سردار حسین اشتری فرمانده اسبق فراجا و مشاور ارشد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی در این گفت وگو که برای اولین بار با جزئیات و ناگفته هایی منتشر می شود. پرده از مراحل شناسایی و دستگیری عاملان سرقت در صندوق امانات بانک ملی واحد دانشگاه تهران باز می شود.

به گزارش مانیبان به نقل از تسنیم، سردار اشتری در مورد سرقت بزرگ از صندوق امانات بانک ملی که به نام یکی به عنوان یکی از بزرگترین سرقت های قرن در کشور شناخته می شود. تعداد قابل توجهی گاوصندوق به سرقت رفت که کار پلیس را به شدت سخت کرد.

وی افزود: این سرقت به دلیل اینکه باعث ایجاد نوعی بحران اعتماد در موسسات مالی و بانک ها شد از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و باید برای بازگرداندن هر چه سریعتر این اطمینان تدابیری اندیشیده شود.

بی توجهی رئیس بانک و معاونش در شب سرقت

فرمانده سابق فراجا به زمان وقوع این سرقت اشاره کرد و گفت: این سرقت در 2 روز تعطیل صورت گرفته است. زمانی که بسیاری از کارمندان و مشتریان بانک غایب بودند و سارقان با مهارت و برنامه ریزی دقیق اقدام به سرقت کردند. در همان زمان آنها سیستم های ارتباطی و دوربین های مدار بسته را قطع کردند تا بتوانند به راحتی مداخله کنند.

سردار اشتری افزود: متأسفانه مدیر بانک و قائم مقام وی به هشدارهایی که به تلفن همراه آنها ارسال شده بود توجه نکردند و به مسیر خود ادامه دادند که نشان دهنده نقص در سیستم های امنیتی و اطلاعات داخلی بانک است.

وی در ادامه گفت: سارقان با اطلاعات دقیقی که از داخل بانک به دست آوردند به وضوح مرتکب این سرقت شدند و پلیس تنها زمانی متوجه این سرقت شد. تقویت سیستم های امنیتی و حفاظت از اموال مردم وظیفه بانک بود که به دلیل نقص سیستم و عدم توجه به هشدارها این وظیفه محقق نشد. اما به محض اینکه پلیس متوجه شد بلافاصله وارد عمل شد.

شناسایی سارقان در کمتر از ۷۲ ساعت

مشاور ارشد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور امنیتی و انتظامی درباره تلاش پلیس برای شناسایی سارقان گفت: کارآگاهان پلیس به سرعت دست به کار شدند. در این نوع سرقت معمولاً سارقان سرنخی از خود به جا می گذارند که می تواند به شناسایی آنها کمک کند، اما در این سرقت هیچ سرنخی وجود نداشت و این کار کارآگاهان را به شدت سخت می کرد.

وی ادامه داد: دوربین های مداربسته این بانک به دقت مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت الهی و رصد کارشناسان پلیس آگاهی به فردی در فیلم ها مشکوک شدند. پس از بخیه زدن و معاینه دقیق به این نتیجه رسیدند که این فرد یکی او یکی از دزدان بود.

فرمانده سابق فرجا ادامه داد: پس از شناسایی این فرد به محل زیر دست یافتیم. اما دزدها در آنجا همکاری نکردند. به همین دلیل پلیس متوجه شد. یکی آنها به سراغ همسایه هایی رفتند که اطلاعات خوبی به آنها دادند و در آنجا متوجه شدیم که بخشی از طلاها کجا پنهان شده است. سرانجام در کمتر از 72 ساعت تمامی سارقان شناسایی شدند و این موفقیت بزرگی برای نیروهای پلیس بود.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه تاکید کرد: این سرقت در سراسر جهان گسترش یافت و دشمنان در صدد ناامن جلوه دادن ایران و متشنج کردن فضای عمومی بودند. اما کشف این سرقت افتخار بزرگی برای پلیس ایران بود. مقام معظم رهبری همچنین از پلیس برای کشف این سرقت که اهمیت و اثربخشی این عملیات را نشان می دهد، تقدیر و تشکر ویژه کردند.

بخشی از اموال مسروقه در ترکیه است.

وی تصریح کرد: این عملیات یک عملیات اطلاعاتی پیچیده بود که به فضل الهی انجام شد. چند کیسه بزرگ اموال مسروقه را کشف کردیم و در جستجوی بقیه اموال بودیم که متوجه شدیم دو نفر از سارقان بخشی از این اموال را از طریق فرودگاه امام خمینی به ترکیه منتقل کرده اند و هنوز در ترکیه هستند.

اشتری خاطرنشان کرد: به همین دلیل از طریق اینترپل این دو سارق تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت دستگیر و شناسایی شدند. بلافاصله مابقی طلاها به بانک بازگردانده شد و با حضور حراست بانک، دستگاه قضایی و مأموران نیروی انتظامی تمامی اموال ضبط و ضبط شد.

پیام تبریک پلیس آلمان به فرجا

فرمانده سابق فراجا در ادامه به واکنش های بین المللی نسبت به این حادثه اشاره کرد و گفت: زمانی که اعلام شد پلیس ایران در مدت کوتاهی این اموال را کشف کرده است، نظرات بسیار خوبی از خارج از ایران دریافت کردیم. به عنوان مثال پلیس آلمان با ارسال پیام تبریک اعلام کرد که این اقدام پلیس ایران در واقع اعتبار پلیس در سراسر جهان را اعتبار بخشید. این نوع توجه و تبریک نشان از اعتبار و احترام جهانی به پلیس ایران است.

وی افزود: یکی دو کشور دیگر نیز اعلام کردند که پلیس ایران باید تخصص خود را برای شناسایی این افراد در اختیار ما قرار دهد و ما از طریق اینترپل این کار را انجام دادیم. این همکاری های بین المللی می تواند به بهبود امنیت جهانی و همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات در مبارزه با جرایم سازمان یافته کمک کند.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اهمیت همکاری های بین المللی در حوزه امنیت و مبارزه با جرایم خاطرنشان کرد: تنها با همکاری و هماهنگی بین سازمانی و بین المللی می توان به نتایج مثبت دست یافت و از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما