به گزارش مانیبان، مجامع هفت شرکت سرمایه گذاری سرمایه استانی بهمن ماه پارسال شروع شد و تموم شد مرداد امسال نیز ادامه داشته است.

بر اساس این گزارش، استان های خراسان شمالی، زنجان، گیلان، مرکزی، اصفهان، کرمان و کرمانشاه از جمله استان هایی هستند که مجامع شرکت های سرمایه گذاری در این مدت برگزار شد.

همچنین نشست شرکت های سرمایه گذاری استان چهارمحال و بختیاری نیز برگزار می شود. شهریور این ماه برگزار خواهد شد.

تقسیم سود سهام در سالهای اخیر در دو مرحله یکی در پاییز و دیگری در پایان زمستان به حساب صاحبانش واریز شده است. در سال گذشته سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از مرحله اول بوده است. به همین ترتیب در سال 1402 سود املاک متوفی نیز پرداخت شد. به افرادی که در زمستان سال گذشته سود سهام خود را دریافت نکردند، وعده داده شد در خرداد 1403 پرداخت شود.

سود سهام علیرغم وعده های ماه خرداد سپرده نشده و در تیر و مرداد همچنین اخبار نبود اما ممکن است که در ماه شهریور مرحله سوم سود سهام سال منتهی به اسفند 1401 در ماه مرداد سپرده شود

ولی الله جعفری، مدیر نشر نظر درباره ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هنوز از پرداخت سود سهام سه شرکت خبری نیست.

وی افزود: پالایشگاه بندرعباس 2 میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس 3 میلیارد تومان و مپنا حدود 550 میلیارد تومان سود سرمایه واریز نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخوردی با این شرکت ها صورت خواهد گرفت؟ وی گفت: گزارش تخلف احتمالی برای این شرکت ها تهیه و برای رسیدگی به تخلفات به مراجع ارسال شده است. اما اکنون مهم این خواهد بود که بتوانیم سهام را به طور کامل وصول کنیم و مابقی سود 1401 را به حساب مشمولان واریز کنیم.

شرط ازدواج؛ اقدام لازم جهت انتقال سهام متوفی

وراثی که قصد دریافت سهام متوفی خود را دارند باید ابتدا با سامانه سجام مراجعه و مراحل سجام را تکمیل کنند.

این شرط برای همه وراث الزامی است و بدون آن امکان انتقال سهام و دریافت سود وجود نخواهد داشت. مهدی حاجی وند، دستیار ویژه مدیرعامل سازمان بورس در امور سهام، تاکید کرد که این شرط باید برای همه وراث رعایت شود.

فرآیند انتقال سهام به وراث.

یکی یکی از ویژگی های بارز سیستم ارث، فرآیند رایگان انتقال سهام به وراث است. این انتقال از طریق شعب منتخب بانک ها و کارگزاران انجام می شود و هزینه ای برای وراث در بر نخواهد داشت. بانک های ملی، ملت، پارسیان و تجارت از جمله بانک هایی هستند که این خدمات را ارائه می کنند.

نحوه دریافت سود سهام از سهام متوفی

در صورتی که وراث مراحل مربوط به انحصار وراثت و انتقال آن به متوفی را طی کرده باشند، باید تا مرحله بعدی پرداخت سود سهام صبر کنند.

سود سهام تنها زمانی به وراث پرداخت می شود که به همه ذینفعان پرداخت شود. بنابراین ممکن است دریافت منافع برای برخی از وراث به تأخیر بیفتد. برای وراثی که هنوز سهام متوفی خود را واگذار نکرده اند، بهتر است در اسرع وقت با سامانه سجام مراجعه و مراحل سجام شدن را آغاز کنند. این فرآیند اکنون رایگان است و هیچ دلیلی برای تاخیر در تکمیل آن وجود ندارد.

می توان انتظار داشت که در پاییز و زمستان سال جاری سود سهام مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 1402 واریز می شود، مابقی سود سرمایه 1401 نیز به حساب سهامداران واریز می شود.

آیا سود سهام عدالت در تابستان واریز می شود؟ امروزه بسیاری از افراد زمان واریز سود سهام را دنبال می کنند و از این رو به دو تاریخ قطعی واریز سود سهام در سال 1403 پرداخته ایم و در پایان به بررسی نحوه دریافت سود سهام از متوفی می پردازیم.

تقسیم سود سهام در سالهای اخیر در دو مرحله یکی در پاییز و دیگری در پایان زمستان به حساب سهامداران واریز شد. در سال گذشته سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از مرحله اول بوده است. به همین ترتیب در سال 1402 سود املاک متوفی نیز پرداخت شد. به افرادی که در زمستان سال گذشته سود سهام خود را دریافت نکرده بودند، قول وصول در خرداد ماه 1403 داده شد، در حالی که فاز سوم سود سهام 1401 باقی مانده در سال جاری اعلام شد. خرداد امسال به نصف واریز شده است مرداد هنوز خبری از سود سهام نیست.

به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها، احتمال تاخیر در پرداخت سود سهام تا ماه ها وجود دارد.

با این حال می توان انتظار داشت که در پاییز و زمستان سال جاری سود سهام مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 1402 واریز می شود، مابقی سود سرمایه 1401 نیز به حساب سهامداران واریز می شود. بنابراین فعلا فقط زمان های تعریف شده برای پرداخت سود سهام، آذر و اسفند ماه 1403 است.

مدیر پشتیبانی و مدیریت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه صندوق اعلام کرد: واگذاری سهام متوفی به وراث از طریق شعب کارگزاری و بانک های منتخب بلاعوض است.

مژگان صفری مقدم گفت: یکی وراث سهام عدالت پس از ثبت می توانند با مراجعه به درگاه ذینفع بازار سرمایه یکپارچه «ddn.csdiran.ir» و بررسی قسمت امور سهام عدالت متوفی و ​​با درج کد ملی و تاریخ تولد نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت اقدام کنند. از متوفی و ​​سبد سهام متوفی.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل مذکور و تقسیم دارایی های متوفیان به صورت رایگان ادامه دارد، افزود: در ادامه یکی وراث پس از استعلام از وضعیت سهام می توانند یکی با مراجعه به شعب منتخب کارگزاری و یا در بانک های “ملی، تجارت، ملت و پارسیان” مدارک لازم را به آدرس “www.csdiran.ir/pages?page=miras” ارسال نمایید.

صفری مقدم تصریح کرد: تمامی وراث سهام متوفی پس از تقسیم اموال متوفی باید به سجام مراجعه کنند تا سود سرمایه از طریق شماره شبایی که در سامانه سجام اعلام کرده اند به حساب آنها واریز شود. در عین حال، وراث پس از ارث می توانند با مراجعه به درگاه ذینفع بازار سرمایه یکپارچه، علاوه بر بررسی سبد سهام خود، از ارزش فعلی آن نیز مطلع شوند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما