اخبار روز سینما جهان

جشنواره فیلم کوثر برگزیدگانش را شناخت/ رویدادی برای پاسداشت زن

گزارش کردن بازتاب آنلاین – اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر شامگاه 31 تیر این ماه در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد. در این مراسم چهره هایی چون امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دولت سیزدهم، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا شریفی نیا حضور داشتند. ، جلیل فرجاد، جمال شورجه، علی ملاقلی پور، زهرا حمیدی و … حضور داشتند.

بررسی نقش سومین الگوی زن تمدن ساز

مهر وی نوشت: ناصر باکیده در ابتدای این مراسم گفت: پنجمین جشنواره فیلم کوثر با احترام و به برکت ماه محرم برگزار شده است. این جشنواره پس از 15 سال با کمک دوستان احیا شد. طبیعتا برای احیای این رویداد راه زیادی را طی کردیم. شاید در عرض 5-6 ماه از تشکیل اتاق فکر به این نقطه رسیدیم که باید نقش سومین الگوی زن تمدن ساز را بررسی کنیم و در همین راستا جلسات تخصصی برگزار شد.

وی در پایان گفت: بیش از 1200 فیلم در بخش های مختلف به این دوره از جشنواره ارسال شد. در این مراسم سعی کردیم نسبت به 2 موضوع عفاف، حجاب و عفاف و همچنین مظلومیت رژیم صهیونیستی بی تفاوت نباشیم.

سید محمد حسینی مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز در این مراسم گفت: خوشحالیم که این جشنواره دوباره کار خود را آغاز کرده و امیدواریم در آینده نیز تداوم داشته باشد و دستاوردهای زیادی برای ما به ارمغان بیاورد. شأن، حقوق و جایگاه زن بسیار مهم است و ما در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داریم.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وظیفه ماست که سوژه های جذابی مانند زنان تاریخی و زنان معاصر را با آثار هنری زیبا ارائه کنیم. به عنوان مثال، زنان پایدار غزه در حال حاضر نفوذ زیادی در جهان دارند.

هانیه رئیسی فرزند شهید ابراهیم رئیسی به مناسبت عید سعید قربان متنی ارسال کرد که در این برنامه قرائت شد.

ما وظیفه داریم از زبان جوانان با آنها صحبت کنیم

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم با تجلیل از شهدای خدمت گفت: امیدواریم راوی خوبی برای نهضت شهید ابراهیم رئیسی باشیم. یکی یکی از مسائل دولت سیزدهم حرکت تعهد به خانواده است. در شرایطی که خانواده و زنان بازیچه برخی رسانه ها شده است، برگزاری چنین مراسمی اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی یکی از ابزارهای مقابله با این گونه تهدیدها سینما و فیلم است زیرا جوانان ما زبان سینما و فیلم را بهتر می فهمند. ما هم وظیفه داریم از زبان جوانان با آنها صحبت کنیم.

وی افزود: امیدواریم حرکت های رسانه ای ما برای تبیین و نشان دادن الگوی سوم زن تمدن ساز و خانواده اسلامی حرکت های موثر و روشنگرانه ای در جهان باشد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید در ادامه این برنامه گفت: جشنواره فیلم کوتسار، رویدادی برای پاسداشت زنان است. حضرت زهرا علیهاالسلام را به عنوان یک زن نمونه، کوثر نامیده اند زیرا مانند آب حیات می بخشد. جامعه ما مدیون زنانی است که با شجاعت و ایستادگی باعث رشد و هدایت جامعه شدند. زنان کارآمدی که در عین عفت و پاکدامنی تمام وجود خود را در اختیار دیگران گذاشته اند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) به عنوان یک مادر، همسر، دختر، فعال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی الگوی کاملی برای بانوان است. ابعاد مختلف شخصیت زنان امروزه می تواند جامعه ما را هدایت کند. اگر الگوی مناسبی به جامعه ارائه نکنیم، جامعه به ناچار به دنبال الگوهای ساختگی خواهد بود. در بین خانواده های شهدا، زنان زیادی داریم که در عرصه های مختلف موفق هستند و این نشان می دهد که یک زن باید با حفظ عفت خود به رسالت تربیتی خود و جامعه ایمان داشته باشد.

برگزیدگان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر به شرح زیر معرفی شدند:

بخش اسکریپت 135 ثانیه ای

رتبه پنجم بهترین فیلمنامه نویسی 135 ثانیه: «همیشه با من» نوشته محمدرضا پستک.

رتبه چهارم بهترین فیلمنامه 135 ثانیه: «مانکن» نوشته رضا طالبی زاده.

رتبه سوم فیلمنامه نویسی 135 ثانیه: فیلمنامه «بی عنوان» نوشته اعظم شهدوست.

رتبه دوم فیلمنامه نویسی 135 ثانیه: «مهمان» نوشته معصومه حبیبی.

برگزیده در بخش فیلمنامه نویسی 135 ثانیه: «پرده» نوشته محسن غضنفری.

جایزه ویژه فیلمنامه 135 ثانیه ای: «دزدان دریایی دریا» ساخته امیرحسین ریاحی.

بخش مستند، داستانی، ویدئویی و انیمیشن

بهترین فیلم کوتاه مستند: نامه ای از دمشق به کارگردانی عباس ایمانیان

بهترین فیلم مستند بلند: «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی

برگزیده بخش تحقیق و پژوهش در فیلم مستند «من می میرم» ساخته محمدعلی رخشانی صابر.

بهترین فیلم کوتاه: «خون داغ» ساخته علی ثقفی

بهترین انیمیشن: «پیش از بهشت» ساخته احمد حیدریان

بهترین موزیک ویدیو: «مسافران خورشید» از علی ملاقلی پور

جایزه ویژه عفاف و حجاب در بخش داستان کوتاه: «خانه پنجم» اثر رضوانه فتحی.

جایزه ویژه عفاف و حجاب در بخش سینما: «جزیره مینو» به کارگردانی حسین قاسمی جامی.

جایزه ویژه غزه و مقاومت: «زنانی با گوشواره های باروتی» ساخته رضا فرهمند

بخش بین المللی

بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند بخش بین الملل: «زیر درخت لیمو» ساخته نورالعود.

جایزه ویژه مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش بین المللی: «ارتعاشات از غزه» ساخته رهب نزل.

جایزه فیلم کوتاه داستانی بخش بین الملل: «پیام» ساخته سعید ملتجبی

جایزه ویژه فیلم کوتاه: «اسما» ساخته مصطفی آقامحمدلو

بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل: «او دوست من بود» ساخته شادی عیسی

همچنین در بخش سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، «ویلایی ها» به کارگردانی منیر قادی، «حناس» به کارگردانی حسین دارابی، «جزیره مینو» به کارگردانی حسین قاسمی جامی، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه. حسینی، «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری انتخاب شدند.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا