به گزارش مانی بان، آسیب ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از این آسیب ها شدت متفاوتی دارند، از خراش سطحی تا بریدگی های بسیار عمیق. مهم ترین نکته در مورد جبران آسیب این است که طول زخم و تعداد بخیه ها در محاسبه جبران اهمیت چندانی ندارد و ملاک و روش محاسبه جبران خسارت بر اساس عمق آسیب است. در ضایعاتی که هم عمق و هم طول زیاد دارند، تعداد ضایعات ملاک محاسبه است.

به عنوان مثال، یک برش عمیق که سطح وسیعی از اندام را می پوشاند ممکن است چندین سطح داشته باشد (در زیر نام انواع آسیب ها را توضیح خواهیم داد). هر چه جراحت عمیق‌تر و به استخوان نزدیک‌تر باشد، درصد بیشتری از مهریه تعلق می‌گیرد.

انواع صدمات و تفاوت در غرامت.

آن را ذخیره کنید:

خاراندن پوست بدون خونریزی را حرصه می گویند و یک صدم دیه کامل (۹ میلیون تومبس) داده می شود.

محدوده:

برای جراحت سطحی که باعث بریدگی در گوشت و همراه با خونریزی (خون کم یا زیاد) شود، دو صدم دیه کامل (18 میلیون تومبا) تعلق می گیرد.

منسجم:

زخم و بریدگی عمیق در گوشت را متالهمه می گویند، این زخم عمیق است اما به پوست نازک استخوان نمی رسد و سه صدم دیه کامل (27 میلیون تومبا) تعلق می گیرد.

پریوستئوم:

جراحت عمیقی که به پوست نازک استخوان می رسد سماحق نامیده می شود و چهار صدم دیه کامل (۳۶ میلیون تومبا) تعلق می گیرد.

توضیح داد:

نوع آسیبی که پوست نازک استخوان را پاره می‌کند و استخوان را در معرض دید قرار می‌دهد، ضایعه شناخته می‌شود و پنج صدم (۴۵ میلیون تومان) کامل پرداخت می‌شود.

مادر:

نوع ضربه به سر که به کیسه مغز می رسد مامومه نام دارد و یک سوم کل دیه (300 میلیون تومان) تعلق می گیرد.

نام:

آسیبی که همراه با شکستگی استخوان سر باعث پارگی کیسه مغز می شود، دامگه نامیده می شود و علاوه بر شکستگی سر، باعث پارگی کیسه مغز نیز می شود. پرداختی آنها مشابه مامه، یک سوم کل پرداختی (300 میلیون تومان) است.

خشک:

جراحتی که در اثر وارد کردن هر نوع وسیله ای به بدن انسان از هر جهت اعم از شکم، سینه، پشت و پهلو ایجاد می شود، جیفه و یک سوم دیه کامل (300 میلیون تومان) نامیده می شود. آن را

اگر وسیله فوق از یک طرف بدن وارد و از طرف دیگر خارج شود دو جراحت محسوب می شود. اگر در جیفه اعضای داخلی بدن آسیب ببینند یا از بین بروند، علاوه بر دیه جیفه، دیه یا ارش آنها نیز محاسبه می شود.

موثر:

آسیبی است که در اثر وارد کردن وسیله ای مانند نیزه یا گلوله در دست یا پا ایجاد می شود. برای آقایان یک دهم کل مبلغ (۹۰ میلیون تومان) و برای خانم ها ثابت است. حکم مربوط به پنجره اعضایی است که دیه آنها بیش از یک دهم دیه کامل باشد.

آرش به عضوی می نگرد که دیه او برابر یا کمتر از یک دهم دیه کامل است. مثلاً اگر گلوله وارد بند انگشت شود، چون دیه بند انگشت از یک دهم دیه کامل کمتر است، آرش معین می شود.

هر زمان یکی جراحات حریسه، دمیه، متالهمه، سمحق و آمیلازا (موارد مذکور در بندهای «الف» تا «ج» ماده 709 قانون مجازات اسلامی) در قسمتی از بدن غیر از سر و صورت در صورتی که طرف مزبور دارای مبلغ معینی، حق الزحمه بر اساس نسبت های فوق حق الزحمه آن عضو تعیین می شود و اگر آن عضو حق الزحمه معینی نداشته باشد، حق الزحمه ثابت است. مثلاً اگر مفصل برای مفصل انگشت تعیین شود، به نسبت مفصل انگشت محاسبه می شود.

یعنی:

پرداخت با یک انگشت = یک دهم کل پرداختی

دی از بند انگشت = یک سوم انگشت

متالهمه برای یک بند انگشت = 2% دیه یک بند انگشت

نحوه محاسبه غرامت برای آسیب هایی که باعث تغییر رنگ و تورم پوست می شود

روش تغییر رنگ صورت به شرح زیر است:

سیاه شدن پوست صورت شش هزارم دیه کامل (006/0)

کبودی روی پوست صورت، سه هزارم دیه کامل (0.003)

قرمزی پوست صورت یک و نیم هزارم دیه کامل (0.0015)

دلیل تغییر رنگ پوست سایر قسمت های بدن به شرح زیر است:

سیاه شدن پوست سایر نقاط بدن سه هزارم دیه کامل (003/0)

کبودی روی پوست سایر نقاط بدن یک و نیم هزارم دیه کامل (0.0015)

قرمزی پوست سایر قسمت های بدن هفتاد و پنج میلیونم دیه کامل (00075/0)

در روش محاسبه مهریه کافی است از اعداد اعشاری ضرب در کل مبلغ مهریه استفاده کنید. مثلاً وقتی پرداخت هماتوم یک و نیم هزارم کل پرداختی است، آن را در مبلغ پرداختی امسال ضرب می کنیم که 900 میلیون است.

۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

نکات مرتبط در مورد نحوه محاسبه دیا برای تغییر رنگ پوست و تورم

در حکم تغییر رنگ، فرقی نمی‌کند که آن عضو ثابت باشد یا نه.

ضمناً تفاوتی بین تغییر رنگ تمام یا قسمتی از اندام وجود ندارد و پرداختی یکسان دارد.

= فرقی نمی کند تغییر رنگ روی پوست بماند یا از بین برود.

تغییر رنگ پوست سر مقصدی ندارد و برای آن آرش ثابت است.

آسیبی که باعث تورم بدن، سر یا صورت شود، ارش دارد.

اگر علاوه بر ورم باعث تغییر رنگ پوست شود بر حسب مورد دیه و آرش تغییر رنگ اضافه می شود.

قانون پرداخت دیه در صورت وقوع حادثه.

هرگاه در سانحه رانندگی به شخصی آسیب مالی یا جانی وارد شود به نحوی که مقصر بودن وسیله نقلیه در حال حرکت تشخیص داده شود، هزینه نجات و سایر امور بر عهده راننده آن وسیله نقلیه خواهد بود. البته مسئولیت پرداخت خسارت حادثه بر عهده شرکت بیمه است و دادگاه پس از بررسی ها و گزارش کارشناسی، شرکت بیمه را مجبور به محاسبه و پرداخت خسارت حادثه به شخص ثالث می کند.

غرامت تصادفات فوتی چقدر است؟

در صورتی که تصادف رانندگی موجب فوت شخص ثالث شود، طبق قانون مجازات اسلامی، مالک وسیله نقلیه موظف به پرداخت کامل دیه شخص است. کل پرداختی انسان در سال 1402 و در ماه های عادی (غیرحرام) معادل 600 میلیون تومان است. این مبلغ در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

غرامت حوادث در ماه های ممنوع چقدر است؟

در ماه های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) مهریه خودکشی غیرعمد افزایش و یک سوم به کل مهریه اضافه می شود. این قانون تمرکز دیه نامیده می شود. بر اساس این قانون، کل پرداختی انسان در ماه های ممنوعه برای سال 1402 معادل یک میلیارد و 200 میلیون توکن است.

جدول نحوه محاسبه غرامت تصادف در پزشکی قانونی را در زیر مشاهده می کنید:




















درصد مقدار (می گیرد)
دو دهم درصد 1 میلیون و 800 هزار
سه دهم درصد 2 میلیون و 700 هزار
نیم درصد 4 میلیون و 500 هزار
1 درصد 9 میلیون
1.5 درصد 13 میلیون و 500 هزار
2 درصد 18 میلیون
2.5 درصد 22 میلیون و 500 هزار
3 درصد 27 میلیون
3.5 درصد 31 میلیون و 500 هزار
4 درصد 36 میلیون
4.5 درصد 40 میلیون و 500 هزار
5 درصد 45 میلیون
8 درصد 72 میلیون
10 درصد 90 میلیون
11 درصد 99 میلیون
15 درصد 135 میلیون


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما