بلوند آمریکایی که قبل از سایکو به شهرت رسید و تنها بازیگر نقش اول هیچکاک بود که یک بار برای او بازی کرد. تقریباً به اندازه اینگرید برگمن افسانه ای بازیگر زن در سه یا چند فیلم با هیچکاک کار کرده اند. اما جانت لی با چهره تاثیرگذارش بر روی اکران فیلم روانی حضور یافت و با مرگ دردناک و تلخ خود ماندگار شد.

به گزارش بازتاب آنلاین، اگرچه جانت لی با بازی در فیلم روانی آلفرد هیچکاک به یادگار مانده است، اما او برای بسیاری از کارگردانان مشهور آن دوره کار کرده است. او کار خود را در «اقدام خشونت آمیز» با بزرگ فرید زینمان آغاز کرد و در 20 سالگی با متروگلدن مایر قرارداد بست و در دهه 50 خود را به عنوان یک بازیگر توانا در ایفای نقش های اصلی نشان داد.

جانت لی در «زنان کوچک» درخشید و با بازی در «دانوب سرخ» جرج سیدنی نشان داد که می تواند هر نقشی را بازی کند. او در فیلم‌های وسترن، موزیکال و کمدی بازی کرد، اما بازی در «نشانه‌ای از شر» اورسن ولز آرزوی بسیاری از بازیگران زن هالیوود بود که در کنار «همشهری کین» مشهور بایستند و بازی کنند. این اثر ولز یکی این یکی از آخرین فیلم های سبک نوآر آمریکایی بود. فیلمی با همان زبان ولز، با قاب های شناخته شده و تاریک و روشن.

بعد از این بازی بود که هیچکاک به سراغ او رفت و او را برای بازی روانی انتخاب کرد. هیچکاک به بازیگری نیاز داشت که در کمترین زمان بیشترین تاثیر را روی تماشاگر بگذارد، جذاب باشد و بتواند حس ترس از مرگ و گناه را در همان لحظه القا کند که در صحنه در آن سکانس کامل چاقو خورده است. قتل، دست های ضعیف پرده پلاستیکی حمام. آن را گرفت و به زمین افتاد و چنان مرگی بر صورت خود نهاد که فرقی بین صورت او و فلز وان، بی جان و مرده نیست. آن سکانس نفس گیر که با آمدن آنتونی پرکینز چهره عوض می کند و ادامه می یابد.

ویژگی روانی بازی، مسئله احساس گناه و ترس از آن بود. زمانی که جانت لی در ماشینش در کنار جاده خوابیده است، وقتی با پلیس رو در رو می شود، جانت لی آنقدر تمام وحشت جنایت (سرقت) را به خوبی نشان می دهد که تماشاگران دچار وحشت می شوند.

یکی یکی از نکات قابل توجه آن فیلم که دارای کارگردانی فوق العاده است این است که در نیمه دوم فیلم، جانت لی، شخصیت اصلی فیلم، کشته و ناپدید شد، اما او همچنان حضور دارد و چهره مخاطب در فیلم است. تمام لحظاتی که پلیس و دیگران به دنبال او هستند. او را به یاد می آورد و وحشت مرگ را تجربه می کند.

جانت لی که در 6 جولای 1927 به دنیا آمد، در 3 اکتبر 2004 (یعنی امروز) درگذشت. او بخشی از سینمای کلاسیک دهه 40 و 50 آمریکا بود که بازیگری را در کنار بزرگان سینما تجربه کرد. او پس از همکاری با هیچکاک، در فیلم تاثیرگذار هارپر، اگرچه نقش اصلی را بازی کرد نبود; اما او در کنار پل نیومن و لورن باکال زیبا چهره ای تاثیرگذار بود. پس از این در کمدی جری لوئیس «سه نفر روی کاناپه» همبازی شد.

جانت لی سال ها از سینما دور بود تا اینکه به بازی در سریال های تلویزیونی بازگشت.

در سال 2004 دکترای افتخاری هنر را از دانشگاه اقیانوس آرام در کالیفرنیا دریافت کرد. اما زندگی به او فرصت نداد و در 3 اکتبر 2004 در سن 77 سالگی درگذشت.

جانت لی بازیگر هیچکاک بود

جانت لی بازیگر هیچکاک بود

جانت لی بازیگر هیچکاک بود

جانت لی بازیگر هیچکاک بود

جانت لی بازیگر هیچکاک بود

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما