به گزارش مانیبان، اما چندی پیش مقامات دولتی از جمله علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی برای تشریح اقدامات دولت در این زمینه به فضای مجازی پناه بردند و گفتند بر اساس ضوابط اجرای همسان سازی مستمری بگیران. حقوق، مبلغی به عنوان علی الحساب برای بازنشستگان واریز می شود. وی ادامه داد: با نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید، میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته مشخص خواهد شد.

آنچه بهادری جهرمی از آن صحبت کرد، مربوط به واریز «سه میلیون تومبه علی الحساب معیشت و تناسب بازنشستگان» است که طبق اعلام دولت به همه بازنشستگان و بیش از 12.6 میلیارد به تأمین اجتماعی پرداخت شده است. سازمان امنیت به تنهایی آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و کل پرداختی های این صندوق به بازنشستگان کشوری وجود ندارد. میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بابت پرداخت علی الحساب ماه فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان بالا رفته بود.

انتقاد بازنشستگان از ماجرای همسان سازی چیست؟

با این حال همه بازنشستگان به این موضوع انتقاد دارند. می گویند چرا دوباره باید سه میلیون توکن به ما پرداخت شود، دقیقاً از یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودمان خارج شد.

پیش از وی داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تدوین آیین نامه ای که جهرمی اعلام کرده بود صحبت کرده بود. البته بعداً یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که منظور رئیس سازمان از یکسان سازی حقوق بازنشستگان این است که مستمری بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند نه تامین اجتماعی. موضوعی که به نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی دامن زد. منظور البته در پاسخ به این نگرانی گفت: در قانون بودجه امسال مقرر شده است که دولت 130 میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را برای این موضوع پرداخت کند تا جبران شود و در حال برگزاری جلساتی با تامین اجتماعی مشخص کند پرداخت این مبلغ چگونه باید نهایی شود.

در جای دیگری از سخنان منظور به برنامه هفتم اشاره شده است. به گفته وی، «در برنامه هفتم دیده شده که همسان سازی باید ظرف سه سال انجام شود؛ بنابراین در سال اول اجرای برنامه (1403) 40 درصد و در دو سال بعد (1404 و 1405) 30 درصد است. ٪ هر سال.

انتقاد فعالان بازنشستگی از این جمله؛ این سوال مهم مطرح شده است که چرا در برنامه هفتم توسعه با مدل 30-40-30 و با نصف اعتبارات لازم و حتی آن مقدار ناچیز 40 درصدی همسان سازی به سه سال آینده موکول شده است. سال اول هنوز اجرا نشده است. آیا در هاله ای از عدم اطمینان هستید؟

هر چند گفته می شود منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال 1403 پیش بینی شده است، اما یک ماه از اجرای این مهم می گذرد و اکنون اخبار پراکنده ای از ودیعه علی الحساب به گوش می رسد. این در حالی است که مصوبات 9 دی 1402 مجلس حاکی از آن است که با تصویب بند الحاقی 1 ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه; نمایندگان با تعدیل حقوق بازنشستگان در اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق مستمر و پاداش مشروط به کسر کارکنان مشابه و همتراز می رسد.

جست‌وجوی قانون برنامه هفتم توسعه که اخیراً توسط محمد مخبر، رئیس نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده است، ما را به فصل پنجم با عنوان «اصلاح صندوق بازنشستگی» می‌برد که در بند «ر» آمده است: «برای برقراری انصاف در پرداخت. دولت موظف است علاوه بر تناسب حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق مستمر و پاداش مشمول کسر کارکنان مشابه و همتراز، اقدامات لازم را تا پایان سال سوم برنامه به عمل آورد. این افزایش از سال 1403 معادل 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم خواهد بود که این تفاوت تا 90 درصد خواهد بود.

در قانون بودجه سال 1403 بودجه ای بالغ بر 30 میلیون و 809 هزار و 930 ریال برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی موظف شد در اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را بر اساس قوانین مربوطه تعدیل کند. از جمله بندهای برنامه ششم می توان نتیجه گرفت که برای انجام آن باید سالانه حداقل 10 درصد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

همچنین در ماده 30 برنامه ششم توسعه، حقوق بازنشستگان هر صنف/گروه شغلی یا درجه/رتبه مصوب و نظایر آن صرف نظر از سال بازنشستگی متناسب با سنوات خدمتی است که از 90 درصد سال شروع می شود. میانگین حقوق کسر بازنشستگی برای کارکنان با 30 سال سابقه خدمت در همان صندوق نباید کمتر باشد. این افزایش حقوق باید به طور جداگانه در لیست حقوق بازنشستگان لحاظ شود.

اما ظاهراً این بحث فقط در قالب ماده، بند و تبصره مطرح می‌شود و بازنشستگان به اتفاق متعجب هستند که چرا ماده 30 برنامه ششم توسعه به عنوان تکلیف قانونی اعمال نشده است؟ موضوعی که باعث شده تا بحث انصاف در پرداخت حقوق بازنشستگان با اما و اگرهایی مواجه شود و بازنشستگان از آن به عنوان عامل افزایش تبعیض و شکاف حقوق بازنشستگان و کارگران برابر تعبیر کنند. با این حال به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکاندار آن در مناظره های انتخاباتی بر رفع سوء مدیریت بودجه تاکید کرد، به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما