اخبار روز

جزئیات جدید اجرای طرح تجمیع کارت بانکی/ اعتبار سنجی کارت بانکی با مدل جدید در حال اجراست.

به گزارش مگتو، محرمیان ارتقا و تقویت سیستم های نظارتی بانک مرکزی برای تحقق وظایف اصلی بانک در کنترل تورم را یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه فناوری های نوین در سال 1402 دانست و گفت: برای کنترل تورم یکی از اقدامات ضروری است. باید «بانک مرکزی ایجاد نقدینگی توسط بانک ها را کنترل کند.» و در این زمینه از سیستم های نظارتی مختلفی استفاده می کند که بانک مرکزی از ظرفیت نظارتی آن در سال 1402 با نوسازی این سامانه ها برای نظارت بر بانک ها و فرآیند خلق پول استفاده کرد.

تسنیم در خبری نوشت: محرمیان افزود: از جمله آثار استفاده از این سامانه ها و همچنین برنامه ها و سیاست های دستگاه های نظارتی و اقتصادی بانک مرکزی، کنترل تولید نقدینگی در محدوده هدف گذاری شده است که در نهایت منجر به این امر شد. به کاهش نرخ تورم

معاون بانک مرکزی همچنین استفاده از سامانه‌های جدید بانک مرکزی برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه قمار آنلاین و پیشگیری از سایر جرائم بانکی و راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتال را از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این حوزه برشمرد. فن آوری های جدید

محرمیان در خصوص دستاوردهای بین المللی در حوزه فناوری های نوین گفت: پروژه اتصال شبکه پرداخت شتاب کشور به شبکه پرداخت میر روسیه در سال گذشته به بهره برداری رسید که هم برای مبادلات بین المللی مناسب است و هم برای صرافی های بین المللی برای رفاه مورد استفاده قرار می گیرد. گردشگران بین دو کشور اتصال سامانه پیام رسان سپام به سامانه SPFS که برای تبادل پیام های مالی بین دو کشور و عرصه بین المللی استفاده می شد نیز در سال 1402 عملیاتی شد.

معاون بانک مرکزی، سامانه سیاق را یکی دیگر از دستاوردهای مهم در این زمینه در سال 1402 برشمرد و گفت: اجرای حکم مصادره اموال محکوم 200 روز به طول انجامید، اما اکنون با سامانه سیاق، همه آن هاست. دارایی ها در تمام بانک ها در عرض چند دقیقه شناسایی و ثبت می شوند که یک پیشرفت بزرگ در حوزه قضایی محسوب می شود.

در سال 1403 چک الکترونیکی فراگیر شد

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره طرح چک الکترونیکی اظهار کرد: در حال حاضر 12 بانک به سامانه صدور الکترونیک چک مجهز شده اند و به تدریج همه بانک ها به این سامانه مجهز می شوند و در حال حاضر همه بانک ها به سامانه صدور چک الکترونیکی مجهز می شوند. سامانه پذیرش الکترونیکی چک بر اساس این برنامه طی سه سال آینده چک های کاغذی از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می شود.

وی افزود: تاکنون 230 هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک صادر شده است که 200 هزار فقره آن در شبکه بانکی پردازش شد.

محرمیان گفت: چک های الکترونیکی فعلا قابل پذیرش توسط بانک صادرکننده است اما به تدریج با اجرای کامل فرآیندها در سال جاری، چک های الکترونیکی در سایر بانک ها نیز قابل نقد شدن خواهد بود.

معرفی سیستم اعتبارسنجی در سال 1403

محرمیان درباره اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی گفت: این موضوع بر اساس شمولیت مالی و میزان بهره مندی مردم از خدمات مالی و به ویژه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در حال بررسی است. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در جهان در زمینه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی محسوب می شود، اما در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی کشورمان وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این امر مستلزم یک سیستم اعتبارسنجی است تا مردم بدون نیاز به ضامن به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند و همچنین کاهش ریسک نکول وام در بانک ها وجود داشته باشد. عدم بازپرداخت اقساط یکی از عوامل افزایش ریسک اعتباری افراد است به همین دلیل مشتریان سعی می کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

معاون فناوری بانک نوین گفت: سامانه اعتبارسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی اطلاعات را از منابع مختلف اطلاعاتی مانند سازمان امور مالیاتی، وزارت امور اجتماعی، دادگستری، پلیس راهنمایی و رانندگی و … جمع آوری می کند و در ابتدا سال، این مدل در حال حاضر برای افزایش رتبه اعتباربخشی دریافت خدمات بانکی در حال بهره برداری و استقرار است.

محرمیان همچنین با اشاره به ضمانت نامه الکترونیکی دریافت تسهیلات خاطرنشان کرد: ضمانت نامه الکترونیکی در حال حاضر اجرا می شود و امسال با تایید الکترونیکی دریافت تسهیلات فراگیرتر می شود.

معاون بانک مرکزی درباره امکان استفاده از سامانه املاک و مسکن برای احراز سکونت مشتری بانک گفت: در گام اول هنگام صدور دسته چک، احراز هویت با ثبت نام در این سامانه انجام می شود، در صورت ثبت نام تراکنش، ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک نیز به‌عنوان هشداری برای تایید سکونت مورد استفاده قرار گرفت.

راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال

محرمیان در خصوص ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش های بانکی مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود اما پول در بانک است. اسکناس‌ها را نمی‌توان به واحدهای کوچک‌تر تبدیل کرد، اما مقادیر کمی را می‌توان به ریال دیجیتال پرداخت کرد.

وی افزود: اولین طرح ریالی دیجیتال به صورت آزمایشی در جزیره کیش در حال اجراست و به تدریج در سایر نقاط کشور نیز اجرا می شود.

معاون بانک مرکزی درباره تجمیع کارت های بانکی نیز گفت: تجمیع کارت ها در قالب اپلیکیشن از سال 1398 توسط بانک مرکزی انجام شده است اما به منظور تجهیز زیرساخت های لازم در شبکه پرداخت، عملیات کمی بیشتر طول کشید، اکنون اولین شرکت خدمات PSP است. با همکاری چندین بانک به ویژه بانک تجارت به بهره برداری رسیده است و هم اکنون تعدادی از دستگاه های کارتخوان کشور به این سرویس مجهز شده اند و این تراکنش قابل انجام است کافی است در قالب اپلیکیشن باشد. در تلفن همراه شخص ثبت نام کنید و با مراجعه شخص به فروشگاه، تلفن همراه شخص به یکی از کارت های بانکی وی تبدیل می شود. یکی از بین کارت های استاندارد انتخاب کنید و پس از باز کردن قفل تلفن همراه، بارکد خوان در جلوی گوشی قرار می گیرد و پول کالای خریداری شده واریز می شود.

۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا