دانستنی ها

جغدهای شب عملکرد مغز بهتری نسبت به افراد سحرخیز دارند

بر اساس مطالعه جدید دانشمندان، افرادی که عادت دارند تا صبح بیدار بمانند و دیرتر از حد معمول بخوابند (اصطلاحاً “جغد شب”) ممکن است باهوش تر از کسانی باشند که زود از خواب بیدار می شوند.

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه دولتی امپریال کالج لندن داده‌های حاصل از مطالعه بیوبانک بریتانیا بر روی بیش از 26000 نفر را بررسی کردند که در آن شرکت‌کنندگان آزمایش‌هایی را در مورد هوش، قضاوت، زمان واکنش و حافظه انجام دادند. در مرحله بعد، محققان بررسی کردند که چگونه طول مدت، کیفیت و زمان خواب شرکت کنندگان بر عملکرد مغز آنها تأثیر می گذارد.

افرادی که دیرتر می خوابند عملکرد شناختی بهتری دارند

آنها دریافتند که به اصطلاح جغدهای شب و کسانی که نمره “متوسط” می گیرند، “عملکرد شناختی بهتری” دارند، در حالی که افراد زودرس نمرات پایین تری داشتند.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از آزمایش‌ها، جغدهای شب در یک گروه 13.5 درصد و در گروه دیگر 7.5 درصد بیشتر از افراد سحرخیز کسب کردند. میانگین افراد (مجموع هر دو گروه) نیز عملکرد بهتری داشتند و در هر دو گروه حدود 10.6 درصد و 6.3 درصد بیشتر از افراد سحرخیز بودند.

علاوه بر این، دانشمندان می گویند که مدت زمان خواب شاخص مهمی برای عملکرد مغز است و افرادی که هر شب بین 7 تا 9 ساعت می خوابند، بهترین عملکرد را در تست های شناختی دارند. خوابیدن کمتر از ۷ ساعت یا بیشتر از ۹ ساعت تاثیر منفی دارد. علاوه بر این، به گفته دانشمندان، عملکرد شناختی مغز در زنان کمتر است و افزایش سن، فشار خون بالا و دیابت می تواند آن را ضعیف کند.

نویسنده اصلی این مطالعه منتشر شده در مجله BMJ Public Health و پژوهشگر بالینی در بخش جراحی و سرطان در امپریال کالج لندن، دکتر. رها وست گفت: “در حالی که درک تمایلات طبیعی خواب شما مهم است، داشتن خواب کافی، نه خیلی طولانی، نه خیلی کوتاه، مهم است.”

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا