دانش‌آموزان کلاس اولی امروز – ۲۷ شهریورماه – چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی با حضور در مدارس سراسر کشور، اولین روز ورود به بوستان علم و دانایی را جشن گرفتند.

به گزارش بازتاب آنلاین، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شکوفه امروز زودتر از دیگر دانش‌آموزان به مدرسه آمده‌اند تا با فضای مدرسه و معلمان خود آشنا شوند و نقطه آغاز علم آموزی را جشن گرفته و خاطره شیرینی برای همه عمر رقم بزنند.

سرآغاز مسیر آموختن، خواندن و نوشتن، یادگیری نظم و انضباط و دوستی با همکلاسی‌ها و تجربه مهرورزی بخشی از همه آن چیزی است که این شکوفه‌ها قرار است در فضای مدرسه بیاموزند و همین امر شور و شوق کودکانه آنها را که جویای علم و دانایی هستند، دوچندان کرده است.

هر چند اغلب کودکان قبل از ورود به مدرسه، در دوران پیش دبستانی با برخی از مفاهیم و آموزش‌ها آشنا می‌شوند اما ورود رسمی به فضای کسب علم و دانش از همین امروز برای آنان آغاز می‌شود، روزی که وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شده و باید تلاش کنند تا در این عرصه به نهایت موفقیت برسند.

لباس های فرم متحدالشکل، کوله پشتی های رنگی، کفش های نو و چهره معصومانه دست در دست والدین تمامی داشته های این شکوفه‌ها است که امروز آمده‌اند تا ضمن رقم زدن خاطره‌ای خوش برای خود، یاد دوران کودکی را در بزرگترها زنده کنند، زمانی که هر یک از ما تجربه کرده و هنوز شیرینی آن دوران و لحظه‌ها را با آغاز مهرماه و سال تحصیلی در گوشه‌ای از ذهن خود مرور می‌کنیم.

خیابان‌ها و کوچه‌ها هم امروز رنگ و روی دیگری به خود گرفته است، عابران و کسانی که اول صبح راهی محل کار هستند نیز روز متفاوتی را آغاز کرده‌اند، دیدن این شکوفه های زندگی که با بهار سال تحصیلی همراه است، اشک‌ها و لبخندهایی که قرار است عکسی زیبا از کودکانه های این دوران را در قاب خاطره‌ها برای آنها و خانواده هایشان رقم بزند همه را به وجد آورده است.

اولیای مدرسه هم که از روزها قبل خود را برای استقبال از شکوفه‌ها آماده کرده‌اند با روی گشاده و قرآن به دست، آنها را در برمی گیرند تا مبادا دلهره این فضای جدید کام دانش‌آموزان را تلخ کند، کلاس های تزیین شده با گل و بادکنک و میز و نیمکت‌ها و دیوارهای رنگی، پوسترها و پلاکاردهای خوش آمدگویی هم به کمک آمده تا این جشن و شادی را به شکوفه‌ها هدیه کند.

اما صحبت های این شکوفه‌ها نیز در این روز خاطره ساز شنیدنی است که در ادامه می‌آید:


می‌خواهم اسم خودم را بنویسم

رادین دانش‌آموز کلاس اولی درباره حس خود برای رفتن به مدرسه می‌گوید: من سال گذشته هم پیش دبستانی رفتم و با شرایط مدرسه آشنا هستم اما یک سال است که منتظرم تا خواندن و نوشتن یاد بگیرم.

وی ادامه می‌دهد: می‌خواهم بتوانم اسم خودم را بنویسم و کتاب داستان‌هایم را بخوانم، برادرم خواندن و نوشتن بلد است اما من فقط عکس کتاب‌ها را می‌توانم ببینم.

می خواهم دکتر شوم

آدرینا امسال کلاس اولی می‌شود و درباره احساس خود می‌گوید: احساس می‌کنم از حالا به بعد بزرگ شده‌ام، هر چند که صبح زود بیدار شدن را دوست ندارم اما مدرسه و دوست پیدا کردن قشنگ است.

وی ادامه می‌دهد: مادرم کلی لوازم التحریر زیبا برایم خریده که می‌خواهم زودتر از آنها استفاده کنم، من می‌خواهم دکتر شوم به همین دلیل قول می‌دهم که به خوبی درس بخوانم.

میز اول کلاس می‌نشینم

پناه کودک دیگری است که ذوق رفتن به مدرسه را دارد، او در این باره می‌گوید: من می‌خواهم میز اول بنشینم تا تخته و معلم را به خوبی ببینم، دوست دارم که معلمم من را خیلی دوست داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: دلم می‌خواهد با همکلاسی هایم شعر بخوانم و با آنها نقاشی بکشم. زنگ های تفریح خوراکی بخوریم و بازی کنیم.

من و دوست صمیمی ام در یک مدرسه هستیم

امیرعلی کلاس اولی است و می‌خواهد در آینده نقاش شود، او می‌گوید: من و دوست صمیمی ام قرار است که امسال همکلاس باشیم و کنار هم بنشینیم. به پدر و مادرم قول داده‌ام که خوب درس بخوانم و آنها هم قرار است که برایم جایزه بخرند.

او ادامه می‌دهد: من یک خواهر کوچکتر دارم که می‌خواهم به او هم در آینده درس یاد بدهم. همینطور اینکه از معلمم می‌خواهم نقاشی‌های بیشتری به من یاد دهد تا نقاش خوبی باشم.


محیط مدرسه باید برای بازگشایی مدارس آماده باشند

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نواخته شدن زنگ شکوفه‌ها و بازگشایی مدارس گفت: جشن شکوفه‌ها امروز سه شنبه – ۲۷ شهریورماه – برگزار می‌شود که روز آغاز به کار مدارس برای کلاس اولی‌ها است، همچنین سال تحصیلی جدید برای دیگر دانش‌آموزان در پایه های مختلف هم روز یکشنبه اول مهر آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه جشن شکوفه‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش در یکی از مدارس شهر تهران برگزار خواهد شد، افزود: هر مدرسه با توجه به امکاناتش برای امروز برنامه های متنوعی در نظر گرفته است و بسیار مهم است که محیط مدرسه آمادگی لازم به جهت فضای فیزیکی، معلمان، کادر مدرسه، خانواده و دانش‌آموزان را برای آغاز سال تحصیلی داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران تلاش می‌کنند یک فضای امن و بانشاط را برای حضور کلاس اولی‌ها در مدارس آماده کنند.

حکیم زاده با بیان اینکه ستاد پروژه مهر چندین زیر پروژه مانند ساماندهی و ثبت‌نام دارد که شبانه روزی فعالیت می‌کنند، گفت: همکاران ستاد در استان‌ها حضور پیدا کرده‌اند و بر برنامه‌ها نظارت داشته‌اند؛ گزارشی که در مجموع از استان‌های سراسر کشور دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد تمام امور مربوط به بازگشایی مانند آماده سازی مدارس، ساماندهی نیروی انسانی، ثبت‌نام دانش‌آموزان پیشرفت خوبی داشته و امید است در فاصله باقیمانده بتوانیم آمادگی حداکثری را برای بازگشایی مدارس کسب کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما