اخبار روز

تهران رکورد/گرم ترین امسال را ثبت کرد مرداد پایتخت در نیم قرن اخیر

با ساخت گنبد حرارتی بر فراز غرب آسیا، تهران به مدت 10 روز دمای بیش از 40 درجه را ثبت کرد. مرداد سال 1403 گرم ترین ماه پایتخت در نیم قرن گذشته است.

به گزارش فارس، زلزله، سیل، سونامی، آتشفشان، ریزش بهمن و “گرمای شدید” فهرستی از بلایای طبیعی بر اساس طبقه بندی سازمان ملل متحد است.

زمانی که دمای هوای تهران دوشنبه گذشته برای دهمین بار در 30 روز گذشته از 40 درجه گذشت، یک رکورد شکسته شد. رکورد داغترین مرداد سرمایه در نیم قرن اخیر».

در حالی که مؤسسه کوپرنیک سال 2024 را گرم ترین سال از آغاز ثبت رسمی دما در تاریخ اعلام کرده است، بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، نرخ گرمایش جهانی در ایران دو برابر سایر نقاط جهان است.

بر اساس داده های هواشناسی شهرهای ایران مانند اصفهان، شیراز، یزد، بافق و نایین که رکورد بالاترین دمای ثبت شده در سال های مختلف را در قرن گذشته در خودر شکستند، همگی در سال 1403 گرم ترین سال تاریخ را تجربه کردند.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل، آب و برق به‌قدری از گرما آسیب می‌بینند که مجله ژاپن تایمز در گزارشی نوشت دنیا در گرمای بی‌سابقه‌ای در حال سوختن است و تخریب زیرساخت‌ها زندگی را دشوار می‌کند.

استاد دانشگاه هادی محمدی گرمای بی سابقه این روزهای ایران را طبیعی نمی داند و معتقد است که دانشمندان روسی بارها با تکیه بر سازهایی مانند هارپ نسبت به وقوع جنگ اقلیمی هشدار داده اند و بعید نیست که ایران درگیر این جنگ باشد. هدف تابستان است یکی یکی از این اقدامات باشد.

اما یک کارشناس انرژی جنگ آب و هوا را یک فرضیه می داند و می گوید هیچ نشانه ای از جنگ اقلیمی در کره زمین وجود ندارد، اما فعالیت شبانه روزی مشعل های گاز، اتلاف انرژی کارخانه ها و ضایعات، همه نشانه هایی هستند که تشدید می کنند. تغییرات آب و هوایی

اتحادیه اروپا برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی از یک سو سازوکارها و استانداردهای زیرساختی خود را تغییر می دهد و از سوی دیگر بودجه خود را برای این امر اختصاص داده است، اما در ایران قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد. صادر کرده و برآوردی از میزان خسارت محاسبه نکرده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا