اخبار روز

جنجال بر سر ادعای احمد خاتمی مبنی بر انداختن مخالفان شاه به قفس شیر گرسنه / این ماجرا از کجا می آید؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، سخنان سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران و ادعای «در رژیم گذشته برخی از مخالفان شاه در قفس شیرهای گرسنه انداخته شدند» بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. و شبکه های اجتماعی و برخی پرسیده اند که اگر درست نیست چرا و اگر درست است به این افراد چه می گفتند و چرا خانواده هایشان چیزی نگفته اند؟

به گزارش عصر ایران، این یک واقعیت است که سخنان آقای احمد خاتمی در سال های قبل از انقلاب توسط عده ای مطرح شد و به ویژه در تهران شنیده شد و با توجه به عدم موافقت ایشان با انقلاب متعلق به اولی ها بود. و یا حتی شخصیت های فرعی انقلاب و پس از رحلت امام وارد صحنه اصلی کشور شدند و ارتباط چندانی با رزمندگان نداشتند و سن ایشان زیاد نمی طلبید، احتمالاً باید جزو شنوندگان ایشان باشد.

اما این داستان از کجا می آید؟ در عین حال پرونده مربوط به پارک خرم بود. صاحب پارک خرم فردی بی وجدان به نام رحیم علی خرم بود که در دوران تحریم با دربار ارتباط داشت و انواع فساد و فسق را به او نسبت می دادند.

در جریان پیروزی انقلاب دستگیر و محاکمه و به اعدام محکوم شد و حکم اجرا شد. پارک خرم نیز مصادره و در اختیار بنیاد قرار گرفت و نام آن از خرم به ارم تغییر آوایی نزدیک شد!

روزنامه اطلاعات از 19 اردیبهشت ماه در سال 1358 به همراه حبیب الله الغنیان، سپهبد سعادتمند و دکتر د. محمد بقایی یزدی، پزشک ویژه ساواک، جزئیات محاکمه خود را بیان کرد و از اعدام هر چهار نفر در صبح همان روز خبر داد.

در بخشی از محاکمه رحیم علی خرم، از شاهدان خواسته می شود تا در مورد شیرهای در قفس شهادت دهند و به بحث و گفتگو بپردازند. یکی کارکنان پارک خرم به عنوان شاهد مطرح می شوند و از آنجایی که از قبل زمینه ذهنی وجود داشت، این موضوع تاثیر زیادی داشت و انکار خرم قادر به تغییر افکار عمومی نبود.

این قسمت از گزارش اطلاع رسانی چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1358 در صفحه 2 به شرح زیر است:

«در حال حاضر بنا به درخواست معاون دادستان، یکی یکی از کارمندان پارک خرم علیه خرم شهادت داد و به کلام الله مجید سوگند یاد کرد. وی گفت: با چشمان خود دیدم که فردی به رفتار نگهبانان پارک خرم اعتراض کرد و نگهبانان او را جلوی دو شیر خرم که در پارک نگهداری می شدند انداختند و شیرها آن فرد را تکه تکه کردند. نگهبانان جسد تکه تکه شده آن فرد را از پارک خارج کردند و ناپدید شدند. وقتی به اتاق سرد پارک که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شد برگشتم، جسد دو انسان را دیدم.

اگر دقت کرده باشید کل ماجرای شکاف در قفس شیر مربوط به دربار رحیم علی خرم است و شایعات قبلی مربوط به خرم بوده و در هیچ جای دیگری چنین موضوع و ادعایی ثبت نشده است و آقا هم ثبت نشده است. احمد خاتمی که جوانی 18 یا 19 ساله در سال 58 بود. احتمالاً یا اطلاعات روزنامه را خوانده یا به عنوان شایعه از شخصی قبل از انقلاب شنیده است.

یکی یکی دیگر از شایعات قبل از انقلاب حاکی از شکنجه جوانان در زیرزمین فروشگاه بزرگ ایرانیان در سره شاه (چهارراه امروز جمهوری) بود که در سالهای قبل از انقلاب و بیست و دوم تعطیل و غیرقابل استفاده بود. بهمن 57 عده ای از انقلابیون به سمت آن هجوم آوردند، شاید تصور می کردند که مردم در آن مانند زندان باستیل حبس شده اند، اما تنها چیزی که دیدند یک ساختمان متروک بود و این شایعه نیز دروغ بود و 15 سال بعد به سوپرمارکت تبدیل شد.

2727

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا