به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، آکادمی فیلم فرانسه اعلام کرد که با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری به کوستاگوراس، فیلمساز مشهور و برنده اسکار در مراسم اهدای جوایز سزار 2025 به او تجلیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این فیلمساز 91 ساله قبل از فرار به تبعید در پاریس در یونان به دنیا آمد و بیشتر به خاطر سینمای سیاسی اش از جمله فیلم برنده اسکار «Z» محصول سال 1969 که روایتی تخیلی است، شهرت دارد. ترور گریگوریس لامبراکیس یک سیاستمدار دموکرات یونانی در سال 1963 است که یک دیکتاتوری نظامی طولانی را در این کشور رهبری کرد.

او همچنین برای فیلم انگلیسی زبان Missing (1982) که درباره ناپدید شدن یک روزنامه نگار آمریکایی در پی کودتای تحت حمایت ایالات متحده در شیلی در سال 1973 است، شناخته شده است.

«ز» اولین فیلمی است که به طور همزمان نامزد بهترین فیلم و بهترین فیلم بین المللی در اسکار شد و در نهایت جایزه اسکار بین المللی فیلم و تدوین را دریافت کرد. فیلم «گمشده» با بازی جک لمون و سیسی اسپیسک نیز برنده نخل طلای کن شد و نامزد چهار جایزه اسکار شد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

از دیگر فیلم‌های برجسته کوستا گاوراس می‌توان به جعبه موسیقی (1989)، با بازی جسیکا لانگ به عنوان وکیل مدافع در دفاع از پدر مهاجرش به اتهام جنایات جنگی، و آمین (2003)، درباره همکاری ادعایی واتیکان با نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم و «بزرگسالان در اتاق» (2019) به فروپاشی اقتصاد یونان در سال 2015 و تلاش های دولت یونان برای مخالفت با اقدامات سختگیرانه اتحادیه اروپا اشاره کرد.

«اعتراف» (1970)، «حکومت نظامی» (1973)، «هناک» (1983) و «شهر دیوانه» (1997) از دیگر آثار کوستا گاوراس هستند.

پنجاهمین دوره جوایز آکادمی فیلم فرانسه (سزار) موسوم به اسکار سینمای فرانسه در 28 فوریه 2025 برگزار می شود.

۲۴۳۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما