مستند تاریخی تصویرگری کرده است که به همذات پنداری مخاطب با متن داستان کمک زیادی کرده است. او سعی کرده تصاویری را به این کتاب اضافه کند که متن داستان را به صورت کاملاً عینی منعکس کند. نحوه ارائه این تصاویر به گونه ای طراحی شده است که بناها، افراد و موقعیت ها را به طبیعی ترین شکل و با کمترین رجوع به تخیل در ذهن مخاطب بازآفرینی کند و این اتفاق نقش مهمی در اعتبار و تاثیرگذاری این داستان دارد.

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا