اخبار روز

جنگ اوکراین؛ اعداد و ارقام مختلف؛ از تلفات سنگین تا تلاش های صلح

دبیر شورای امنیت روسیه در تازه ترین اظهارات خود از خسارات سنگین ارتش اوکراین در دو ماه گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه گفت: اوکراین در کمتر از دو ماه بیش از ۱۱۵ هزار نظامی خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شویگو افزود: در این دو ماه مساحت آزادسازی شده توسط نیروهای مسلح کشورمان به 420 کیلومتر مربع افزایش یافته و نیروهای مسلح اوکراین نیز بیش از 420 کیلومتر مربع از دست داده اند. وزارت دفاع “115000 سرباز داده است.” اگر خواسته های رئیس جمهور ما برآورده می شد، این مشکل پیش نمی آمد.»

پوتین در ماه ژوئن گفت که اگر نیروهای اوکراینی از مناطق تحت کنترل روسیه عقب نشینی کنند و رسماً طرح های پیوستن به ناتو را کنار بگذارند، روسیه فورا به عملیات ویژه پایان می دهد و مذاکرات با دولت کی یف را آغاز می کند.

همزمان با افشای دبیر شورای امنیت روسیه درباره خسارات سنگین ارتش اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که دولت او می‌خواهد برای «پایان عادلانه» درگیری با روسیه در سال جاری، زمینه را فراهم کند.

در یک دوره پس از استقلال که در شبکه اجتماعی منتشر شد، او در سال 1991 بازگشت.

مسکو اکنون این طرح را رد کرده و آن را “دور از واقعیت” توصیف کرده است.

زلنسکی افزود که کشور دیگری به نام بوتسوانا بیانیه صادر شده پس از نشست صلح در سوئیس را امضا کرد که نزدیک به 90 کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا و کشورهای اتحادیه اروپا از آن حمایت کردند. اما تعدادی از کشورهای مهم مانند چین، برزیل و عربستان سعودی از درج نام خود در این بیانیه خودداری کردند.

وی همچنین مدعی شد که اقدامات این کشور آفریقایی نشان می دهد که فهرست “شریکای صلح اوکراین” در حال افزایش است.

اظهارات زلنسکی در حالی بیان می‌شود که او اواخر ماه گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌های فرانسوی گفت که مسکو باید در کنفرانس صلح بعدی که برای نوامبر برنامه‌ریزی شده است شرکت کند، زیرا «تمام جهان آن را می‌خواهد». [روس‌ها] پشت میز مذاکره باشد.»

رئیس جمهور اوکراین بازگشت اوکراین به مرزهای سال 1991 را مطلوب اما نه اجباری دانست و پیشنهاد کرد که این کشور می تواند در مورد شرایط پایان درگیری با روسیه همه پرسی برگزار کند.

مسکو بارها اعلام کرده است که آماده گفت و گو برای پایان دادن به درگیری است، اما ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه مایل به مذاکره است باور کردن سخت است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا