اخبار روز

ایران و آمریکا بر سر نفت به توافق رسیدند! / لیست کشورهای مجاز برای تبادل نفت ایران!

در چند روز گذشته که توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان صورت گرفت صحبت‌هایی نیز بر سر فروش نفت ایران صورت گرفته است. البته آمریکا هنوز اجازه فروش نفت به برخی از کشورها را نداده است. 

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایرنا، در حالی که ایران و آمریکا در مسیر دیپلماسی برای احیای توافق هسته ای قرار دارند، به نظر می رسد این دو کشور در حال دستیابی به توافق بر سر جریان نفت در بازارهای جهانی هستند.

این خبرگزاری می‌گوید: در هفته‌های اخیر شاهد توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان با دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کاهش غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران بودیم. علاوه بر این، دو کشور بر سر فروش نفت ایران به توافقاتی دست یافته اند. از این نظر، مقامات آمریکایی به طور ضمنی اذعان کرده اند که برخی تحریم های مربوط به فروش نفت ایران را لغو کرده اند و تهران نیز از افزایش بی سابقه تولید نفت در پنج سال گذشته خبر داده است.

بنابراین ناظران بر این باورند که عرضه نفت ایران در بحبوحه رشد بی‌سابقه تولید آن در ماه‌های اخیر و افزایش تورم در کشورهای غربی و تلاش برای جبران آن با افزایش نرخ سود، ممکن است بازار را آرام کند.

هلیمه کرافت، رئیس استراتژی جهانی در RBC Capital Markets در نیویورک گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است. بستن قرارداد برای به دست آوردن بشکه های اضافی نفت. وی سپس افزود: منافع اقتصادی آمریکا و ایران از نظر تولید بیشتر بشکه در بازار یکسان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد هرگونه معامله با تهران در خصوص بازار جهانی نفت گفت: آمریکا به اجرای دقیق چارچوب نفتی و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی سپس توضیح داد که علت نوسانات صادرات نفت واکنش طبیعی به قیمت و عوامل دیگر است.

این در حالی است که آمریکا همچنان اجازه فروش نفت ایران به کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی را نمی دهد، نسبت به فروش گسترده آن به چین واکنشی نشان نداده است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید ایران در ژوئیه (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) به سه میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح از سال 2018 است.

فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیک در شرکت مشاوره سرمایه Rapidan Energy Group مستقر در واشنگتن، در این رابطه گفت: جو بایدن در ازای کاهش غنی سازی اورانیوم ایران، تمایل دارد به سمت دیگری نگاه کند. همچنین، اگر بشکه های بیشتری نفت وارد بازار نفت شود و قیمت ها تعدیل شود، کاخ سفید خوشحال خواهد شد.»

جواد اوجی وزیر نفت ایران پیشتر گفته بود که تولید نفت در هفته های آینده به 3.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این خبرگزاری آمریکایی همچنان افزایش فروش نفت ایران را یکی از ملموس ترین نشانه های خروج ایران از انزوا به ویژه پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام می داند و می افزاید: ایران اکنون روابط خود را با ایران بهبود بخشیده است. رقبای منطقه ای و همجواری با چین، این کشور را به عنوان یک ابرقدرت آسیایی تقویت کرده است. به همین دلیل، افزایش تولید نفت و بازگشت آن به بازارهای جهانی دور از انتظار نبود.

منبع: ایرنا


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا