لینک عضویت در کانال تلگرام فوتبال دیلی

به گزارش سرویس فوتبالی کمتر؛ دسترسی سخت به برخی از قرص های محرک و گرانی آنها باعث شده تا برخی از جوانان پدیده ای نوظهور به نام «زول پارتی» را ایجاد کنند. در این مقاله همه چیز را در مورد مهمانی های آخر شب با زولپیدم خواهید خواند.

دسترسی به برخی داروها برای آنها دشوار شده است و اکنون داروهای ارزان تری را انتخاب می کنند. قرص می خورند که به قول خودشان بالا بیایند و خوش بگذرانند. کسانی که خودشان آن را می خورند دیگران را نیز تشویق به خوردن آن می کنند. آنها برای چند ساعت چت می کنند، همانطور که می گویند، احساس سردرگمی و خوشحالی می کنند، اما نمی دانند که آن سرخوشی چند ساعته می تواند کل زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در مورد قرص زولپیدم صحبت می کنیم، همان دارویی که امروزه در بین جوانان به طور گسترده توزیع می شود و برخی از افراد برای به اشتراک گذاشتن این سرخوشی با دوستان خود از قرص زولپیدم استفاده می کنند.

مدتی است که برخی از جوانان از زولپیدم، این قرص خواب آور استفاده می کنند. قرصی که عمدتاً توسط متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکان برای درمان خواب تجویز می شود، این روزها به روزهای تعطیل راه پیدا کرده است که مصرف کنندگان آن حتی نمی دانند هنگام مصرف این قرص چه عوارضی در انتظارشان است.

زولپیدم دارویی است که جایگزین بنزودیازپین ها (کلونازپام، لورازپام، آلپرازولام و دیازپام) شده است، زیرا این داروهای قدیمی باعث سوء مصرف و اعتیاد می شوند. پزشکان داروهای گروه Z را با این فرض که اعتیاد آور نیستند جایگزین کردند. به گفته دکتر فهیمه سعید، روانپزشک، این دارو در اکثر کشورهای دنیا مورد سوء مصرف قرار نمی گیرد، اما مسئله این است که ایرانی ها به زولپیدم معتاد می شوند که می تواند مربوط به ژن های ایرانی باشد.

استفاده خطرناک بدون تجویز پزشکی

از آنجایی که این دارو تجویز می شود، مصرف روزانه آن اساساً 5 تا 10 میلی گرم است، اما برخی افراد آنقدر به این دارو وابسته می شوند که مصرف خود را به 100 تا 200 میلی گرم افزایش می دهند که می تواند بسیار خطرناک باشد.

دکتر سعید خاطرنشان می کند که این دارو ممکن است برای فردی که به طور مداوم از آن استفاده نمی کند و الکل مصرف می کند موثرتر باشد. اصولا استفاده از این دارو در کنار سایر داروها می تواند خطرناکتر باشد. به عنوان مثال اگر این قرص با الکل مصرف شود، اثرات آن افزایش می یابد.

زولپیدم یک داروی کاملا خواب آور است و مصرف آن با سایر داروها یا الکل می تواند اثرات آن را تشدید کند. با ترکیب این دو، یعنی زولپیدم و الکل، ایست تنفسی به شدت افزایش می یابد و هوشیاری کاهش می یابد و ممکن است فرد رفتارهایی از خود نشان دهد که معمولاً انجام نمی دهد، مثلاً رانندگی خطرناک یا شرکت در درگیری. یادش نبود در این درگیری چه گذشت.

وابستگی شدید به زولپیدم

علی نوروزی، استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با شهروند می گوید: زولپیدم دارویی است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود و زمانی که این دارو وارد بازار شد تصور می شد اعتیادآور نیست. یا کمتر اعتیاد آور است، اما پس از مدتی مصرف زولپیدم در بین مصرف کنندگان، متخصصان به این نتیجه رسیدند که تفاوت این دارو با سایر داروها در شل شدن عضلات آن است، به این معنا که گروه اول داروهای شل کننده عضلانی و این قرص هستند این خاصیت را نداشت

این پزشک متخصص درباره مصرف صحیح زولپیدم می گوید: این دارو در صورت مصرف زیر نظر پزشک متخصص و با دوز معین می تواند در درمان بی خوابی موثر باشد. در واقع دکتری که این دارو را تجویز می کند باید پس از مدتی دوز آن را کاهش دهد و سپس قطع کند تا وابستگی ایجاد نشود».

او به عرضه خاص این دارو اشاره می کند و توضیح می دهد که یکی از مواردی که در مصرف کنندگان زولپیدم مشاهده می شود این است که می تواند عوارض جانبی خاصی مانند راه رفتن در خواب ایجاد کند. ما بیماران زیادی داشته ایم که پس از مصرف این دارو دچار پیاده روی در شب شده اند. مریضی داشتیم که بعد از مصرف زولپیدم در خواب راه می‌رفت، سوار ماشین می‌شد، بیرون می‌رفت، به خانه می‌آمد و صبح متوجه هیچ‌یک از این موارد نشد، یا مواردی داشتیم که بعد از مصرف زولپیدم، فرد به بیرون رفت. بالکن و از بالا پایین ساختمان فرو ریخته بود، بنابراین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که افرادی که این دارو را مصرف می کنند، شب ها در خانه تنها نباشند و خانواده ها مراقب باشند که یکی از اعضای خانواده زولپیدم مصرف کند و شب ها پیاده روی کند. مراقب باشید، زیرا ممکن است پیاده روی در شب شما عادی نباشد و در حالت هوشیار راه نروید.

نوروزی تاکید می کند: استفاده از این دارو بدون نسخه می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در گام اول این داروخانه ها هستند که باید منافع اقتصادی را کنار بگذارند و طبق دستور پزشک هیچ دارویی به بیمار ندهند.

برخی از افرادی که به این دارو معتاد می شوند دچار سردرگمی، گیجی یا ناهنجاری، مسمومیت و رفتارهای غیرعادی می شوند که می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

وی بر این باور است که سیستم دارویی کشور باید در گام اول مسئولیت بیشتری در قبال فروش داروها داشته باشد و اجازه ندهد این داروها در اختیار مردم قرار گیرد، از طرفی خانواده ها نیز باید با این دارو آشنا شوند و بدانند چه عوارضی دارد. دارد. دارد.

مصرف در بین دانشجویان پزشکی

امیرحسین جلالی، استاد دانشگاه و روانپزشک می گوید: زولپیدم از حدود 15 سال پیش وارد کشور شد و در زمان ورود به کشور تصور می شد نسبت به نمونه های مشابه در کشور وابستگی و اعتیاد کمتری داشته باشد، اما این گونه بود. عوارض جانبی مشاهده شده از این دارو که به مرور زمان مصرف و مصرف آن را کمی مشکوک کرد. داشتن تجارب توهم‌آور یا فراموش کردن کامل آن دوره یا انجام کارهایی که قبلاً انجام نداده‌اید، یکی از عوارضی است که زولپیدم می‌تواند ایجاد کند دقیقا قبل از خواب مصرف شود تا فرد دچار عوارض آن نشود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد دریافتند که اگر دارو را با دوزهای بالاتر مصرف کنند و نخوابند، تجربیات توهم‌آمیزی مشابه با قرص‌های روان‌گردان دارند. این اتفاق باعث افزایش مصرف این قرص در بین دانشجویان گروه های پزشکی شد که با آگاهی از اثرات آن و دسترسی بیشتر به آن، استفاده از آن در میان سایر گروه های اجتماعی نیز رواج پیدا کرد.

جلالی با تاکید بر اینکه این دارو اعتیادآور است و به تدریج پس از مدتی باید دوز دارو را افزایش داد تا تاثیرگذار باشد، تصریح می کند: گاهی اوقات شاهد مصرف این دارو در برخی بیماران بیش از 200 دوز در روز هستیم که بسیار خطرناک است. و در درازمدت می تواند اثرات بلندمدت شناختی و روانی روی فرد ایجاد کند. همچنین باید به این نکته بسیار مهم توجه کنیم که درمان مشکلات ناشی از مصرف این دارو فرآیندی بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود.

بدون نسخه استفاده کنید

وی با تاکید بر اینکه این دارو معمولاً یکی از داروهایی است که نباید بدون نسخه در داروخانه ها به مردم داده شود، ادامه می دهد: البته داروخانه ها نباید این دارو را ارائه کنند، اما این یک مشکل گسترده است و مانند همه اقدامات انجام شده است. ممکن است مواد مخدر به زندان ها برسد یا در بیمارستان های روانپزشکی به برخی از بیماران دارو داده شود، اما در این میان، نظارت و آموزش بیشتر بر داروخانه ها و ارائه دهندگان دارو ممکن است حائز اهمیت باشد نقشی در این زمینه داشته باشد.

توهم، بزرگترین عارضه زولپیدم

پیام صادقی دستیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار روزنامه شهروند گفت: متاسفانه سوءمصرف این دارو در بین قشر تحصیلکرده بیشتر است؛ این در حالی است که در کتب مرجع پزشکی ذکر شده است که این دارو اعتیاد آور نیست در حالی که اینگونه نیست و احتمال وابستگی آن زیاد است. “

وی در خصوص نمونه هایی که برای وی ارسال شده است، می گوید: محمد بیماری است که به توصیه دوستش این دارو را با دوز 10 میلی گرمی مصرف کرده و با وجود دوز کم، قبل از خواب مار، عقرب و حشرات چیزهای وحشتناکی در خانه اش وجود داشت که او را مضطرب کرده بود.

او توضیح می دهد که آنها یک بیمار دیگر به نام سارا در بخش بستری کرده اند. در بیشتر موارد کنترل رفتار خود را از دست داده و هفت خودکشی و تصادفات متعددی را متحمل شده است. این زن جوان روزانه قرص های زولپیدم زیادی مصرف می کند و به گفته خودش دریافت این مقدار دارو برایش دغدغه شده است.

صادقی مهم ترین نکته در سوء مصرف این دارو را عدم کنترل رفتار می داند. امیر یکی یکی دیگر از این افراد این است که مصرف این ماده باعث رفتار شرم آور در فضای واقعی و مجازی شده است. او توضیح داد که هنگام مصرف این دارو پیام هایی را در گروه های مجازی از خانواده و دوستان ارسال می کند که معمولاً نمی تواند ارسال کند.

این دستیار روانپزشکی توضیح می دهد که گاهی سوء استفاده در برخی افراد بسیار خطرناک می شود یکی یکی از دوستانم یک بیمار را در بخش بستری کرد که بیش از 200 دوز در روز مصرف می کرد.

وی خاطرنشان می کند: زولپیدم یک داروی درمانی است و در بسیاری از موارد پزشک باید آن را تجویز کند و موضوع این است که موضوع سوء مصرف آن باید مطرح شود.

  • بیشتر ببینید:
  • واکنش غرور آفرین هادی چوپان بر اساس شهادت سربازان ارتش پس از حمله اسرائیل.

بازنشر مطالب از شبکه های اجتماعی صرفاً به منظور اطلاع رسانی منتشر می شود و نظرات بیان شده در آن لزوماً منعکس کننده نظر رسانه بازتاب آنلاین نیست.

همه چیز درباره Zool Party

جشن باغ وحش چیست؟
صفحه اینستاگرام فوتبال دیلی را دنبال کنید
جشن باغ وحش چیست؟

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما