اخبار روز

جلسه فوری دولت پزشکیان برای بازنشستگان فرمول جدیدی برای افزایش حقوق بازنشستگان در راه است

حقوق بازنشستگان جلسه انجمن صنفی پیشکسوتان کارگری صبح امروز چهارشنبه دهم مرداد این مراسم با حضور حسن صادقی رئیس این اتحادیه و جمع کثیری از اعضای اتحادیه و مستمری بگیران برگزار شد.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با محکومیت کشته شدن اسماعیل هنیه گفت: این ضایعه را به همه مبارزان عدالت خواه و ایستادگان در مقابل ظلم تسلیت می گویم.

وی همچنین با تشکر از بازنشستگان شرکت کننده در انتخابات گفت: امیدوارم آقای …. پزشکیان باشد که در این زمینه موفق شوند و ما دیدگاه عدالت محور آنها را عملی کنیم. همچنین امیدوارم ساختار دولت آینده به گونه ای باشد که تمامی اتحادیه های کارگری در دولت آن نماینده داشته باشند و قوه مجریه دولت ترکیبی از قومیت ها و گروه های مختلف اجتماعی باشد.

وی گفت: برای تصدی پست وزارت کار باید شخصیتی برجسته و جامع از جامعه کارگری انتخاب شود. فردی که در زمینه های رفاهی، رفاهی و تامین اجتماعی، روابط صنعتی، فنی و حرفه ای و … اشراف کافی داشته باشد. ما معتقدیم آقای محجوب به دلیل تسلط بر تمامی جوانب و حوزه های مرتبط با وزارت کار مناسب ترین فرد برای وزارت کار است.

صادقی گفت: یکی این یکی از بزرگترین چالش های رفاهی و تامین اجتماعی ما است. موضوعاتی مانند تناسب، عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، مطالبات سازمان از بخش خصوصی، درمان رایگان و اجرای قانون قهری، ارزان فروشی املاک در شستا و تسویه حساب مردم. در اتوبار شستا و … موارد معمولی در بیمه اجتماعی است. وزیر آینده باید متوجه این مشکلات باشد و برای حل آن برنامه ریزی کند.

رئیس اتحادیه جامعه پیشکسوتان کارگری گفت: وزیر کار باید در تمامی حوزه های وزارت کار اطلاعات لازم را داشته باشد. امروز سازمان فنی و حرفه ای ما که باید به فکر آموزش و مهارت آموزی رایگان باشد، کار خود را به درستی انجام نمی دهد. بخش روابط صنعتی ما ناکارآمد است و تشکل های کارگری محدود به دولت و سازمان های زرد است.

لزوم افزایش حقوق بازنشستگان به دلیل تورم

وی با اشاره به لزوم افزایش حقوق و دستمزدها به دلیل تورم، گفت: امروز از کمبود سرمایه گذاری در تعاونی ها رنج می بریم، اقتصاد ایران بر اساس قانون اساسی از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده است. سهم تعاونی ها 33 درصد است که تنها 5.7 درصد آن محقق شد.

صادقی گفت: دلیل این ناآرامی ها در حوزه های وزارت کار این است که متولیان امر آگاهی لازم در این زمینه را ندارند. فردی که برای وزارت کار انتخاب می شود باید در این زمینه دانش لازم را داشته باشد و تنها به صلاحیت افراد توجه نکند. ما امیدواریم که رئیس جمهور هنگام انتخاب کابینه، به دانش افراد شاغل در دولت در مورد مسائل مربوطه توجه کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری در ادامه از فرمول تناسب انتقاد کرد و گفت: متأسفانه فرمولی را به گونه ای تنظیم کرده اند که تناسب به نفع بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست، ما می خواهیم به نفع همه بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد .

وی گفت: شنیده ایم که دولت در قالب لایحه دو فشاری درصدد تعدیل حقوق حداقل حقوق بگیران است چرا دولت این کار را انجام داده است؟ چرا که در برنامه هفتم و در بودجه امسال به اصطلاح تعدیل مزدبگیر به نسبت مزدبگیر به کارمند در هر دو ردیف بودجه وجود ندارد. در حال حاضر، کسانی که در صندوق سرمایه گذاری دولتی بازنشسته می شوند، قاتل نیستند.

وی گفت: فرمول تناسب 90 درصد حقوق با حداقل حقوق در زمان بازنشستگی این است که نسبت حقوق به حداقل حقوق در زمان بازنشستگی باید 90 درصد این نسبت باشد. این فرمول برای همه صدق نمی کند و تنها یک میلیون و دویست هزار نفر شامل این فرمول می شوند.

صادقی بیان کرد: در شعار خود بر تناسب تاکید داشتند اما واقعیت این است که آنطور که به ما گفته اند نیست و چیز زیادی به حقوق بازنشستگان اضافه نمی شود. ضمناً معتقدیم افزایش تناسب باید به طور همزمان اعمال شود تا تورم سال اجرا در آن منعکس شود و مشمول تورم و افزایش آن در سال های بعد شود.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری گفت: در مورد حداقل تعداد کارگران نهاد بیمه اجتماعی باید بگویم که بر اساس محاسبه تعداد سنوات باید فرمول متفاوتی برای آنها اعمال شود. کار کردن یعنی باید سابقه پرداخت بیمه را در نظر گرفت.

وی گفت: گویا حمایتی از تناسب وجود ندارد، ابتدا سه میلیون تومان را قبل از انتخابات واریز کردند، بعد متوجه شدند که اشتباه کرده اند. به همین دلیل است که طرح دو تاکیدی را برای تناسب حقوق حداقل دستمزدها به مجلس فرستادند، نه به خاطر عشق علی، بلکه به دلیل نفرت معاویه.

صادقی تصریح کرد: من به مستمری بگیران تامین اجتماعی می گویم که ما بزرگ ترین بازنده تناسب هستیم و باید در هر صورت نظر خود را اعلام کنم و منافع مستمری بگیران را نمایندگی کنم.

رئیس اتحادیه جامعه پیشکسوتان کارگری گفت: پس از تناسب باید اجرای دقیق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی را از دولت مطالبه کنیم. مستمری باید با توجه به نرخ تورم و هزینه زندگی افزایش یابد. در این حالت نیازی به تنظیم نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان ادامه داد: امیدوارم فردی به عنوان وزیر کار انتخاب شود تا مدام پیگیر این امور نباشیم و هرکسی که مسئول است به خواسته های بازنشستگان پاسخ دهد، ما قطعاً او را مجبور به انجام خواسته های شما خواهد کرد.

صادقی با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم گفت: چندی پیش روزنامه کیهان مدعی شد اسبی زیر پای دولت زین شده است. پزشکیان قرار می گیرد به عبارت دیگر: دولت سیزدهم در مورد اسب اقتصادی زین شده می گوید دولت تحویل داده می شود. پزشکیان از سوی دیگر، واقعیت‌های اقتصادی، نرخ تورم بالا، شرایط خاص و پیچیده بازار کار، بحران‌های صنعت خودرو و ناهماهنگی در بخش‌های مختلف اقتصاد به‌ویژه در بخش انرژی را نیز نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت: نباید آمار و اطلاعات جعلی را بپذیریم. رکورد 80 ساله تورم شکسته شده و به بیش از 52 درصد رسیده است. نرخ واقعی بیکاری حدود 8.5 درصد است، آمارهای دولت سیزدهم آن را 7 درصد اعلام کرده است. بر اساس گزارش های رسمی، حدود 32 درصد از جمعیت ایران در خط فقر مطلق و 40 درصد در آستانه سقوط به خط فقر هستند. نقدینگی و بدهی دولت به سیستم بانکی کشور دو برابر شده است. بدهی دولت به صندوق توسعه ملی 100 میلیارد دلار است و بدهی آن به نیروگاه های خصوصی کشور در سه سال گذشته بیش از سه برابر شده است. ارزش پول ملی در برابر دلار بیش از 133 درصد کاهش یافت و از 25 هزار و 650 تومان مرداد 1400 به حدود 60000 تومان رسیده است; از نظر شاخص کارایی لجستیک، جایگاه ایران از رتبه 64 جهان در سال 2018 به رتبه 123 جهان سقوط کرد و پس از افغانستان بدترین وضعیت را در بین کشورهای همسایه داشت. «453 میلیارد تومان» بار مالی ورشکستگی صندوق ها بر دوش بودجه 1403 و … سنگینی می کند.

صادقی به اعلام تراز بودجه دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر اعلام تراز بودجه کشور در پایان دولت سیزدهم امروز باعث ایجاد رسوایی های فراوانی شده است، اول داود منظور سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم، ۱۴ مردادماه اعلام کرد که خزانه با مانده ۳۰ میلیارد تومان به دولت بعدی واگذار می شود، اما درست یک روز بعد احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی آن دولت. ، طی نامه ای به محمد افشاگر و سرپرست رئیس جمهور، موجودی خزانه دولت را 18.5 میلیارد تومان اعلام کرد. بدون اینکه بدانیم کدام رقم از مبالغ بیت المال واقعی است، همین تفاوت ارقام اعلام شده از سوی این دو مقام نشان می دهد که اوضاع خوب نیست. شواهد نیز این را تایید می کند.

وی گفت: بنابراین انتظار می رود دولت چهاردهم از نظر مالی در شرایط سختی قرار گیرد. حال سوال من این است که چه نوع اسب زین شده ای توسط آقا به دولت داده شده است؟ پزشکیان نه تنها اسب زین شده ای وجود ندارد، بلکه یک «اسب فلج» زیر پای دولت چهاردهم است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا