اخبار روز

تمرکز قضات بر بهره مندی زندانیان قانونی از دوستی های قانونی است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از استان چهارمحال و بختیاری به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی، امروز (چهارشنبه 12 اسفند). مرداد) وی در اولین برنامه سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از زندان مرکزی شهرکرد بازدید کرد.

رئیس قوه قضائیه در بازدید از زندان مرکزی شهرکرد که با همراهی محمدی رئیس سازمان زندان و مقامات قضایی استان، ضمن بازدید از بخشهای مختلف زندان از نزدیک از نزدیک آشنا شد. مسائل و مشکلات زندانیان و کارکنان کانون اصلاح و تربیت و احکام صادره به مراجع مسئول.

قاضی در بازدید امروز خود از زندان مرکزی شهرکرد مانند تمامی بازدیدهای خود از زندان های سراسر کشور از بخش های مختلف این زندان بازدید و با مددجویان صحبت کرد.

در بازدید رئیس کل دادگستری از بخش‌های مختلف زندان مرکزی شهرکرد، وی شخصاً با متهمان و محکومان این زندان در خصوص اتهامات و جرایم ارتکابی، مدت زمان سپری شده از محکومیت آنان، وضعیت بهداشت و تغذیه زندان و چگونگی آن صحبت کرد. مددجویان از امکانات ورزشی، اجتماعی و آموزشی بهره مند شدند.

رئیس قوه قضائیه در بازدید از زندان مرکزی شهرکرد از بخش اطفال و نوجوانان این زندان بازدید و با مددجویان این بند گفتگو کرد.

رئیس کل دادگستری خطاب به بیماران این بند گفت: شما جوان هستید، باید برای تسهیل و تسریع روند بازپروری خود با ماموران آموزش و پرورش زندان همکاری کنید. باید در زندان با کسب مهارت و حرفه به جامعه بازگردید و باعث سربلندی خانواده خود شوید. باید بدانید که الان در زندان بودن برای پدر و مادر و خانواده بسیار سخت است.

رئیس دادگستری سپس رو به این مددجویان جوان کرد و گفت: وقتی از زندان آزاد شدید، باید به خودتان قول بدهید که دیگر مرتکب جرم نخواهید شد ایجاد دوستی های قانونی دشوار و گاهی غیرممکن است.

رئیس قوه قضائیه در گفت و گو با مددجویان زندان مرکزی شهرکرد با اشاره به سیاست قوه قضائیه در خصوص آزادی و ایجاد شرایط برای عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، تاکید کرد که این افراد مرتکب جرایم خشن و سرقت هایی هستند که در معرض خطر هستند. امنیت جسمی و روانی افراد و شهروندانی که آنها را تهدید می‌کنند در فهرست عفو قرار نمی‌گیرد و تسهیلات عرفاقی شامل آنها نمی‌شود. وی خطاب به زندانیان زندان مرکزی شهرکرد گفت: اگر از امکانات عرفاقی و آزادی بهره مند هستید رفتار و زندگی اجتماعی خود را به گونه ای تنظیم کنید که تحت هیچ شرایطی نتوانید از آن دوری کنید. به زندان یا بازداشتگاه نروید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بازدید از زندان مرکزی شهرکرد از اداره زندانیان مالی این زندان نیز بازدید و در جریان دغدغه ها و مشکلات آنان قرار گرفت.

ارتباط مهم رئیس کل دادگستری و رئیس یک بانک؛ محکوم وام یک میلیاردی گرفته و تاکنون سه میلیارد را پس داده اما همچنان در زندان است! برای بررسی مشکل این محکومان جلسه ای برگزار کنیم

یکی یکی از زندانیان اداره دارایی زندان مرکزی شهرکرد فردی بود که در سال 1387 مبلغ 500 میلیون تومان از بانک برای ایجاد دامداری دریافت کرده و به دلیل تلفات و تلفات دام در بازپرداخت وام با مشکل مواجه شده و از سال 1391 به این سو. در زندان بود به گفته این زندانی، اکنون بدهی وی به بانک مورد نظر با احتساب تأخیر به 17 میلیارد تومان می رسد. آنطور که این زندانی مدعی شد در مدت 11 سال حبس به دلیل عدم توانایی در تودیع وثیقه نتوانسته از مرخصی استفاده کند و در نتیجه خانواده اش نیز مختل شده است.

رئیس کل دادگستری پس از استماع سخنان این مشتری دستور داد مجلس با مدیرعامل بانک مذکور تماس بگیرد. رئیس کل دادگستری طی این تماس به مدیرعامل بانک مذکور توصیه کرد برای حل و فصل موضوع این محکوم علیه، مساعدت های لازم و قانونی را دریافت کند.

البته رئیس کل دادگستری در همین تماس تلفنی از زندان شهرکرد به مدیرعامل بانک مذکور نیز اشاره کرد که هدف من از این تماس از زندان فقط رفع مشکل مددجو بوده است. نبود بلکه تاکید می کنم همه متولیان نظام بانکی کشور جلسات مستمری را با مسئولان ذیربط قضایی، اجرایی و مقننه برگزار کنند تا موضوع بازپرداخت تسهیلات حل شود و تاخیر در پرداخت مشخص شود.

قاضی القدات خطاب به این مدیر بانک گفت: بانک ها در هنگام ارائه تسهیلات باید ضمانت ها و اوراق بهادار لازم و کافی را از گیرنده تسهیلات اخذ کنند تا در صورتی که فرد در بازپرداخت تسهیلات مشکل دارد، بانک بتواند حقوق خود را در قبال گیرنده استیفا کند. همان محل وثیقه و بنابراین شاهد نباشیم فردی که قادر به بازپرداخت معافیت های دریافتی نیست، یازده سال در زندان می ماند و دسته دیرکرد نیز بدهی او را چند برابر می کند! و این روند سال ها طول می کشد، هر سال بر بدهی ها افزوده می شود و شرایط زندانی شدن بدهکار برایش سخت می شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه حضور خود در زندان مالی زندان مرکزی شهرکردیان خطاب به امدادگران گفت: یکی یکی از دلایل افزایش بدهی زندانیان مالی بحث تاخیر در محاسبه است. در همین راستا دستور دادیم که نحوه محاسبه دیرکرد در کلیه محاکم یکسان و سالیانه باشد نه ماهانه. همچنین اقداماتی را برای تغییر قانون با هدف حفظ “خسارت مرکب” در نظر گرفته ایم.

انتقاد رئیس قوه قضاییه به حکم بالای قاضی/ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی: من هم توان پرداخت یک سکه در ماه برای مهریه را ندارم.

ادامه حضور قضات در زندان مرکزی شهرکرد یکی یکی از زندانیان محکوم گفت که قادر به پرداخت یک سکه در ماه نیست. در آن زمان رئیس قوه قضائیه خطاب به این محکوم گفت که من و بسیاری از افرادی که اینجا هستیم نمی توانیم ماهیانه یک سکه در اینجا بپردازیم، قاضی القضات در مورد هر قرارداد، هر قرارداد و هر معامله ای به همه توصیه می کرد به امکانات و ظرفیت های مالی او توجه کند و اجازه ندهد زیر بار تعهداتی که بیش از ظرفیتش است، برود.

رئیس کل دادگستری همچنین به مددجویان زندان مرکزی شهرکرد تاکید کرد که در نامه ای جزئیات درخواست، وضعیت تأهل، نوع محکومیت، سابقه کیفری و میزان بهره مندی از دوستی های قانونی را بیان کنند. قاضی به متقاضیان این زندان اطمینان داد که به هر نامه و درخواست متقاضیان بر اساس شرایط قانونی رسیدگی خواهد شد.

به گفته رئیس زندان مرکزی شهرکرد، این زندان بیشترین میزان اشتغال زندانیان را نیز دارد. همچنین مددجویان این کانون اصلاح و تربیت از رئیس زندان که شبانه روز برای رفع مشکلات زندانیان تلاش می کند نیز قدردانی کردند.

شایان ذکر است مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری از رئیس قوه قضائیه خواسته اند تا زندانیان واجد شرایط این زندان را به مدت یک هفته به مرخصی اعزام کنند که رئیس قوه قضائیه این امر را به شرط اعزام تنها زندانیان واجد شرایط به مرخصی فراهم می کند. از آنجایی که دوستی به دلیل جرایم خشن و آنهایی که امنیت جسمی و روحی افراد را به خطر می اندازد باید ممنوع شود، وی با این پیشنهاد موافقت کرد.

بهبود وضعیت زندانها و زندانیان یکی از محورهای همیشگی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی است و اخیراً شخصاً از چندین زندان در سراسر کشور بازدید کرده است. رئیس قوه قضائیه در این قیام ها بر لزوم تغییر ساختاری و رفتاری در زندان ها و ارتقای وضعیت زندانیان در حوزه های مختلف تاکید کرد.

«ایجاد شرایط و بسترهای بازآموزی، آموزش و بازپروری زندانیان»، «به کارگیری زندانیان»، «اصلاح زندانیان»، «معرفی تسهیلات دوستی» و «ایجاد ضوابط فنی و قانونی برای استفاده قانونی از محدودیت‌های الکترونیکی». “. رویکردها شامل «محکومین قانونی» است. تغییر در مقوله زندان ها و زندانیان وجود دارد که رئیس قوه قضاییه بر آن تاکید جدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی: سوالات و مشکلات حوزه قضایی استان چهارمحال و بختیاری را از نزدیک بررسی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای صبح امروز چهارشنبه (3 مردادوی در سی و دومین سفر خود به استان از ابتدای دوره ریاست قوه قضائیه در بدو ورود به فرودگاه شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: خداوند متعال را شاکریم که در این ایام با عزای الله و ایام سوگواری برای سرور و سالار شهیدان، توانستیم در استان چهارمحال و بختیاری، میهن اهل بیت عصمت و طهارت حضور داشته باشیم. درود بر آنان باد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص اهداف سفر شورای عالی قضایی به استان چهارمحال و بختیاری گفت: در جلساتی که در مرکز استان و سایر شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهیم کرد، این کار را انجام خواهیم داد. بررسی دقیق مسائل و موضوعات قضایی و انجام اقدامات مقتضی. ما برای حل این موارد تلاش خواهیم کرد. همچنین امور استانی را که ارتباط مستقیمی با قوه قضائیه ندارد به دولت و مجلس در مرکز منتقل می کنیم.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا