اخبار روز

جریمه های رانندگی بیشتر یا بهبود زیرساخت ها؟

میزان جرایم تخلفات راهنمایی و رانندگی افزایش یافته است، در عین حال همین خطا به وجود آمده است: آیا افزایش نرخ جرم باعث کاهش ارتکاب تخلفات می شود؟

به گزارش بازتاب آنلاین، اکنون اختلافات همیشگی بازگشته است: دلیل افزایش جرایم رانندگی چیست؟ آیا در مورد کاهش تخلفات رانندگی است؟ به عنوان مثال سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در پایان سال گذشته در همایش نیروی انتظامی اعلام کرد: «اگر امسال جریمه خاطیان قطعی نشود، متخلفان 1403 بدون تعلل مرتکب تخلف می شوند». اکنون که به صورت خلاف پرداخت شده، اثر بازدارنده ای ندارد و این هزینه باید اصلاح شود.»

از ابتدای سال 1403 صحبت از افزایش نرخ جرایم رانندگی بود، زمزمه ای که هر چه پیش می رفتیم بلندتر می شد تا اینکه سرانجام پلیس نرخ جدید جرایم رانندگی را منتشر کرد.

از سوی دیگر، برخی معتقدند افزایش جرایم رانندگی باعث افزایش درآمد پلیس می شود، اما پلیس نیز به این مشکل پاسخ داده است: «این تصور که…» پلیس از طریق جریمه پول در می آورد و با افزایش جرایم سعی در کسب درآمد بیشتر دارد. . این اشتباه است و ما فقط می‌خواهیم همه در امنیت و آرامش باشند.»

تعداد فوتی ها در این سه ماه کاهش یافته است

با توجه به همه این الزامات و کوتاه بودن مدت زمان اجرای قوانین جدید، اکنون پلیس فرض می کند که افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی منجر به کاهش تخلفات شده است. سرهنگ محمدحسین ابراهیم پور در این خصوص گفت: در هر کسب و کاری که میزان جریمه تخلفات افزایش می یابد؛ «در هر صورت، تعداد تخلفات کاهش خواهد یافت و همین امر در مورد رانندگی نیز صدق می کند. بنابراین قطعا شاهد کاهش تعداد تخلفات خواهیم بود.»

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در خصوص تاثیر افزایش جرایم رانندگی در کاهش تخلفات گفت: افزایش جرایم رانندگی در کاهش تلفات تخلفات در تصادفات رانندگی تاثیر بسزایی داشته است. با توجه به جو روانی ایجاد شده در سه ماهه اول سال جاری حول محور افزایش نرخ جرائم، کاهش 7.6 برابری معادل 388 نفر و کاهش فوتی ها را به ثبت رساندیم. با توجه به افزایش جرایم رانندگی، تعداد تصادفات و تخلفات رانندگی نیز کاهش یافته است.

به گفته وی: این نتایج نشان می دهد که تشدید قوانین و افزایش جرایم رانندگی می تواند باعث ارتقای ایمنی جاده ها و کاهش قربانیان تصادفات شود. امید است این روند مثبت در تابستان و تا پایان سال ادامه داشته باشد. تا بتوانیم یکی داشته باشیم «شاهد کاهش بیشتر تعداد کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی خواهیم بود».

نقش زیرساخت ها در تخلفات رانندگی

تجربه سال های اخیر با افزایش تخلفات راهنمایی و رانندگی نشان داده است که اگرچه در ابتدای اجرای آیین نامه جدید میزان تخلفات رانندگی کاهش می یابد، اما با پیشرفت تخلفات رانندگی همچنان روند افزایشی خواهد داشت. کارشناسانی نیز وجود دارند که تصور می کنند افزایش جرایم رانندگی تاثیر عمده ای در کاهش تخلفات ندارد.

پیش از این سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته بود: من به عنوان یک کارشناس و فردی که در نقاط مختلف کشور خدمت کرده ام، می گویم بیش از 80 درصد این تخلفات توسط رانندگان ما انجام می شود. به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، راننده را مجبور به خودکشی و عدم رعایت قوانین و مقررات می کنیم. البته موارد دیگری مانند نوسانات و شرایط بد اقتصادی نیز در ایجاد عصبانیت، کوتاه‌قد کردن و منحرف کردن ذهن راننده و اساساً سلب اصول رانندگی مؤثر است.

به گفته وی، اساساً هنگام رانندگی یک کار واحد داریم که مردم باید فقط در حین رانندگی روی آن تمرکز کنند، اما این محدودیت‌های اقتصادی مختلف و مشکلات طاقت‌فرسا زندگی به راننده اجازه نمی‌دهد روی یک کار تمرکز کند و آن را انجام دهد. ذهنش مشغول است، بنابراین تصمیم گیری برایش سخت است و رانندگی متوقف می شود.

مشکل ما پیشینه اقتصادی کشور است. کسانی که مرتکب تخلف می شوند و در تصادف جان خود را از دست می دهند دهک های پایین جامعه هستند که در زندگی خود با فشار اقتصادی زیادی مواجه هستند، نه اینکه در دهک های بالا تخلفی صورت نگیرد، آنها هم تخلف می کنند، اما وقتی درصدی را می گیریم: « میزان جرایم آنها بسیار کمتر از دهک های پایین جامعه است، زیرا آنها آرامشی دارند که دهک های پایین از آن برخوردار نیستند.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا