اخبار روز سینما جهان

جنجال در محله «گیشاها»؛ تاریخ واقعی زنانی با صورت‌های سفید

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین – برای بسیاری از مردم، کلمه گیشا تصویری درخشان و زیبا را تداعی می کند: چهره ای با آرایش سفید، موهای مشکی براق و کیمونوهای سنتی رنگارنگ.

به گزارش فرادید؛ از سال 2011، ژاپن شاهد افزایش گردشگران خارجی بوده است. تنها در سال 2023 حدود 25 میلیون گردشگر وارد این کشور شدند و در چهار ماهه اول سال 2024، 11.6 میلیون نفر از این کشور بازدید کردند. بسیاری از این گردشگران به کیوتو، دومین شهر محبوب ژاپن پس از توکیو، سفر می کنند. آنها امیدوارند در این شهر با هنرمندان سنتی ژاپنی موسوم به “گیشا” ملاقات کنند.

اما مشکل اینجاست که بسیاری از این گردشگران از آداب و رسوم و قوانین محله گیشا به نام «گیون» بی اطلاع بوده و یا عمداً آن را نادیده گرفته اند. پس از شکایت های پی در پی اهالی محله گیشا مبنی بر رفتار نامناسب گردشگران، دولت محلی مجبور به اقدام شد. قانونی وضع کردند که بر اساس آن ورود گردشگران به این محله ممنوع شد. شورای محلی کیوتو اعلام کرد: “کیوتو یک پارک تفریحی نیست.” جریمه ورود غیرمجاز به این محله 10000 ین (حدود 64 دلار آمریکا) است.

خود گیشاها (که در کیوتو با نام «گیکو» شناخته می‌شوند) و همچنین شاگردانشان که «میکو» نامیده می‌شوند، بارها از رفتار گردشگران شکایت کرده‌اند. این افراد اغلب نوجوان هستند و اغلب بدون اجازه از آنها عکس گرفته شده است، حتی اگر علائم هشدار دهنده زیادی در سراسر کیوتو وجود دارد که به وضوح قوانین و جریمه های نقض آنها را توضیح می دهد.

این قانون جدید بخشی از تلاش های مداوم ژاپن برای مبارزه با پدیده «گردشگری شدید» است. این پدیده باعث فشار بر زیرساخت های شهری و به حاشیه راندن جوامع محلی می شود. اما ممنوعیت ورود گردشگران به محله های گیشا چیزی فراتر از کنترل جمعیت گردشگران است. این ممنوعیت جنبه فرهنگی هم دارد. ژاپنی‌ها می‌خواهند تصور غلط و «دیدگاه جنسی» غربی‌ها درباره گیشا را که دهه‌هاست وجود داشته از بین ببرند و جایگاه تاریخی و فرهنگی آن‌ها را یادآوری کنند.
جنجال در

برای درک جایگاه گیشا در ژاپن مدرن، ابتدا باید درک کنیم که تصویر فعلی آنها در غرب به شدت و به اشتباه تحت تأثیر نگاه جنسی قرار گرفته است. در طول قرن‌ها، رسانه‌های غربی تصویری از گیشا به‌عنوان فردی مرتبط با فحشا ایجاد کرده‌اند.

البته باید پذیرفت که این دیدگاه تا حدی ریشه در یک واقعیت تاریخی دارد. در دوره توکوگاوا، گیشاها با مکان‌های تفریحی مرتبط بودند و در دوره‌ای که فحشا رواج بیشتری داشت، به فحشا می‌پرداختند. اما این تنها جنبه کوچکی از تاریخ گیشاهاست. در واقع، برداشت مدرن غربی ها که پر از مسائل جنسی است، بیشتر تحت تأثیر داستان های اغراق آمیز نویسندگانی مانند آرتور گلدن است. رمان «خاطرات یک گیشا» او برای دهه‌ها دیدگاه‌های غربی را درباره این زنان شکل داده است.

تاریخ واقعی گیشاها
این تصور غلط باعث می شود که قرن ها تاریخ و ریشه های عمیق گیشا در فرهنگ و هنر ژاپن نادیده گرفته شود. کلمه “گیشا” در اصل بر “سرگرمی، هنر و اجرا” تاکید دارد. قسمت اول این کلمه «گی» در کلمات دیگری مانند هنر (Geijutsu)، هنرمند (Geijutsuka) و هنرهای نمایشی (Geinou) نیز دیده می شود.

ماکی ایساکا، استاد دانشگاه مینه‌سوتا و متخصص هنرهای نمایشی ژاپنی و مطالعات جنسیتی، می‌گوید: «تصویری که امروز با شنیدن کلمه گیشا، به‌ویژه در خارج از ژاپن، به‌طور خودکار به ذهن خطور می‌کند، با سابقه تاریخی مطابقت ندارد. از کلمه.” وی ادامه می دهد: گیشا در واقع به معنای فردی است که از «مهارت هنری اکتسابی» (gei) استفاده می کند.

اصطلاح گیشا حتی لزوماً جنسیت ندارد (و مختص زنان است). مورخان می گویند که اولین گیشا در واقع مردانی بودند که در شهر ادو که امروزه توکیو نامیده می شود کار می کردند. ایساکا می گوید: در مناطق مختلف، گیشا به عنوان کلمه خنثی می تواند به گیشا مرد اشاره کند و برای معرفی همتای زن باید از نشانگر جنسیت استفاده کرد.

همچنین، گیشا یک کلمه واحد در همه جای ژاپن نیست. در شهرهایی مانند کیوتو به جای گیشا از کلمه گیکو استفاده می شود. ارتباط با سرگرمی و اجرا حتی در جنبه های ظاهری گیشا نیز مشهود است. آرایش سفید خیره کننده ای که روی صورت خود می زنند بسیار شبیه به گریم بازیگران تئاتر کابوکی و ماسک های سفید تئاتر جدید ژاپنی است.

جنجال در

ایساکا می‌گوید: «در نوشته‌های مربوط به تئاتر دوره ادو، که از اواخر قرن هفدهم تا اوایل قرن هجدهم را در بر می‌گیرد، «گیشا» معمولاً به معنای بازیگر کابوکی است. در آن زمان بازیگران کابوکی همه مرد بودند.”

مشابه سالن‌های نمایش سنتی کابوکی و تئاتر نو، خانه‌های گیشا از سیستم انتقال دانش و مهارت‌ها از طریق سلسله مراتب پیروی می‌کنند. این سیستم راهنمای مایکوها (شاگردهای گیشا) در طول سفر یادگیری آنهاست. مایکوها که معمولاً بین پانزده تا بیست سال سن دارند، مراسم چای، رقص و حتی موسیقی را در طول آموزش یاد می گیرند. گیشا شدن فرآیندی دشوار و طاقت فرسا است که تقریباً یک دهه طول می کشد. این مسیر شامل یک دوره کارآموزی، دوره آزمایشی و آموزش های مختلف است و تا جایی ادامه می یابد که یک دختر جوان حتی به عنوان میکو شروع به کار کند. بعد از دوره مایکو، آموزش های بیشتری برای گیشا شدن وجود دارد.

تعداد گیشاها در سال های اخیر به دلیل اپیدمی کرونا تا حدودی کاهش یافته است. تعداد گیشاها در پنج منطقه کیوتو در سال 2021 حدود 161 نفر و تعداد مایکوها 68 نفر است. با این حال، دختران جوان همچنان می توانند برای تبدیل شدن به مایکو درخواست دهند. حتی برخی از زنان ژاپنی-آمریکایی این کار را انجام داده اند و تجربیات خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. اما مانند بسیاری از مشاغل مرتبط با فرهنگ سنتی، علاقه به این حرفه نیز رو به کاهش است.

ممنوعیت ورود گردشگران؛ یک راه حل بی اثر
اگرچه سایر شهرهای ژاپن نیز دارای سابقه محله های گیشا هستند، اما کیوتو مرکز اصلی فرهنگ مدرن گیشا باقی مانده است. در کیوتو، پنج منطقه جداگانه به کار گیشا اختصاص داده شده است. این مناطق اکوسیستمی مبتنی بر فرهنگ سنتی ایجاد کرده اند که سایر مشاغل را نیز در بر می گیرد. این مشاغل نیازهای ضروری مشتریان مانند چایخانه یا سالن های پذیرایی را برآورده می کنند. این مکان ها نه تنها به مواد اولیه برای تهیه منوی کامل برای خدمت به مشتریان و گردشگران دائمی نیاز دارند، بلکه به صنعتگرانی مانند حصیربافان و نجاران ماهر نیز نیاز دارند که بتوانند به حفظ ساختمان های ساخته شده به سبک سنتی کمک کنند. به همین ترتیب، گیشاها برای ساختن ملزومات حرفه خود، مانند کیمونوهای نفیس و لوازم مختلف، به صنعتگران نیز نیاز دارند.

جنجال در

اما این مناطق محل زندگی ساکنان عادی نیز هستند که به دلیل هجوم گردشگران پیاده و اتوبوس به خصوص در چند سال اخیر زندگی آنها مختل شده است. متاسفانه اکثر گردشگرانی که از کیوتو دیدن می کنند از تاریخچه گیشا و آداب و رسوم این منطقه بی اطلاع هستند. فلورنتینا لیو، نویسنده، ویراستار و مشاور گردشگری قدیمی ساکن کیوتو، در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد گردشگران در سراسر ژاپن، به ویژه در کیوتو بوده است. او می‌گوید: «در مقایسه با قبل از همه‌گیری، اکنون چوب‌های سلفی بیشتر، فیلم‌برداری بیشتر در انواع مکان‌ها از معابد گرفته تا رستوران‌های کوچک، و گردشگران بیشتری که با تلفن‌های همراه صحبت می‌کنند، بیشتر است. وی ادامه می دهد: همه اینها به این معناست که افراد کاملا غریبه، ناخواسته و بدون رضایت، وارد عکس ها یا فیلم هایی می شوند که این گردشگران در مکان های مختلف مانند شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

جنجال در

ممنوع کردن گردشگران از کیوتو ممکن است ایده ای افراطی به نظر برسد، اما محدود کردن دسترسی به گیشا و فضاهای آنها ایده کاملا جدیدی نیست. قبلاً برخی از چایخانه ها مشتریان خود را محدود کرده بودند و حتی سیستمی را بر اساس معرفی پیاده سازی می کردند. در این سیستم، مشتریان جدید مجاز به ورود نیستند مگر اینکه توسط یک مشتری معمولی و وفادار یا شخص ثالث مورد اعتماد تایید شده باشند. همچنین، این واقعیت که گیشا و مایکو اسرار حرفه‌ای خود را کاملاً مخفی نگه می‌دارند، حتی برای محققان خوش‌نیت نیز جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها را تا زمانی که به درستی خود ثابت نکنند، دشوار کرده است.

با این حال، این ممنوعیت مشکل دیگری ایجاد می کند: چگونه می توان بین ساکنان داخلی و خارجی و گردشگران تمایز قائل شد؟ بسیاری از غیر ژاپنی های مقیم این کشور ممکن است به دلیل ظاهرشان از انجام فعالیت های قانونی خود در این زمینه منع شوند. چنین ممنوعیتی به راحتی قابل اجرا نخواهد بود و در عوض راه حلی کوته بینانه برای مشکل واقعی ارائه می دهد که به نظر نمی رسد به این زودی ها حل شود.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا