دانستنی ها

توصیه وزیر بهداشت به زائران: حرکت شبانه

بهرام عین اللهی شب گذشته در بازدید از نیروهای امدادی در مرز شلمچه، بزرگترین چالش همایش راهپیمایی اربعین را گرمای طاقت فرسا دانست. یکی یکی از مشکلاتی است که پرسنل درمان با آن مواجه هستند و راه اندازی مراکز درمانی ثابت برای رفع آن در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است. محیط خنک ما از اتوبوس و آمبولانس استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش حیات، افراد مبتلا به گرمازدگی در صورت مساعد نبودن با سرم درمان می شوند، گفت: در صورت نیاز به درمان ویژه این افراد به مراکز درمانی معرفی می شوند.

عین اللهی با بیان اینکه از زائران می خواهیم در شب تردد داشته باشند و احتیاط های لازم را به عمل آورند تا مشکلی پیش نیاید، گفت: زائران در مسیر جاده کلاه بر سر داشته باشند، نوشیدنی خنک بنوشند و پس از پیاده روی کمی استراحت کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه افراد زیادی هستند که در همایش بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی در هشت مرز کشور منهتی به عراق حضور خواهند داشت، تاکید کرد: بحمدالله نیروها از نظر بهداشتی و درمانی در حال کار و تلاش هستند. فعال

دکتر با بیان اینکه از سال گذشته و پس از دوران کرونا میلیون‌ها زائر اربعین به عتبات عالیات مشرف شدند و در همایش بزرگ با ظرفیت 160 تخت در مرز مهران و مرکز درمانی ثابت خسرو شرکت کردند. این مرز با امکانات پزشکی به روز برای ارائه خدمات درمانی به زائران به ویژه زائران نیازمند بستری ساخته شده است.

وزیر بهداشت گفت: از ابتدای صفر تاکنون 35 اتوبوس آمبولانس، 160 بیمارستان صحرایی و ثابت در 8 مرز برای ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین مستقر شده اند و خدمات رسانی تا بازگشت آخرین زائر ادامه دارد.

عین اللهی با اشاره به اینکه 34 هزار و 909 مداخله اورژانس در 8 مرز توسط اورژانس انجام شد، گفت: از این تعداد یک هزار و 755 مورد به مراکز درمانی اعزام شدند، یک هزار و 807 بیمار دچار گرمازدگی شدند و 667 نفر از آنها سرم درمانی دریافت کردند.

تاکنون 94 بیمار به دلیل گرمازدگی شدید و موارد دیگر با آمبولانس به کشور بازگردانده شده اند. از این تعداد 52 زائر به شلمچه، 24 زائر به مهران، 14 بیمار به حسروی و 3 بیمار منتقل شدند. او را به چذابه منتقل کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مراجعه زائران به بیمارستان های 8 مرزی را یک هزار و 645 نفر عنوان کرد و گفت: 94 زائر با شکایت تنگی نفس یا گرمازدگی بستری شدند و 12 بیمار نیز در بیمارستان ها تحت عمل جراحی قرار گرفتند. تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

وی همچنین به آزمایش ویژه اتباع خارجی در هشت مرز اشاره کرد و اظهار داشت: همه اتباع خارجی در مرزها غربالگری می شوند و در صورت نیاز واکسن تزریق می شوند.

عین اللهی گفت: بازرسان وزارت بهداشت از ابتدای ماه صفر تاکنون 48 هزار و 396 بازرسی در مراکز مختلف و نزدیک به 4 هزار بازرسی از آب شرب انجام داده اند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل تردد زیاد زائران و نیاز در مرزها، حدود 10 هزار نیروی پزشکی به مرزها اعزام شدند که حدود 4 هزار نفر از آنها به صورت داوطلبانه در پایگاه های هلال احمر مشغول به کار شدند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا