دفعه بعد – مسعود اطیابی به نظر می رسد کسب درآمد در سینمای ایران را آموخته است، او با ساخت فیلم های کمدی توانسته مردم را به سینما بکشاند. تگزاس 3 نیز در ادامه فصل 1 و 2 بر همین رویه ساخته شد.
بر اساس گزارش فردا، تگزاس 3 به کارگردانی مسعود اطیابی و با بازی مهدی هاشمی، پژمان جمشیدی و سام درخشانی پرفروش ترین فیلم سال 1403 تاکنون شد. «پله بیچاره مرد؛ اما تگزاسی ها تسلیم نمی شوند و هرگز یک ایرانی را تهدید نمی کنند» نقل قولی از فیلم های تگزاس است که در قسمت سوم نیز ادامه دارد.
خلاصه ای از تگزاس 3
تگزاس 3 با تلاش خانواده ساسان برای آزاد کردن برادر آلیس از دست گروگان ها آغاز می شود. خانواده برای آزادی او به برزیل می روند. اما در فرودگاه متوجه می شوند که همه آنها ممنوع الخروج هستند و با پیگیری متوجه می شوند که موضوع مربوط به مجسمه های پله است که پر از کوکائین است. اگر یادتان باشد در قسمت دوم بهرام و ساسان به اشتباه مجسمه پله پر از کوکائین را وارد ایران کردند و بابک مجسمه پله را از روی طمع پول به طرفدارانش فروخت. آنها باید تمام مجسمه ها را پیدا کنند تا از کشور خارج شوند.
نقاط قوت تگزاس 3
بازیگران محبوب و جذاب: حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم ها این اطمینان را به ما می دهد که با یک فیلم خنده دار روبرو هستیم. آنها که از سریال پژمان دور هم جمع شده بودند حالا تبدیل به زوج مورد علاقه سینمای ایران شده اند و در تگزاس 3 هم شرایط به همین منوال است، شوخی های بداهه ساسان و بهرام و رابطه قوی بین آنها بر جذابیت تگزاس 3 افزوده است.
کارگردان حرفه ای: اطیابی که ساخت فیلم کمدی را یاد گرفته است. او در تگزاس 3 طیف وسیعی از شخصیت ها، جنایتکاران، تروریست ها، دیپلمات ها، افراد تازه وارد را به ما ارائه کرد و با خلق موقعیت های کمدی توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
کارگردانی با نگاه جنسی
اطیابی پس از خروس جنگی به سمت ساخت فیلم های پولساز رفت و به اصطلاح به دنبال تسخیر گیشه بود. تگزاس 3 به عنوان دنباله ای بر فیلم های پرفروش او ساخته شد، توانست مردم را به سینما بکشاند و آنها را بخنداند. این فیلم از شوخی ها و فریادهای همیشگی سام و پژمان و طنز مهدی هاشمی ساخته شده است که باعث ایجاد صحنه های غیرمرتبط شده است. جوک ها و کلمات بسیار کلیشه ای و سطحی هستند، صحنه های تعقیب و گریز به شدت مبتذل هستند زیرا هتل اسپیناس پالاس را تبلیغ می کنند.
منتقدان نوشته اند که طرز تفکر نویسنده و کارگردان ارتجاعی و به شدت جنسیتی است. برای خنده تماشاگران به شوخی های جنسی متوسل می شوند، حاملگی زنان در سنین بالا، حجاب و چاقی و لاغری زنان دستمایه شوخی های کارگردان شده است. مسعود اطیابی سابقه طولانی در ساخت فیلم های کمدی جنسیتی دارد. او در فیلم خروس جنگی به دنبال این بود که ثابت کند زنان نمی توانند بیرون از خانه کار کنند و بالعکس مردان هم نمی توانند کارهای خانه انجام دهند.
در تگزاس 3 نیز نوشته شده است که زنی را می بینیم که در میانسالی باردار شده و پسرش آن را مایه شرمساری می داند، در حالی که بارداری و بدن اساساً موضوع شخصی یک زن است و نباید دلیلی برای مسخره کردن باشد. یا به مخاطب بخند
در تمام آثار عطیابی، زنان بسیار ساده لوح، اما جذاب هستند. مثل نقش مادر ساسان و همسر غایب بهرام که انگار فقط به دنبال همسر هستند نه زندگی سالم و مناسب.
الفاظ رکیک و دشنام جنسی؛ در تمام آثار اطیابی مانند بیناموس مشهود است. روایت فیلم بسیار سطحی و به اصطلاح زرد است، در واقع فیلم هیچ دستاوردی ندارد. انگار همه می دانستند که تگزاس 3 فقط باید برای پول درآوردن ساخته شود.
سینمای کمدی ایران که فیلم هایی مثل اجاره نشین ها و مهمان مامان را دارد، حالا تبدیل به راهی برای کسب درآمد بدون تولید ارزشی شده و حتی ضد ارزش شده است.