اخبار روز

جزئیات جدید آیین نامه کتابخانه ملی/ صدای معترضان معلول

اگرچه مقررات جاری در فروردین 1403 تصویب شد اما در روزهای اخیر بحث داغ شد و مشتریان با شوک ممنوعیت ورود مواجه شدند.

به گزارش همشهری، «بر اساس شرایط عضویت در آیین نامه جدید، افراد دارای معلولیت نمی توانند به عضویت این کتابخانه درآمده و از امکانات آن بهره مند شوند». یکی وی در صفحات مجازی در زمینه مطالبات معلولان با نوشتن این جملات محدودیت جدیدی را برای جامعه معلولان آشکار کرد.

در یکی در بندهای آیین نامه قبلی آمده بود که «معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان، کم بینایان و ناشنوایان» می توانند به عضویت کتابخانه ملی درآیند، اما مقایسه آیین نامه سال قبل با آیین نامه جدید نشان می دهد که به آنها امتیازی داده نمی شود. آنها اکنون و نام آنها هستند لیست اعضا حذف شده است.

این اتفاقات در شرایطی رخ داد که از سال 1381 کتابخانه ای برای نابینایان و کم بینایان در کتابخانه ملی ایجاد شد تا نیازهای فرهنگی این گروه را برآورده کند و امکاناتی مانند کتاب گویا و بریل برای آنها فراهم کند.

ثبت نام دانش آموزان مقطع متوسطه اول با یک شرط

یکی دیگر از مشکلات آیین نامه جدید کتابخانه ملی مربوط به محدودیت جدید برای دانشجویان کارشناسی ارشد است. پیش از این دانشجویان این دوره می توانستند از خدمات کتابخانه ملی استفاده کنند اما در آیین نامه جدید حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در کتابخانه ملی الزامی شده است.

با توجه به شرایط جدید، تنها دانشجویان کارشناسی ارشد در صورت تایید موضوع پایان نامه می توانند از خدمات کتابخانه استفاده کنند. در واقع، دانشجویان ترم های پایانی دوره کارشناسی ارشد، اکنون امکان عضویت دارند.

علاوه بر محدودیت‌هایی که در بالا ذکر شد، کتابخانه ملی اقدام به حذف برخی از گروه‌های دیگر نیز کرده است، به عنوان مثال در آیین‌نامه جدید در حوزه اعضای عمومی، بند «جانبازان، ایثارگران و اعضای درجه یک خانواده شهدا». ، جانبازان و.” شهدا” “جانبازان (طبق قانون) با مدرک لیسانس” تغییر کرد و نامی از مستمری بگیران کشوری ذکر نشد.

رئیس کتابخانه ملی و واحد اطلاع رسانی این مجموعه در سه روز گذشته پاسخی به این سوالات نداده و در تماس های تلفنی نیز اعلام کرده اند که تمایلی به پاسخگویی در این زمینه ندارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا