فردریک چایلد حسام یک امپرسیونیست آمریکایی است که بیشتر به خاطر نقاشی هایش از بوستون، نیویورک و پاریس شهرت دارد. او حرفه ای غنی را ترک کرد و بیش از 3000 نقاشی، آبرنگ و طراحی خلق کرد.
به گزارش ایسنا، «کودک حسام» ژانرهای مختلفی از مناظر ساحلی گرفته تا نقاشی هایی با مضامین اساطیری، صحنه های گاه به گاه و خانگی و طبیعت بی جان را تجربه کرد. این نقاش در زمان حیات خود به شهرت رسید و آثار هنری او وارد مجموعه های معتبری مانند موزه هنر متروپولیتن شد. در ادامه با گزیده ای از آثار او آشنا می شوید:
“نمای ساحل، جزایر شولز”
چایلد حسام مجذوب جزیرههای شولز، گروهی از جزایر صخرهای در خلیج من واقع در پورتسموث بود. این صحنه ساحل یکی این یکی از چندین نقاشی است که او در این مکان خلق کرده است. در سال 2016، موزه Peabody Essex، موزه هنر کارولینای شمالی و آزمایشگاه دریایی Shoals به طور مشترک نمایشگاه “امپرسیونیست آمریکایی: Childe Hassam and the Shoals Islands” را برگزار کردند. در این نمایشگاه بیش از 39 نقاشی و آبرنگ از زمان حضور «حسام» گردآوری شد.
“شانزه لیزه”
«حسام» نیز مانند بسیاری از هنرمندان آمریکایی برای تکمیل استعداد و سبک هنری خود به پاریس سفر کرد. او با یادگیری امپرسیونیسم فرانسوی، صحنه های روزمره زندگی شهری را نقاشی کرد. علاقه او به صحنه های بارانی در چندین نقاشی مانند شانزه لیزه مشهود است. صرف نظر از موضوع، سبک او نیز نشان دهنده تأثیر امپرسیونیست های معروف است. نحوه استفاده از ضربه های قلم موی خاص، روشی که خیابان خیس را به تصویر می کشد.
“باران شدید، خیابان بناپارت”.
بارها درباره مشکلات امپرسیونیست ها در ابتدای شناخته شدن توسط منتقدان شنیده ایم، اما «حسام» با چنین مشکلاتی مواجه نیست. نبود. او چندین مدال و جوایز دریافت کرد. تابلوی “باران شدید، خیابان بناپارت” در سال 1887 در نمایشگاه رسمی “سالون” پاریس به نمایش گذاشته شد. حسام با خلق این تابلو بار دیگر صحنه ای بارانی را خلق کرد که در آن می توانیم زندگی در پاریس و مردم از طبقات مختلف را تماشا کنیم. جامعه در حال عبور از خیابان گل آلود
“بداهه نوازی”
صحنه های روزمره یا صحنه های روزمره موضوعی رایج برای هنرمندان امپرسیونیست بود که می خواستند زندگی روزمره مردم عادی را به تصویر بکشند. کودک حسام مانند بسیاری از هنرمندان بر لذت بردن زنان از زندگی روزمره تمرکز داشت. تابلوی “بداهه” زنی جوان را در حال نواختن پیانو کنار پنجره به تصویر می کشد. نبود نت و عنوان کار را به ما می گوید. می گوید که او قطعه خاصی را نمی نوازد. در پیشزمینه، میزی را میبینیم که چند گلدان شیشهای حاوی یک گل روی آن است. هویت نوازنده پیانو یا زنی که پرتره او بر روی دیوار نصب شده است مشخص نیست.
“در غروب آفتاب”
امپرسیونیسم با نگاه کردن به صحنه های روزمره، محیط های شهری و زندگی طبقه متوسط خود را متمایز کرد. «کودک حسام» نیز همین مسیر را طی کرد و نقاشی تاریخی را رها کرد. در غروب (بوستون در گرگ و میش)، که به 1885-1886 برمی گردد، دقیقا همان چیزی است که عنوان می گوید. یک روز معمولی در بوستون کامن.
با پوشاندن بوم با پوشش نارنجی و گذاشتن جزئیات آبی در بالا، میتوانیم ببینیم که حسام چگونه بر تصویر نور تسلط پیدا کرده است. ساختمان ها و درختان به تصویر عمق می بخشند. علاوه بر این، این مکان خاص در شهر از ویژگی دیگری از امپرسیونیسم صحبت می کند. مدرنیته “بوستون کامن” یک منطقه تجاری جدید بود که پر از سر و صدا و حرکت واگن ها بود. همچنین می بینیم که ضربات قلم مو در این نقاشی نسبت به کارهای قبلی او نرم تر است.
“پله های اسپانیایی، رم”
«کودک حسام». یکی او یکی از اعضای گروه «ده نقاش آمریکایی» بود. “حسام”. یکی او مؤسس این سه بود.
طبق کاتالوگ باقی مانده از سال 1889، نقاشی “پله های اسپانیایی” یکی یکی از تابلوهای «حسام» بود که در اولین نمایشگاه این گروه به نمایش گذاشته شد. او این تابلو را در سفر خود به رم در سال 1897 خلق کرد و در واقع پله های معروف اسپانیایی را سه بار در ساعات مختلف روز کشید.
“پونت رویال، پاریس”
علاوه بر جوایزی که «حسام» به خاطر استعداد هنریاش دریافت کرد، موزههای مختلف نیز آثار هنری او را در زمان حیاتش خریداری کردند. «پونت رویال، پاریس» اولین نقاشی این هنرمند بود که وارد موزه (موزه هنر سینسیناتی) شد.
این نقاشی رنگ روغن روی بوم با سبکی که در تابلوهای قبلی «حسام» نشان داده شده بود متفاوت است. این نقاشی سرزنده تر است، اما ویژگی های امپرسیونیستی خود را حفظ کرده است. او برای این کار «مدال طلای معبد» را از آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا دریافت کرد.
“طبیعت بی جان اورگان”.
آخرین نقاشی این فهرست در ژانر طبیعت بی جان است. «حسام» در سال 1904 به «اورگان» سفر کرد و این تابلو را با موضوع میوه های محلی به تصویر کشید. میوه های آبی رنگ پراکنده روی میز آلو اورگان هستند.