اخبار روز

جنگنده ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)

روسیه یک بازیگر برجسته در صنعت هوانوردی نظامی جهان است یکی این کشور یکی از بزرگترین نیروهای هوایی جهان را دارد. نیروی هوایی روسیه که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگنده متشکل از مدل های مختلف طراحی شده برای نقش های جنگی و مأموریت های مختلف دارد.

به گزارش مگتو، نیروی هوایی روسیه با حدود 3900 فروند هواپیمای نظامی و بیش از 300 فروند هواپیمای نظامی طراحی شده برای نیروی دریایی، دومین ناوگان هوایی جنگی در جهان است و به همین دلیل زرادخانه هواپیماهای رزمی روسیه گسترده است. ارزیابی توانایی های رزمی این کشور و نفوذ بین المللی آن بسیار حائز اهمیت است.

انواع هواپیماهای جنگنده روسی

طبق آمار، نیروی هوایی روسیه شامل 912 هواپیمای جنگی (422 هواپیمای چند منظوره، 400 هواپیمای تهاجمی و 90 هواپیمای رهگیر) است که 25 درصد از کل هواپیماهای جنگی نیروی هوایی روسیه را تشکیل می دهد.

حمله Su-24

حمله Su-34

Su-30 چند منظوره

Su-35 چند منظوره

Su-27 همه کاره است

رهگیر میگ 31

MiG-29 یک سلاح چند منظوره است

Su-57 همه کاره است

MiG-35 چند منظوره

جنگنده ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)

JSC Sukhoi هفت نوع از ده هواپیمای جنگنده در نیروی هوایی روسیه را تولید می کند. در مقابل، دفتر طراحی میکویان و گورویچ تنها سه فروند هواپیما تولید می کند که در حال حاضر به عنوان شرکت هواپیمایی متحد به همراه ایلیوشین، ایرکوت، سوخو، توپولف و یاکولف شناخته می شود که در سال 2006 به دستور ولادیمیر پوتین ادغام شدند.

قدرت نیروی هوایی روسیه از نظر هواپیماهای جنگی توسط هواپیماهای تهاجمی تعیین می شود، البته پرتعدادترین و مهم ترین هواپیمای جنگی این نیرو یعنی سوخو سو-24 در اوایل دهه 1960 توسعه یافت و تولید آن در سال 1993 متوقف شد. است.

جنگنده ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)

MiG-31 نه چندان قدیمی

رهگیر MiG-31 توسط ناتو نادیده گرفته نمی شود، حتی اگر در سال 1981 وارد خدمت شد. این جنگنده اولین جنگنده تهاجمی نسل چهارم بود که وارد خدمت شد.

با این حال، اکثر ناوگان MiG-31 فعال نیروی هوایی روسیه به نسخه استاندارد MiG-31 BM ارتقا یافته اند، در حالی که برخی دیگر به نسخه استاندارد MiG-31 BSM ارتقا یافته اند که دارای سرعت کروز بالاتر و جدید است. سیستم سوخت گیری مرکز و داخل آسمان.

رهگیرهای جدید فاکس‌هاوند مجهز به موشک‌های راداری فعال R-77 و R-37 بودند که می‌توانستند اهدافی را در فاصله 400 کیلومتری مورد حمله قرار دهند. این هواپیما برای رهگیری هواپیماهای دشمن طراحی شده و مجهز به موشک های بسیار قدرتمند برای رهگیری موشک های کروز در ارتفاع پایین است.

علاوه بر این موتور D-30 F6 این هواپیمای جنگنده روسی قوی ترین و کارآمدترین موتور هواپیمای جنگنده نسل چهارم است و عملکرد آن به اندازه ای است که هواپیمای جنگنده را قادر به انجام حملات در ارتفاعات بالای 25 کیلومتر می کند.

Mig-31 سریعترین هواپیمای جنگنده پرنده جهان است و حداکثر سرعت آن به 3030 کیلومتر در ساعت می رسد. در خطر آسیب موتور و ساختار، می تواند به سرعت 3200 کیلومتر در ساعت برسد.

این جنگنده تنها جنگنده روسی است که قادر به حمل موشک معروف Kinzal، موشک مافوق صوت (اولین موشک مافوق صوت مستقر در میدان نبرد) با برد حدود 460-480 کیلومتر و سرعت بیش از 10 ماخ است و قادر به حمل رهگیری کلاهک های معمولی و کلاهک های هسته ای حمل کنند.

جنگنده ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)

ناوگان “جوان”.

اگرچه تقریباً یک سوم ناوگان هواپیماهای جنگی نیروی هوایی روسیه را هواپیماهای جنگنده نسل سوم “قدیمی” تشکیل می دهد (273 سوخوی Su-24Fencers از 912 هواپیمای جنگنده روسی)، شایان ذکر است که 5 نوع از 10 هواپیمای جنگنده در این کشور در این منطقه وجود دارد. آنها یک دهه یا کمتر معرفی شدند.

Su-35 یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره سنگین است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، اما طراحی روسیه داشت و در سال 2014 وارد خدمت شد. قدرت مانور بالای این جنگنده مهمترین ویژگی آن است.

در حال حاضر، جنگنده Su-35 ساخت سوخوی حتی از بلند شدن ناوگان هوایی ارتش ارتش از پایگاه‌های خود در منطقه آودیوکا در استان دونتسک نیز 10 شناسایی شده و از بین می‌رود که کار می‌کند.

سفارش وزارت دفاع روسیه برای جنگنده‌های رادارگریز Su-57 در سال 2023 دو برابر شده است و سفارش بزرگ‌تری نیز در سال 2024 ارسال می‌شود. این رشد سفارش در تمام کارخانه‌های شرکت هواپیمایی متحده (UAC) اتفاق می‌افتد و Su-57 بزرگترین چالش برای تولید است، اما همچنان توسط این شرکت تولید می‌شود.

اگرچه او تعداد جت های جنگنده را مشخص نکرد، اما مدیر عامل شرکت روسی، یوری اسلیوسار، هدف خود را از تولید 76 فروند سوخود-57 برای نیروهای هوافضای روسیه تا سال 2027، با تحویل جدید و بهبود عملیاتی برای سال 2023 اعلام کرد.

نیروی هوایی روسیه که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگی را در اختیار دارد.

Su-57 با چالش ها و موانع زیادی در تولید و عملیات روبرو بود، از جمله تحریم های بین المللی علیه صنعت هوافضای روسیه. اما روسیه به بهبود قابلیت های Su-57 از جمله آزمایش موتور جدید و بهبود پتانسیل رزمی آن ادامه می دهد.

روسیه با وجود استقرار در سوریه و استقرار در اوکراین، تمایلی به قرار دادن Su-57 در معرض خطرات عملیاتی بالقوه ای که می تواند اعتبار و پتانسیل صادرات جنگنده را به خطر بیندازد، ندارد.

نیروی هوایی روسیه که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگی را اداره می کند.

جنگنده نسل پنجم جدید روسیه

در سال 2021، روسیه از جنگنده رادارگریز جدید خود، سوخو سو-75، که در میان کشورهای عضو ناتو به نام “مات” شناخته می شود، برای رقابت با اف-35 آمریکایی رونمایی کرد.

این جنگنده که برای حمل و نقل و اعزام پهپاد طراحی شده است، یک جت جنگنده سبک، تک موتوره و نسل پنجم است که قادر است با استفاده از سیستم تداخل الکترونیکی خود به شش هدف به طور همزمان حمله کند.

این جت که توسط ولادیمیر پوتین رونمایی شد، به سرعت توسط Rostec و United Aircraft Corporation توسعه یافت و انتظار می رود در سال 2026 به فروش برسد. این جنگنده با قیمتی بین 25 تا 30 میلیون دلار، گزینه ارزان تری در مقایسه با اف-35 است و روسیه قصد دارد تا 15 سال آینده نزدیک به 300 فروند از آن را به کشورهای خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین بفروشد.

این جت جنگنده دارای نوآوری هایی در هوش مصنوعی و نسخه خلبان خودکار در حال توسعه است و گفته می شود که در برابر هواپیماهای نسل پنجم دشمن و حتی علیه سیستم های نسل ششم آینده موثر است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا