ثبت نام ایران خودرو از روز سه شنبه برای متقاضیان آغاز می شود

قرعه کشی محصولات ایران خودرو به نفع مشتریان از اردیبهشت ماه امسال شروع شد. پس از کش و قوس های فراوان، با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس و عرضه خودروهای سایپا، ایران خودرو و گروه، سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا در دولت سیزدهم به نتیجه مثبت رسید. بهمن که در این بازار عرضه می شوند. قرعه کشی ایران خودرو در دو دوره برگزار و نتایج آن اعلام شد. مرحله جدید قرعه کشی ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی انجام می شود. قرعه کشی ایران خودرو به زودی آغاز می شود. آخرین اخبار در مورد قرعه کشی جدید ایران خودرو در سایت ببینید

این مشکل را از اظهارات مدیرعامل ایران خودرو در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت مبنی بر تاکید وی بر اصلاح قیمت خودرو (از مسیری متفاوت از لغو قیمت گذاری دستوری) می توان فهمید. وی اصلاح قیمت ها و عرضه محصولات در بورس کالا را اصلی ترین راه جبران زیان عنوان کرد و گفت: ایران خودرو باید به تعهدات خود در قبال سهامداران عمل کند. برای احقاق حقوق سهامداران اصلاح قیمت ها را در دستور کار قرار داده ایم.»

علیمردان عظیمی تشریح کرد: برای جبران ضرر و زیان ناشی از جوایز تکلیفی رعایت اصل 90 قانون اجرای دستورالعمل های کلی اصل 44 قانون اساسی ضروری است. وی فروش خودرو در بورس کالا را بهترین راه برای جبران زیان دانست و سال گذشته از فروش 53 هزار دستگاه خودرو در بورس خبر داد. با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو، مشخص است که وی امیدی به لغو قیمت های دستوری و آزادسازی (فروش خودرو در حاشیه بازار) ندارد و از این رو به دنبال راه های دیگری برای کاهش تبعات منفی این سیاست (قیمت های تکلیفی) است.

یکی از این راهکارها، اعمال اصل 90 قانون اجرای سیاست های کلی و اصل 44 قانون اساسی است که در صورت قیمت گذاری دستوری، دولت موظف است زیان ناشی از آن (تفاوت قیمت مقرر و عادلانه) را جبران کند. ایران خودرو چند ماه پیش در گزارش های مالی خود این موضوع را فاش کرد و به نوعی خواستار جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری دولت شد، اما پاسخ مثبتی دریافت نکرد. خب به گفته عظیمی این شرکت می خواهد دوباره و احتمالا جدیتر از قبل این موضوع را پیگیری کند.

یکی دیگر از راهکارهای مدیرعامل ایران خودرو، فروش خودرو در بازار کالا است، مدلی که در سال گذشته به صورت محدود اجرا شد و خودروسازان را راضی کرد زیرا باعث شد از افت فروش (در مورد خودروهای عرضه شده در بازار کالا) خارج شوند. اما عرضه خودرو در بورس کالا دیری نپایید و بر اساس مصوبه شورای رقابت مبنی بر الزام تحویل تمامی خودروها بر بستر سامانه یکپارچه، «بورس خودرو» متوقف شد. امسال خودروسازان خصوصی برای عرضه مجدد خودروها پیشقدم شدند، اما درها بسته شد زیرا مصوبه شورای رقابت اجازه معرفی مجدد «خودرو بورسی» را نداد.

اکنون ایران خودرو صراحتا اعلام کرده که قصد دارد محصولات خود را در بورس کالا به فروش برساند و احتمالاً سایپا نیز همین هدف را دنبال می کند. به همین دلیل تقاضا برای «خودروهای بورسی» افزایش یافته و دیگر تنها مربوط به اشخاص حقیقی نمی شود که ممکن است منجر به تغییر مصوبه شورای رقابت شود. البته باید دید موضع وزارت حراست در قبال عرضه خودرو در بورس کالا چگونه خواهد بود چرا که عباس علی آبادی وزیر جدید حراست هنوز به طور مشخص درباره «خودرو بورسی» اظهار نظر نکرده است. البته وزارت امنیت به دنبال راه حلی برای دور زدن نسبی قیمت گذاری دستوری است و بنابراین باید نوید خوبی برای «خودروی بورس» باشد.

البته برای درج مجدد خودرو باید نظر مثبت شورای رقابت جلب شود و تا زمانی که تصمیم این شورا تغییر نکند، امکان راه اندازی مجدد خودروی بورس وجود ندارد. در حال حاضر شورای رقابت تمایلی به فروش خودرو در بورس کالا ندارد، اما شاید با وساطت وزارت صمت، این موضوع را تسهیل کند و به صورت محدود به «خودروهای بورسی» نیز مجوز دهد.

فروش خودرو در بورس کالا تابستان سال گذشته شکل های جدی به خود گرفت. نحوه فروش خودرو در این پلت فرم به این صورت است که خودروسازان محصولات خود را با قیمت بدون ضرر (به عنوان قیمت پایه) عرضه می کنند. در نهایت خودروها با قیمت تعیین شده بر اساس سامانه پیشنهاد – درخواست به برندگان این مزایده تحویل داده شد. از این رو خودروسازان با فروش محصولات خود در بورس کالا نه تنها ضرر نکردند بلکه سود خوبی هم کسب کردند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که عرضه خودرو نتوانست جلوی افزایش قیمت را در بازار بگیرد و از آنجایی که رکورد قیمت دقیقا در همین بازه زمانی ثبت شد، فروش خودرو در بورس کالا مخالفانی پیدا کرد. در نهایت با توجه به تصمیم بهمن شورای رقابت سال گذشته فروش خودرو در بورس را متوقف کرد و در حال حاضر متوقف شده است. موافقان عرضه خودرو در بورس که بیشتر از فعالان خودرویی و سودجوی بازار سرمایه هستند، بر تاثیرات مثبت عرضه خودرو در بورس تاکید دارند و خواستار از سرگیری آن هستند.

به عقیده وی، بازگشت خودرو به بورس، رانت های هنگفت (البته به نفع خودروسازان) را از بین برده و تا حدودی شرکت های خودروسازی را از ورطه فروش از دست رفته رها کرده است. به همین دلیل آنها می خواهند خودرو را دوباره به بورس برسانند و حتی تمام محصولات خودروسازان را روی این پلتفرم به فروش برسانند. این در حالی است که وزارت حراست از یک سو با فشار تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کارخانه ها و از سوی دیگر با توجه به حساسیت جامعه بر موضوع قیمت گذاری خودرو، در تلاش است تا راه حلی برای برون رفت از این وضعیت بیابد. از این رو برخی از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو بر این باورند که از سرگیری حراج موسوم به خودرو (مناقصه خودرو در بورس کالا) ممکن است به طور موقت نتایج مثبتی را برای دو طرف عرضه و تقاضا به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *