دانستنی ها

جراحی کاهش وزن خطر ابتلا به این بیماری را در زنان کاهش می دهد

مدت هاست که مشخص شده است که چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، اما آیا کاهش وزن پس از جراحی چاقی می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند؟

به گزارش MedicineNet، یک مطالعه با 40 سال پیگیری تأیید می کند که حداقل برای زنان، جراحی کاهش وزن به کاهش خطرات سرطان در دراز مدت کمک می کند.

تد آدامز، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یوتا، گفت: “شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جراحی چاقی که منجر به کاهش وزن قابل توجه و کاهش وزن مداوم می شود، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.”

دلایلی که چرا جراحی چاقی خطر سرطان را کاهش می دهد در این مطالعه بررسی نشد، اما آدامز فرضیه هایی دارد.

او می گوید: “مکانیسم هورمونی احتمالی وجود دارد. حداقل سرطان هایی که در بیماران جراحی چاقی به طور قابل توجهی کمتر از بیمارانی بود که عمل نکرده بودند، بیشتر سرطان های مربوط به زنان، یعنی سرطان های رحم، تخمدان و سینه بودند.” ما مکانیسم را بررسی نکرده‌ایم، این قطعاً بخشی از علت است.”

روش دیگر، نظریه دیگر این است که استروژن ممکن است محرک باشد. اگرچه تخمدان ها منبع اصلی استروژن هستند، اما افراد چاق به دلیل بافت چربی استروژن اضافی دارند. بنابراین، خلاص شدن از شر بافت چربی اساساً می تواند تبدیل هورمونی استروژن را کاهش دهد.

وقتی افراد وزن کم می کنند، انسولین نیز کاهش می یابد.

این مطالعه همچنین کاهش سرطان روده بزرگ را نشان داد. آدامز گفت: «اگرچه این ناشی از هورمون نیست، کاهش بروز این سرطان ممکن است با کاهش چربی بدن مرتبط باشد.

محققان بیش از 22000 بیمار جراحی چاقی را با بیماران چاق که جراحی چاقی انجام نداده بودند مقایسه کردند.

خطر ابتلا به سرطان در گروه عمل شده 25 درصد کمتر بود. زنانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند 41 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی بودند.

بیماران مرد جراحی چاقی خطر کمتری برای ابتلا به سرطان نداشتند.

سرطان هایی که محققان کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به آن مشاهده کردند سرطان رحم، تخمدان و روده بزرگ و همچنین سرطان سینه قبل و بعد از یائسگی بودند.

منبع: مهر

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا