جواد موگویی: روزنامه نگار و فعال رسانه ای به سواد و مهارت سیاسی نیاز دارد


به گزارش شمانیوز از سراج24; جواد موگویی نویسنده و کارگردان سینمای مستند و فعال رسانه ای در نشست چهارمین رویداد ملی سوادآموزی فضای مجازی با عنوان «شهروند گزارشگر» گفت: به خبرنگار واقعی و با استعدادی نیازمندیم که بتواند اخبار واقعی و مستند تولید کند. بخشی از آن باشید. بیایید این را به عنوان شهروند خبرنگار تعریف کنیم.

وی افزود: عدم امکان انعکاس به موقع اخبار سختی ها و مشکلات زیادی را به همراه دارد. دستگاه های زیادی در زمینه تولید خبر و تولید محتوا فعالیت می کنند، اما در بسیاری از حوادث و بحران هایی که برای کشورمان پیش آمد، دیدیم که در جنگ رسانه ای شکست خوردیم.

این مستندساز با یادآوری خاطراتی از فعالیت های خبری خود در این نشست گفت: در سیل لرستان توانستم به موقع اطلاعات به روز را منتشر کنم و نفوذ لازم را برای جلب و جهت دهی کمک های مردمی و مسئولین اعمال کنم. برای تولید خبر و تاثیرگذاری نیازی به دستگاه های مختلف نیست. ما می توانیم با یک تماس تلفنی اطلاعات خیلی خوبی بدهیم، می توانیم جهت یک کشور را تغییر دهیم، می توانیم در فضای مجازی مقاله بنویسیم و این کاری است که همه می توانند انجام دهند.

این کارگردان با انتقاد از سوء استفاده از بحران ها اظهار داشت: به یاد داریم در حوادث سال 1401 اگر فردی از پله های منزلش به زمین می افتاد خونش به جمهوری اسلامی ریخته می شد. در مواقع بحرانی باید اردو بزنیم و وارد ترکیب نبرد شویم.

وی افزود: در ماجرای حوادث سال 1401 جنگ رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای علیه ایران رخ داد، اما نتوانستیم موضع درستی در برابر این جنگ بگیریم.

موگویی در توضیح عنوان «فعال رسانه ای» توضیح داد: فعال رسانه ای عنوانی عام است. نوشتن هر چیزی که به ذهن فرد می رسد نه تنها بی تاثیر است، بلکه در بسیاری از موارد می تواند اثرات مخربی داشته باشد. خبرنگاران و فعالان رسانه ای به سواد و مهارت سیاسی نیاز دارند. امروز روزنامه نگاران با استعداد زیادی داریم که در روزنامه نگاری کار می کنند، اما نمی توانند مقاله خوبی بنویسند که تاثیرگذار باشد.

وی افزود: سواد سیاسی برای یک خبرنگار یک ویژگی بسیار مهم است و فردی که در این حوزه فعالیت می کند باید ذهنیت جمهوری اسلامی همه جانبه داشته باشد.

این مستندساز در میانه سخنرانی خود به تشریح شیوه های جنگ رسانه ای علیه نظام پرداخت و گفت: سواد سیاسی که گفتم آنقدر مهم و تاثیرگذار است که می تواند افراد ناآگاه را تغییر دهد. این ناآگاهی از یک جهت در جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی مورد سوء استفاده قرار می گیرد و چهره پهلوی را به زیبایی به تصویر می کشد، در حالی که از سوی دیگر جمهوری اسلامی ناکارآمد و ضعیف توصیف می شود.

این کارگردان مستند بیان کرد: ما به عنوان خبرنگار باید بدانیم که در بحران ها در کجا ایستاده ایم. درست نیست که همه حقایق را تبلیغ کنیم. ما باید واقعیت ها را بگوییم و تکلیف خود را در این مورد روشن کنیم. از طرفی باید اجازه دهیم طرف مقابل نظر خود را بیان کند. کرسی های آزاداندیشی با تأثیرات زیادی برگزار شد، اما چون متوقف شد، نتیجه این شد که مردم سخنان خود را در خیابان ها بیان کنند.

وی همچنین گفت: اخبار باید جذاب و تاثیرگذار باشد. متأسفانه امروز بسیاری از رسانه‌های ما از فروش نفت خام خبر می‌دهند که منجر به علوفه بی‌بی‌سی و رسانه‌های آن سوی آب می‌شود.

این فعال رسانه ای موضوع سیاه نمایی را اینگونه توضیح داد: باید کلمه سیاهی را درست بفهمیم. بیان حقایق به هیچ وجه تهمت نیست; بلکه منظور از باج خواهی این است که با رویدادی که در یک منطقه رخ می دهد به گونه ای برخورد شود که گویی یک مشکل سراسری و گسترده است.

موگویی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مناسبت در ارسال اخبار اشاره کرد و گفت: برازنده بودن بر اساس عقل و شرع است. پس تقویت یا تضعیف خبر از مصادیق منفعت شخصی نیست; برعکس، در بسیاری از موارد ضربه می زند.

این مستندساز ضمن تشریح دیگر ویژگی های یک خبرنگار گفت: خبرنگار باید ویژگی های خاصی داشته باشد. مهمترین گزینه این است که از قضاوت شدن توسط دیگران نترسید. شاید برخی از مطالبی که ما می نویسیم خوششان نیاید و علیه ما اقدام کنند. از طرفی وقتی وارد عرصه خبر می شویم، باید سختی های این شغل را بپذیریم و گلایه های خود را از این حرفه به حداقل برسانیم; زیرا این شغل همیشه چالش های خود را به همراه دارد.

موگویی در ادامه به بررسی تحولات جامعه و تناسب آن با فعالیت های رسانه ای در کشور گفت: در پیروزی انقلاب اکثریت مطلق به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند. اکنون شرایط تغییر کرده است

وی در ادامه سخنان خود افزود: اگر بخواهم جامعه را بر اساس مصرف رسانه ای تقسیم کنم، فکر می کنم اولین گروه حامیان جمهوری اسلامی باشند. دسته دوم افراد ساکتی هستند که می خواهند زندگی کنند و مسائل دیگر برایشان اهمیت کمتری دارد.

این فعال رسانه ای گفت: دسته سوم افرادی هستند که تحت تاثیر رسانه های مغرض هستند و باید با رفتار صادقانه نظر آنها را به جمهوری اسلامی جذب کنیم، دسته چهارم افرادی هستند که می گویند همه چیز کار نظام است و گروه پنجم. کسانی هستند که تصمیم به تخریب آن می گیرند.

این مستندساز تاکید کرد: باید شرایط را طوری برنامه ریزی کنیم که افراد هر دسته در زیرمجموعه ای قرار نگیرند. باید مراقب باشیم که طرفداران جمهوری اسلامی ساکت نمانند. افراد ساکت نباید تحت تاثیر رسانه ها قرار گیرند و در نهایت باید مراقب بود که همه آنها را در زمره براندازان قرار ندهیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم صداقت در عرصه خبرنگاری گفت: مشکل امروز دروغ هایی است که باعث بی اعتمادی عده ای به نظام می شود.

البته این تحلیل به این معنا نیست که همه چیز تحت تاثیر رسانه هاست و عملکرد دولت تاثیر جدی بر اعتماد مخاطبان دارد.

اعتماد به آرامی ایجاد می شود و اگر از دست رفت، به آرامی به دست می آید. به همین دلیل باید مراقب باشیم.

موگویی همچنین با اشاره به اینکه خبر باید بر اساس اصل رایج دقت و سرعت تولید شود، گفت: نباید خبر را به صورت آنی و بدون فکر منتشر کنیم. برای نوشتن و انتشار یک خبر نیاز به مشورت با افراد و مراجع مربوطه داریم. مشاوره می تواند موضوع را بسنجد و روشن کند.

مدیر حوزه مستند درباره تأثیر گسترده فضای مجازی بر روان انسان اطلاعاتی را بیان کرد و گفت: افراد در فضای مجازی احساساتی می شوند. این به این دلیل است که آنها جلب توجه می کنند. این نورافکن برای تهیه کننده و ناشر خبر خطرناک می شود.

وی در بخشی از سخنان خود به بررسی برخی شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای انتشار مطالب و اخبار پرداخت و گفت: در حالی که امروزه توییتر به عنوان فضای مجازی موثر شناخته می شود، در توییتر این فضا به شدت دوقطبی و احساسی می شود. فضای توییتر می تواند به سرعت رفتار عاطفی ایجاد کند. در بسیاری از موارد کار به جایی می رسد که رفتار نامناسبی نسبت به یکدیگر دارند.

این فعال رسانه ای بر لزوم فعالیت تخصصی مردم در حوزه انتشار و تولید اخبار و محتوا تاکید کرد و گفت: چرا باید در مورد همه چیز یک نفر نظر بدهد؟ بهتر است افراد در زمینه های خاص مقاله بنویسند تا به عنوان مرجع شناخته شوند. پراکندگی باعث می شود افراد اشتباهات زیادی مرتکب شوند. اگر در زمینه ای تخصص نداریم، نباید در مورد آن صحبت کنیم. زیرا از نظر کارشناسی این مواد مشکل دارد و تاثیر منفی می گذارد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *