اخبار روز

«تنهاتر از مسیح» با تجهیزات روز اجرا می شود/ یک جمله عظیم را در 40 ثانیه پاسخ دادیم.

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، پورحیدری با بیان اینکه اتفاقات جدیدی در فصل چهارم این سریال رخ داد که طراحی صحنه و صحنه را نیز تحت تاثیر قرار داد، گفت: در مقایسه با فصل قبل تصمیم گرفته شد تغییراتی در آن اعمال شود. نمایش میدان مسیح برگزار خواهد شد. به همین دلیل نمایشنامه بازنویسی شد و امسال اتفاق خاصی در آن افتاد. تغییرات موثر در طراحی صحنه و دکور ما را بر آن داشت تا در این زمینه نیز تغییراتی ایجاد کنیم.

وی در گفتگو با پی ام آپ افزود: به دلیل اینکه فصل جدید نمایش میدانی «تنهاتر از مسیحا» به شدت از سبک نماز دور شده و نمایش آن افزایش یافته است. بنابراین نیاز به عکس برگردان های مختلفی بود که باید برای فصل چهارم طراحی و آماده می شد. در فصل قبل، روایتی مقطعی از زمان ورود مسلم بن عقیل به کوفه نشان داده شد. اما در این باب روایت ادامه می یابد و ماجرا از غدیر خم شروع می شود و به روایت های پنج نفر از آل عبا می رسد و سپس نوبت به واقعه کربلا می رسد. این دوره در روند داستان نویسی بسیار موثر بود. حادثه ای که به روایت شکل و زمینه داد.

طراح صحنه و دکور نمایش «تنهاتر از مسیح» گفت: خیمه امام حسین (ع) و یارانش، کاخ یزید و معاویه، بخشی از شهر کوفه و … از جمله جدیدترین ها. طرح هایی که در این فصل ساخته شد. در مجموع تلاش شده تا آنچه باید تغییر کند اجرا شود و حدود 80 درصد از این تغییرات اجرا شده است. یک گروه 35 نفره تقریباً 30 روز شبانه روز کار کردند تا بتوانیم صحنه های مورد نیاز خود را به موقع برای شب نمایش تحویل دهیم.

وی درباره تعداد عوامل پشت صحنه گفت: «هر شب نزدیک به 30 نفر روی صحنه می روند.» از آنجایی که این اجرا هر شب در دو جلسه اجرا می شود، کار نیاز به روتوش دارد و پس از اجرای اول، شرایط اجرای دوم آماده و شرایط مساعد است. بنابراین تغییراتی در آماده سازی فضاها و اتفاقات روی صحنه لازم است که دکوراتورها سعی می کنند هر روز عصر به بهترین شکل ممکن و با کمترین خطا پیشرفت کنند.

پورحیدری با تاکید بر اینکه گروه صحنه و دکوراسیون نسبت به نمایش میدانی قبلی با چالش های کمتری مواجه است، خاطرنشان کرد: اصولاً چالش هایی که معمولاً در حین اجرای نمایش میدانی وجود دارد در راستای واحد نورپردازی است و تلاش می شود تا آنها را تعدیل کنند. “بهترین راه بی عیب و نقص انجام شود زیرا تاسیسات به شدت به نور وابسته است و کار در شب انجام می شود. خوشبختانه عباس رحمانی پور (طراح نور) در کار خود متخصص فوق العاده ای است و در طول یک سال و نیم همکاری با هم، با محیط کار بسیار آشنا شده ایم. به همین دلیل در مقایسه با گذشته با چالش های کمتری روبرو هستیم.

وی ادامه داد: هر بار با امکانات مدرن بیشتری آشنا می شویم. چون بخواهیم یا نخواهیم باید خودمان را به روز کنیم وگرنه از قافله عقب می افتیم. این اتفاق در نمایش میدانی “تنهاتر از مسیح” نیز رخ داد، جایی که برای مثال از تجهیزات پیشرفته برای صحنه‌ها و رویدادهای موبایل استفاده می‌شود. بنابراین ما به صورت محلی و در انتقال تزئینات به روز هستیم مثلاً در یک کاخ با فضای داخلی 70-80 متر مربع که در کمتر از 40 ثانیه می توان وارد آن شد و در کمتر از 40 ثانیه از آن خارج شد. از زمان استفاده قطعی شد.

مرتضی پورحیدری با اشاره به اینکه استقبال از رله نمایش میدانی تنهاتر از مسیح بیشتر بوده است، گفت: این به دلیل کیفیت نمایش بوده است. این نمایش میدانی مخاطبان خود را پیدا کرده و سالانه افراد زیادی منتظر اجرای آن هستند. از آنجایی که فصل چهارم نمایش قوی تری نسبت به فصل های قبل است، رضایت مخاطبان را بیش از پیش جلب کرده است. مخصوصاً در آخرین اکت که باید با تماشاگر همراه شود، هر شب حماسه حسینی پدیدار می شود. بنابراین فکر می کنم یکی از اتفاقات خوب و خاص این فصل از نمایش میدانی تنهاتر از مسیح این است که تماشاگران در اجرای آخرین اکت نیز حضور پیدا کنند. این همراهی باشکوه در آخرین اکت نشان می دهد که مخاطب کار را دوست دارد و راضی است که تا آخرین لحظه بایستد و در آخرین گام در کنار بازیگران بایستد و با هم نمایش را اجرا کنند.

«تنهاتر از مسیح» با تجهیزات روز اجرا می شود/ یک جمله عظیم را در 40 ثانیه پاسخ دادیم.

نمایشگاه میدانی «تنهاتر از مسیح. جاده سرخ به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی داستانی از غدیر غدیر تا عاشورا است. این اثر محصول سازمان هنری رسانه اوج است که هر دو جلسه در بستان استان تهران و زیر نظر موسسه هنری رسانه ای سیمای قوگنوس اجرا می شود.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا