اخبار روز

جزئیات جدید از افزایش تخلفات رانندگی


به گزارش مانیبان، اوایل آذرماه سال گذشته بود که سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا در بازدید از ستاد پلیس راهور فراجا بر لزوم افزایش تخلفات رانندگی تاکید کرد و در تشریح علت این درخواست نیز گفت: : متأسفانه 80 درصد تصادفات باعث تخلفات رانندگی شده است. تخلفات رانندگی باید بازدارنده باشد، یعنی به گونه ای باشد که متخلف اصلا مرتکب آن نشود. اما در حال حاضر تعداد تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش یابد. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که افزایش نرخ تخلفات رانندگی نه ربطی به تورم دارد و نه ربطی به قیمت دارد. راننده نباید تخلف کند و کسی که تخلف نکرده است نباید جریمه زیادی بپردازد. در واقع این همان جایی است که خاصیت بازدارندگی جرم نهفته است.

در نتیجه این اظهارات بود که به مرور زمان درخواست افزایش تعداد تخلفات رانندگی به یکی از نکاتی که در اظهارات بعدی فرماندهان پلیس راه، برخی کارشناسان راهنمایی و رانندگی و … مطرح شد، حتی وزیر کشور نیز در آخرین روز سال 1402 در بازدید از مرکز کنترل ترافیک پلیس راه فرجا بر ضرورت آن تاکید کرد. وی با بیان اینکه آیا دولت با افزایش میزان جرایم رانندگی موافق است، گفت: قطعاً تعداد جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست، جریمه باید بازدارنده باشد، بنابراین در سال آینده (1403) تلاش خواهیم کرد تشویق و تنبیه کنیم. به عنوان افزایش تخلفات رانندگی.

اما در حالی که پیشنهاد اولیه پلیس افزایش تخلفات رانندگی قبل از شروع طرح نوروزی 1403 بود، تعطیلات نوروزی بدون تغییر در تعداد جرایم به پایان رسید و تنها در این مدت سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راه فراجا در مصاحبه های متعددی بر لزوم افزایش تخلفات رانندگی برای پیشگیری از تصادفات تاکید کرد. در یکی وی همچنین در همین گفت و گوها اعلام کرد که «با توجه به شرایط موجود و فراهم بودن 100 درصد زیرساخت های این پروژه توسط نیروی انتظامی و کلیه سازمان های مرتبط 25 فروردین ما شاهد اجرای این تغییرات در کشور خواهیم بود.» تاریخ اعلام شده باعث شد برخی افراد به ویژه رانندگان تصور کنند از امروز آمار جرایم رانندگی افزایش یافته است موضوعی که رئیس پلیس راهور فرجا توضیح داد.

سردار سید تیمور حسینی درباره اینکه آیا تعداد تخلفات رانندگی 25 مورد است فروردین وی بدون توجه به اینکه ماه (امروز) افزایش یافته است یا خیر، گفت: تاریخ اعلام شده به عنوان روز پیشنهادی مطرح شد نه روز قطعی. در حال حاضر همانطور که بارها اعلام کرده ایم در صورت اعلام افزایش جرایم رانندگی از سوی دولت، پلیس راهنمایی و رانندگی آمادگی دارد سریعا ابلاغیه دولت را اجرا کند، اما تاکنون این موضوع به ما ابلاغ نشده است و تعداد جرایم رانندگی در حال حاضر مانند گذشته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پلیس به دنبال جریمه نیست، بلکه به دنبال بازدارندگی است، گفت: مردم بدانند که افزایش جریمه تخلفات رانندگی تنها برای افرادی است که تخلف کرده اند، بنابراین هزینه ای به خانوار تحمیل نمی شود. . . اگر کاربران و رانندگان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تبعیت کنند، مطمئناً جریمه نمی شوند. در واقع اگر فردی از آنها تخلف نکند جریمه نمی شود.

رئیس پلیس راهور فرجا درباره اینکه آیا جدول آمار جدید جرایم منتشر شده است یا خیر، گفت: تاکنون جدول جدید جرایم به پلیس ابلاغ نشده است، بنابراین تا زمانی که این جدول ابلاغ نشود، ارقامی منتشر نخواهد شد. . اما به طور کلی می توان گفت که افزایش نرخ جریمه ها بسته به نوع تخلف متفاوت خواهد بود. باز هم تاکید می کنم که نگاه پلیس و نهادهای نگهبانی در این حوزه بازدارنده است و امیدوارم در سال 1403 پلیس هر ماه گزارش کند که تخلفات و تصادفات کاهش یافته است. ما آمار دقیق تصادفات را داریم و می دانیم که در بسیاری از آنها تصادفات باعث تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز و … باعث تصادفات فوتی شده است.

اگرچه به نظر می رسد موضوع افزایش میزان جرایم رانندگی در روزهای آینده اجرایی شود، اما آمار تخلفات رانندگی تغییری نکرده است و دولت باید این موضوع را به پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع دهد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا