دانستنی ها

توت فرنگی هدیه ای برای سلامتی است

مینا کاویانی به ویژگی های توت فرنگی و نکاتی که در مصرف این میوه باید در نظر گرفته شود، اشاره کرد.

گزارش مهر: مواد مغذی گیاهی موجود در توت فرنگی شامل فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین و کاتچین، اسیدهای فنولیک، تانن ها و رسوراترول است و این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

کاویانی با اشاره به نتایج تحقیقات علمی گفت: مصرف توت فرنگی در پیشگیری از سرطان، پیری، التهاب و بیماری های عصبی موثر است. توت فرنگی قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و ظرفیت بالایی در جذب رادیکال های اکسیژن دارد و می تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

وی توت فرنگی را سرشار از ویتامین C دانست و افزود: با داشتن 58.8 میلی گرم ویتامین C، هر 100 گرم توت فرنگی می تواند حدود 98 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. این میوه مانند انواع توت ها حاوی ویتامین C و همچنین آنتی اکسیدان های دیگری مانند ویتامین E، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)، لوتئین و گزانتین است.

به گفته کاویانی، توت فرنگی سرشار از ویتامین های گروه B مانند B2، PP، B6 و فولات است و دارای مقادیر نسبتا بالایی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، فلوراید، مس، آهن و ید است.

وی با اشاره به نقش این میوه در تنظیم قند خون افزود: یکی یکی از خواص توت فرنگی این است که به تنظیم بهتر قند خون کمک می کند. محققان معتقدند تنظیم قند خون و انسولین با مصرف توت فرنگی به خصوص بعد از غذا بهتر است.

کاویانی بیان کرد: شاخص قند توت فرنگی 40 است که نسبتاً پایین است، یعنی توت فرنگی باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود، بنابراین برای افراد دیابتی کم خطر محسوب می شود.

وی فیبر غذایی را یکی دیگر از مواد موجود در توت فرنگی به مقدار کافی ذکر کرد و یادآور شد: مصرف توت فرنگی عبور غذا از دستگاه گوارش را تسهیل می کند و به دفع مواد مضر و زائد کمک می کند.

اقدامات احتیاطی در مورد استفاده از توت فرنگی

مسئول آموزش عمومی انستیتو تغذیه به مواردی که در مصرف توت فرنگی باید به آن توجه شود اشاره کرد و گفت: حساسیت به توت فرنگی در برخی افراد به ویژه کودکان دیده می شود.

به گفته وی تورم و قرمزی دهان، لب ها و زبان، اگزما، کهیر، سردرد، آبریزش بینی، خارش چشم، وزوز گوش، ناراحتی های گوارشی، افسردگی، بیش فعالی و بی خوابی از علائم حساسیت به توت فرنگی است. کسانی که به توت فرنگی حساسیت دارند باید از مصرف آن خودداری کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا