اخبار روز

جامعه پذیری؛ کلید جوانی مغز / 6 عادتی که مغز را جوان نگه می دارد

الهه جعفرزاده: یکی یکی از عوامل نگران کننده در روند پیری کاهش بهره وری مغز است که عملکرد شناختی را نیز کاهش می دهد. دانستن اینکه دقیقا چگونه مغز خود را سالم و جوان نگه دارید می تواند بسیار دلهره آور باشد. برخی از محققان بر این باورند که حفظ ذهن راهی موثر برای محافظت از آن در برابر آسیب و پیری و بهبود عملکرد شناختی است. هر چه ذخیره شناختی بالاتر باشد، زوال شناختی با تاخیر بیشتری مواجه می شود یا علائم دیرتر ظاهر می شوند. این بدان معنی است که حفظ فعالیت مغز و تقویت ذخیره شناختی ممکن است به طور کامل از زوال عقل جلوگیری نکند، اما می تواند شدت و فراوانی آن را کاهش دهد.

شش عادت مفید برای جوان سازی مغز و بهبود توانایی های شناختی عبارتند از:

1) رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی مغذی نه تنها به مدیریت وزن کمک می کند، بلکه برای تامین مغز (گلوکز) نیز مهم است. خطر کمبود برخی مواد مغذی در بدن با افزایش سن افزایش می یابد. این مشکل بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد.

۲) ورزش منظم

توصیه می شود که هر فرد بزرگسال حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش هوازی با شدت بالاتر در طول هفته علاوه بر تمرینات قدرتی انجام دهد. طبق تحقیقات انجام شده ورزش برای سلامت مغز و رگ های خونی آن ضروری است.

3) خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای سلامت مغز بسیار مهم است زیرا مغز بسیاری از عملکردهای ترمیمی خود را هنگام خواب انجام می دهد. علاوه بر این، استراحت کافی و سالم بسیار مهم است تا مغز بتواند با ورودی اطلاعات سازگار شود و احتمال خطرات سلامتی را کاهش دهد. طبق تحقیقات، خواب به جوان ماندن مغز نیز کمک می کند.

جامعه پذیری؛ کلید جوانی مغز / 6 عادتی که مغز را جوان نگه می دارد

4) تحریک و پویایی مغز

فعالیت هایی وجود دارد که به تحریک مغز کمک می کند. یادگیری چیزهای جدید، حل جدول ها و پازل ها همه راه هایی برای درگیر نگه داشتن مغز و ایجاد ارتباطات جدید بین سلول های مغز هستند.

5) تمرینات ذهن آگاهی

مطالعات نشان می‌دهد که تمرین‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن و ذهن‌آگاهی برخی از جنبه‌های شناخت را بهبود می‌بخشد و به مدیریت سلامت روان کمک می‌کند.. طبق مطالعه ای از دانشگاه استرالیا، بزرگسالان سالم بالای 60 سال که به مدت شش ماه تمرین ذهن آگاهی داشتند، توجه و تمرکز بیشتری را تجربه کردند.

جامعه پذیری؛ کلید جوانی مغز / 6 عادتی که مغز را جوان نگه می دارد

6) اجتماعی شدن

بیرون رفتن و معاشرت برای سلامت مغز معجزه می کند! علاوه بر این، ارتباط با دوستان و عزیزان می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش تماس اجتماعی ممکن است به بهبود سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل کمک کند. بنابراین سعی کنید فعالیت های اجتماعی مانند شرکت در جلسات دوستانه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تماس با یک دوست یا آشنا نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی ذهن/بهترین غذاها برای مغز نوجوان

آب و هوا چه ربطی به سلامت مغز دارد؟

کدام گروه های حرفه ای در معرض خطر آلزایمر هستند؟

خوردن این غذاها باعث ابتلا به آلزایمر نمی شود

منبع: این را بخور

47232

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا