اخبار روز

برگزاری جشنواره ملی پسته در شهرستان دامغان!/جزئیات

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ از استان سمنان، علی اصغر امامیون اظهار داشت: در شهرستان دامغان 16 هزار و 900 هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با توجه به ارقام مناسب سازی شده و شناسایی شده بومی و همچنین پایه های مناسب با چیدمان بسیار مشابه منطبق بر استانداردهای باغبانی کشت شد. . این میزان 15000 هکتار از این باغات مثمر است.

وی گفت: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول آغاز شد مرداد این ماه از حومه شهر شروع می شود و در انواع بعدی در سایر نقاط شهر تا نیمه اول اکتبر ادامه می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان افزود: با توجه به خسارات ناشی از طوفان اردیبهشت ماه پیش بینی می شود در این ماه 14 هزار تن پسته خشک معادل 42 هزار تن پسته تازه از باغات این شهرستان برداشت شود.

امامیون گفت: پسته‌های شهرستان عمدتاً از ژنوتیپ‌های بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است که با توجه به شرایط سازگاری و تجاری بودن ژنوتیپ‌های مهاجر باغداران به توسعه و اصلاح باغات پسته خود به ژنوتیپ‌های اکبری، احمدآقایی و کله قوچی اقدام کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان نیز گفت: یکی از ویژگی های شهرستان جمع آوری پسته زودرس و عرضه تازه آن به بازارهای داخلی و خارجی است که علاوه بر بازدهی مالی سریع، زمینه اشتغال بیشتری را نیز فراهم می کند.

علی اصغر امامیون گفت: 124 پایانه فرآوری پسته در مناطق مختلف در این شهرستان فعال است و هر ساله بیش از 50 درصد محصول را فرآوری و آماده تحویل می دهند.

وی گفت: امسال 5 هزار و 500 پسته کار (باغدار) دامغانی حدود 2 هزار و 900 تن کود اوره، فسفاته و پتاسیمی را از مراکز توزیع شرکت خدمات پشتیبانی و سازمان تعاون روستایی در مناطق مختلف تهیه کردند.

وی به برخی اقدامات شاخص مدیریت جهاد کشاورزی دامغان نیز اشاره کرد و گفت: جذب تسهیلات مکانیزاسیون از قبیل هدایت و راهنمایی بهره‌برداران برای جذب تسهیلات و ادوات (روتیواتور، سمپاش‌های اتومایزر و سمپاش معمولی) به مبلغ 10 میلیارد و 733 میلیون ریال و همچنین هماهنگی برای جذب تسهیلات آب و خاک به مبلغ 152 میلیارد و 491 میلیون ریال شامل ( آبیاری تحت فشار و کم فشار، انتقال آب تعاونیهای تولیدی بخش کشاورزی، انتقال آب، استخرذخیره آب کشاورزی، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال شبکه زیر سد شهرستان) برخی از این اقدامات است.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان تصریح کرد: تدوین برنامه جامع توسعه پسته با هدف ارتقای بهره وری و تولید این شهرستان در دستور کار قرار دارد. تغذیه بیماری ها و آفات و سایر عوامل موثر بر عملکرد محصول یکی از عوامل کلیدی در این برنامه های مدیریتی است.

امامیون گفت: بر اساس برنامه ریزی های موجود، در صورت اجرا، میزان تولید پسته تا سال 1404 به دو برابر (100 هزار تن محصول تازه) افزایش می یابد.

وی از رویکردهای دیگر وزارت جهادکشاورزی در محصول پسته را تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی اعنوان کرد و گفت: در این رابطه ضمن اطلاع‌رسانی تلاش می‌شود با اعطای انواع تسهیلات نگهداری باغات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی حمایت‌های ترویجی لازم انجام پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: با توجه به شرایط بازار، توسعه کشاورزی قرارداردی در همه محصولات به‌ویژه پسته در حال پیگیری است و در این رابطه ثبت اطلاعات باغداران پسته در سامانه اطلاعات صادرکنندگان محصول در حال پیگیری و انجام است.

۴۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا