اخبار روز

تنها پستاندار خونسرد در جهان که شبیه خزندگان است

غزل زیاری: یکی از اولین چیزهایی که همه ما در مورد حیوانات می آموزیم، تفاوت بین گرم و سرد است. از آنجایی که خزندگان خونسرد هستند، برای گرم شدن باید در معرض نور خورشید قرار گیرند. اما پستانداران، از جمله پستانداران دریایی، باید به طور منظم غذا بخورند تا انرژی لازم برای حفظ دمای داخلی بدن ثابت را دریافت کنند.

اما پستانداری که در یک موقعیت خارق‌العاده و عجیب در جزیره‌ای مدیترانه‌ای فقیر از نظر منابع طبیعی به دام افتاده است با تغییر هنجارها به تنها پستاندار خونسرد جهان تبدیل شده است.

گونه منقرض شده بز به نام Myotragus balearicus روزی روزگاری او در سرزمینی زندگی می کرد که جزایر بالئاریک اسپانیا را به سرزمین اصلی اروپا متصل می کرد. این بز در این سرزمین باقی ماند و زمانی که جزایر بالئاریک توسط دریا محاصره شد، این بز باستانی خود را در قلمرو جزیره مایورکا امروزی یافت.

تغییرات در ظاهر این گونه بز

برای زنده ماندن، این گونه بز با قد 45 سانتی متری دچار یک سری تغییرات مورفولوژیکی شد که منجر به کوتاه شدن اندام، اندازه مغز و اندام های حسی آن شد. این بزها همچنین اولین حیواناتی هستند که با ساختار استخوانی خزنده مانند کشف شدند.

خزندگان بسیار کند رشد می کنند و حتی با در نظر گرفتن در دسترس بودن منابع قادر به کنترل یا توقف رشد خود هستند. کاهش سرعت یا وقفه دوره ای در سرعت رشد، علائم واضحی را در استخوان های این گونه جانوری به جا می گذارد.

با مطالعه بافت شناسی استخوان گونه بز منقرض شده، محققان به این نتیجه رسیدند که این بافت ها قبلا فقط در خزندگان گرمادوست یافت شده بود. اعضای تیم تحقیقاتی استخوان‌های این گونه بز را با استخوان‌های کروکودیل مقایسه کردند و شباهت‌های شگفت‌انگیزی از جمله توانایی انعطاف‌پذیری و کنترل رشد استخوان، کند کردن آن و حتی توقف آن را یافتند. در عین حال این نوع بز خیلی دیر یعنی در سن 12 سالگی به بلوغ جنسی رسید. جالب اینجاست که طبق دستورالعمل دامپزشکی MSD، یک نژاد بز معمولی قبل از نه ماهگی به بلوغ و بارداری جنسی می رسد.

بیشتر بخوانید:

در عین حال، تحقیقات نشان داد که این بزها سبک زندگی بسیار کندتری نسبت به گونه های معمولی بزهای مدرن داشتند. آنها به جای دویدن و پریدن از روی صخره های جزیره، ترجیح دادند بیشتر زیر نور خورشید دراز بکشند و بسیار آهسته تر حرکت کنند.

میک کولر و سالوادور مویا سولا در مطالعه خود در سال 2009 که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم بزها منتشر شد، نوشتند: «در گونه‌های Myotragus، نه تنها ظرفیت‌های هوازی و ویژگی‌های رفتاری کاهش یافت، بلکه نرخ رشد و نیازهای متابولیکی نیز کاهش یافت. به طور انعطاف پذیر با شرایط سازگار است و این گونه از بز با شرایطی مشابه خزندگان مولد گرما مواجه شده بود.

بررسی استخوان ها به تنهایی باعث بحث های زیادی می شود. در حیوانات خونسرد یا اکتوترم ها، استخوان ها معمولاً از استخوان های لایه ای به آرامی رشد می کنند. استخوان های فیبرولاملار با رشد سریع، که عموماً در گونه های خونگرم یافت می شود، در گونه هایی مانند دایناسورها و پرندگان نیز مشاهده شد. محققان بر این باورند که علاوه بر دو حالت حیوانات کاملاً خون گرم یا کاملاً سرد، ممکن است حالت سومی نیز وجود داشته باشد.

خونسرد-mammal2.jpg

بز کوتوله M. balearicus این یک مدل تحقیقاتی استثنایی در نظر گرفته می شود. زیرا او در جزیره ای زندگی می کرد که در آن هیچ دشمن طبیعی وجود نداشت. در جزیره فقیر مایورکا، بز ویژگی‌های خزنده‌مانندی را ایجاد کرد که به حیوان اجازه می‌داد تا 5.2 میلیون سال زنده بماند. تقریباً بیش از دو برابر بیشتر از گونه های موجود در سرزمین اصلی.

با این حال، با وجود این ویژگی ها، متاسفانه تنها گونه پستاندار خونسرد جهان حدود 3000 سال پیش و با ورود انسان به جزیره مایورکا نتوانست زنده بماند، که احتمالاً منجر به کاهش گونه های گیاهی ترجیحی این بز شده است. منجر به انقراض این گونه جانوری عجیب شد. .

منبع: iflscience

۵۸۵۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا