ایران در اولین رتبه‌بندی جهانی از توسعه هوش مصنوعی جایگاهی ندارد. این در حالی است که همسایگان ایران رتبه‌های قابل قبولی در این فهرست به‌دست آورده‌اند.

دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که معاون علمی رئیس جمهور اوایل هفته جاری از برنامه های جدی این معاونت برای توسعه هوش مصنوعی در کشور خبر داد و وزیر ارتباطات نیز در ماه های اخیر بارها بر عزم دولت برای پیشرفت در این زمینه تاکید کرد، اما ایران اولین رتبه بندی جهانی توسعه هوش مصنوعی انجام نمی شود. این در حالی است که همسایگان ایران در این فهرست رتبه های قابل قبولی را کسب کرده اند.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اوایل هفته جاری از برنامه های جدی معاونت خود برای توسعه هوش مصنوعی در کشور خبر داد. با گسترش نفوذ هوش مصنوعی در جهان و تلاش دولت ها برای استفاده از کاربردها و مزایای آن، وزیر ارتباطات ایران بارها بر عزم جدی دولت برای فراهم کردن زیرساخت ها و شرایط لازم برای توسعه هوش مصنوعی هوش مصنوعی این روزها دنیای فناوری را متحول کرده است و اکنون کشورهای مختلف برای پیشرو بودن در استفاده از آن رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

با این سخنان برای اولین بار رتبه بندی جهانی توسعه هوش مصنوعی در کشورهای مختلف ساخته و منتشر شده است. این شاخص که از نتایج وب سایت تحلیل داده های Tortoise Media به دست آمده است، مشارکت و جایگاه کشورها را در توسعه هوش مصنوعی نشان می دهد و جالب اینکه ایران در این رتبه بندی جایگاهی ندارد.

این در حالی است که ماه گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در حال تهیه سند توسعه هوش مصنوعی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تقسیم کار هوش مصنوعی در نهادهای مختلف دولتی و مسئولیت وضع قوانین پیرامون آن توسط مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است و این مرکز در حال کار بر روی سند توسعه هوش مصنوعی برای یک زمان طولانی مدت زمان طولانی.

اما کارشناسان معتقدند با وجود محدودیت ها و اقداماتی که از نظر زیرساختی صورت گرفته است، به نظر نمی رسد تدوین این سند تاثیر چندانی در توسعه این فناوری در کشور داشته باشد.

مدارک قابل قبول از کشورهای همسایه

هوش مصنوعی اکنون فضای کسب‌وکارها، دولت‌ها و جوامع را متحول کرده است و امسال جهش بزرگی داشته است. ظهور چت ربات GPT و رقابت بین شرکت‌های بزرگ فناوری برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مولد، به بحث عمومی در مورد بهترین نحوه مدیریت ریسک‌ها و چالش‌های این فناوری جدید منجر شده است.

از این حیث، لاک پشت مدیا برای اولین بار بر اساس نتایج بررسی ها و تحقیقات خود به شاخصی دست یافته است که در آن کشورها بر اساس معیارهایی مانند میزان سرمایه گذاری، نوآوری و استفاده از هوش مصنوعی طبقه بندی می شوند.

به منظور تبیین مفهوم هوش مصنوعی و روند توسعه آن در 62 کشور، شاخص جهانی هوش مصنوعی کشورها را بر اساس سه معیار تحلیل سرمایه گذاری، نوآوری و کاربرد طبقه بندی کرده است.

در این رتبه بندی، آمریکا با 100 امتیاز از 100، بیشترین سهم را در توسعه هوش مصنوعی در جهان دارد و در سه رکن اصلی کاربرد، نوآوری و سرمایه گذاری رتبه اول را به خود اختصاص داده است. چین در این رده بندی امتیاز 62 از 100 را کسب کرد و دومین کشور این لیست است.

اما همانطور که مشاهده می شود این کشور فاصله قابل توجهی با آمریکا دارد و با وجود پیشرفت های صورت گرفته در زمینه نوآوری و سرمایه گذاری، همچنان در زمینه کاربرد هوش مصنوعی و استفاده از هوش مصنوعی از آمریکا عقب است. برنامه های کاربردی آن .

رتبه های بعدی در این فهرست به ترتیب در اروپای غربی، آسیای شرقی و آمریکای شمالی قرار دارند. سنگاپور در مجموع در این رده بندی امتیاز خوبی کسب کرده و در رتبه سوم قرار دارد.

بریتانیا (رتبه 4) در تحقیقات هوش مصنوعی و سرمایه گذاری تجاری برتر است و آلمان (رتبه 8) نیز برای اجرا امتیاز بالایی کسب کرده است.

به گزارش لاک پشت رسانه، عربستان سعودی از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی در رتبه 31 جهان قرار دارد. سایر کشورهای خاورمیانه نیز در این فهرست رتبه های جالبی دارند و به عنوان مثال در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی، قطر با رتبه هفدهم از ژاپن جلوتر است و امارات متحده عربی با رتبه 28 بهترین جایگاه را کسب کرده است. در میان کشورهای عربی در این زمینه. ترکیه همچنین از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی در رتبه 39 قرار گرفته است.

در مجموع، بررسی‌های لاک‌پشت رسانه نشان می‌دهد که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، ترکیه، قطر، اسرائیل، مراکش، تونس و بحرین به ترتیب از نظر استراتژی و برنامه‌ریزی دولت در خاورمیانه از کشورهای پیشرو هستند. توسعه هوش مصنوعی با این حال، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه های استعدادهای ماهر و تحقیق و توسعه امتیاز کمتری کسب کردند.

آمارهای منتشر شده در این شاخص نشان می دهد که امارات توانسته است رتبه چهارم را در زمینه زیرساخت های هوش مصنوعی کسب کند. نکته دیگری که در این نظرسنجی ها باید برجسته شود این است که این شاخص کیفیت اینترنت، تامین برق و ظرفیت پردازش ابررایانه ها را نیز اندازه گیری می کند.

محدودیت های زیرساختی در نقش یک مانع جدی

اگرچه نام اکثر کشورهای آسیایی در این فهرست دیده می شود، اما ایران در این رتبه بندی جایگاهی ندارد. این در حالی است که کشورهای خاورمیانه به ویژه همسایگان ایران به خوبی ضرورت توسعه هوش مصنوعی را درک کرده اند و مدت هاست سرمایه گذاری های کلان و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه هوش مصنوعی را انجام داده اند.

در ایران محدودیت های نظارتی و زیرساختی راه را بر رشد فناوری و اقتصاد دیجیتال بسته است. با این حال روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور روز یکشنبه در ادامه سفر خود به استان قم برای شرکت در مراسم افتتاحیه رویداد میدانی تبادل فناوری اطلاعات، علم و فرهنگ اسلامی از اولویت های دولت است. و در راستای توسعه هوش برنامه ریزی می کند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از اولویت های جدی در توسعه فناوری های بنیادی و تحول آفرین است، به خبرنگار سیتنا گفت: فناوری های بنیادی یا تحول آفرین آن دسته از فناوری هایی هستند که ظهور و توسعه آنها ساختارهای قبلی را تغییر داده و مسیر آینده فناوری ها را شکل خواهد داد. آنها دچار تحول می شوند. هوش مصنوعی یکی از آن فناوری‌های تحول‌آفرینی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌آموزی با ایجاد مرکز یا آزمایشگاه ملی، توسعه این فناوری و تسلط فناوری کشور در این زمینه را همراهی می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شکل‌گیری این زیرساخت‌های توسعه فناوری در حوزه هوش مصنوعی با ابعاد ملی در ماه‌های آینده، ادامه داد: این مراکز به امکانات کافی برای توسعه فناوری‌ها از جمله هوش مصنوعی برای پژوهشگران مجهز هستند. و بستری برای حضور افراد برجسته. و فناوری، آزمایش‌ها، تحقیقات و فعالیت‌های فناوری رایج خواهند شد.»

دهقانی فیروزآبادی در ادامه بر تسلط فناوری کشور در حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد و فراتر رفتن و با رویایی بیشتر از استفاده صرف از این فناوری، نقش تفکر را ایفا می کند و در کمتر از پنج سال حتی طرح های پیشرفته و صنعتی محقق می شود. توسط هوش مصنوعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ماه گذشته از تدوین سند هوش مصنوعی خبر داد. وی در این خصوص در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرگزاری گفت مهر وی گفت: شورای عالی فضای مجازی متولی ایجاد قوانین در زمینه هوش مصنوعی است و در حال کار بر روی سند توسعه هوش مصنوعی است. وی در ادامه گفت: تقسیم کار هوش مصنوعی در نهادهای مختلف دولتی و متولی ایجاد قوانین پیرامون آن، مرکز ملی فضای مجازی است و این مرکز مدت‌هاست روی سند توسعه هوش مصنوعی کار می‌کند. ”

به گفته عیسی زارع پور، پژوهشکده ارتباطات از یک سال و نیم گذشته بر روی نقشه راه هوش مصنوعی کار می کند. زارع پور همچنین تاکید می کند: در برنامه هفتم توسعه، پرداختن به هوش مصنوعی یکی از وظایف است و ارتباط، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از این فناوری برای همه دستگاه ها توصیه شده است.

زارع پور با تاکید بر توجه جدی به ارتباطات و هوشمندسازی در لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: فصل جداگانه ای با عنوان شبکه ملی اطلاعات، ارتباطات و اطلاعات در این لایحه پیش بینی شده است که یکی از محورهای اصلی آن وظیفه همه است. استفاده حداکثری از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی برای ایجاد تحول در سازمان اجرایی کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره گسترش استفاده از هوش مصنوعی در جهان گفت: شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم گیری در این زمینه در حال تدوین سند توسعه است. هوش مصنوعی و ما در وزارت ارتباطات یک سال و نیم است که مرکز توسعه هوش ایجاد کرده ایم. هوش مصنوعی را در پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی کردیم و نقشه راه ملی توسعه هوش مصنوعی در کشور را تهیه و در اختیار مراکز سیاست گذاری و تصمیم گیری قرار دادیم که بر اساس آن همه نهادها موظف به مشارکت هستند. قابلیت های آنها برای استفاده از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی خدمات محاسبه.

اگرچه ماراتن کشورهای مختلف جهان برای ارتقای خود در استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن هر روز جدی‌تر می‌شود، اما این فناوری همچنان برای کشور ما بیگانه است. همزمان با اینکه کشورهای جهان در تلاش برای قانون گذاری استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی و همچنین سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه این فناوری هستند، همچنان مشکلات زیرساختی در ایران از جمله محدودیت های اینترنتی وجود دارد. ، و همین مشکلات دلایل حرکت به سمت استفاده از هوش مصنوعی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *