من خانمی 70 ساله هستم و پارسال که هوا گرم بود مچ پا و پاهایم ورم کرد. از آن زمان تورم بهبود نیافته است. من داروی فشار خون آملودیپین مصرف می کنم اما بعد از تورم پاهایم شروع به مصرف این دارو کردم. میشه راهنماییم کنید

پاسخ دکتر: تورم پا مشکلی است که نباید نادیده گرفته شود.

تورم در پاها ممکن است پس از یک پرواز طولانی یا در هوای گرم رخ دهد، اما این تورم معمولا خود به خود برطرف می شود. ادمی که با گذشت زمان بهبود نمی یابد ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی باشد. وضعیتی که در آن قلب به درستی کار نمی کند.

این مشکل همچنین می تواند ناشی از مشکلات کلیوی و کبدی یا گردش خون ضعیف باشد.

اما به گفته روزیاتو یکی یکی از شایع ترین علل تورم مچ پا، مصرف داروهای فشار خون مانند آملودیپین است. اگرچه این دارو در کاهش فشار خون موثر است، اما این عارضه جانبی را دارد.

خبر خوب این است که داروهای دیگری وجود دارند که می توانند به طور موثر فشار خون را کنترل کنند و ممکن است این عارضه جانبی را ایجاد نکنند.

اگر تورم پس از قطع آملودیپین ادامه یابد، باید آزمایشات بیشتری انجام شود و علت مشکل تشخیص داده شود.

اوایل سال سرفه بدی داشتم که دو ماه طول کشید. بعد از مصرف آنتی بیوتیک این مشکل برطرف شد اما همچنان تنگی نفس دارم. من 80 سال دارم و نسبتا فعال هستم. برای بهبود تنفسم چه کنم؟

پاسخ دکتر: تنگی نفس همیشه ناشی از مشکلات ریوی نیست و باید علت اصلی آن را تشخیص داد. زیرا می تواند نشانه یک موقعیت خطرناک باشد.

عفونت می تواند یکی یکی از دلایل تنگی نفس این است که می تواند منجر به آسیب ریه شود.

با این حال، تنگی نفس گاهی اوقات از علائم سرطان ریه است. به همین دلیل، تشخیص علت تنگی نفس نیاز به انجام اسکن هایی مانند رادیوگرافی قفسه سینه دارد.

تنگی نفس نیز می تواند ناشی از مشکلات قلبی باشد که بعد از 75 سالگی شایع تر می شود.

این مشکلات شامل آریتمی های قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان غیر طبیعی قلب می شود.

یکی یکی از مشکلات خاص قلبی که باعث مشکلات تنفسی در حین ورزش می شود، تنگی دریچه آئورت است یکی دریچه های قلب سفت هستند و به درستی کار نمی کنند. پزشک مشکوک به تنگی آئورت، بیمار را برای اکوکاردیوگرام یا معاینه قلبی ارجاع می دهد.

یکی دلیل احتمالی دیگر ممکن است کم خونی ناشی از کمبود آهن در خون باشد که با مصرف قرص آهن کنترل می شود.

چند سال پیش برای من یک داروی ضد افسردگی با دوز پایین برای کمردرد مزمن تجویز شد. با این حال، چند ماه بعد، زمانی که سعی کردم مصرف این دارو را قطع کنم، علائم ترک را تجربه کردم. سال ها طول کشید تا آن را به طور کامل قطع کنم، اما اکنون هیچ چیز دیگری به کمردرد من کمک نمی کند. باید چکار کنم؟

پاسخ دکتر: گاهی اوقات مدیریت درد بسیار پیچیده است و اغلب نیاز به تجویز چندین دارو دارد.

داروهای ضد افسردگی، یکی اینها داروهایی هستند که پزشکان برای درمان دردهای مزمن مانند کمردرد استفاده می کنند. زیرا مطالعات نشان می دهد که این داروها می توانند احساس درد را تسکین دهند. با این حال، آنها نمی توانند درد را به طور کامل از بین ببرند.

علاوه بر این، داروهای ضد افسردگی می توانند عوارض جانبی از جمله علائم ترک داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد که بهترین راه برای مدیریت کمردرد، فعال ماندن و انجام ورزش های سبک است که ممکن است شامل پیاده روی، شنا یا حتی شرکت در کلاس رقص باشد.

علاوه بر این، داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن و استامینوفن را می توان برای کنترل درد همراه با ورزش استفاده کرد.

اگر از درد مزمن رنج می برید، توصیه می کنم از پزشک خود بخواهید که به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد.

فیزیوتراپیست می تواند تمرینات خاصی را برای بهبود تحرک و تسکین درد به شما پیشنهاد دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما