اخبار روز

تقویت تدریجی حقوق کارگران با فرمول 60+57


به گزارش مانیبان، نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کنیم» برگزار شد. در این جلسه میشم ظاهریان نماینده مجلس دوازدهم درباره نظام حقوق و دستمزد در کشور گفت: موضوعی که در انتخابات به آن پرداختم مشکل اختلالاتی بود که در نظام حقوق و دستمزد کشور ایجاد شده است. من واقعاً اینطور فکر نمی کنم، موضوع فقط در مورد حقوق کارگران است. بحث حقوق و دستمزد هم جاهایی در بحث کارمندان جدی است.

وی افزود: حتی در بخش هایی از نظام حقوق و دستمزد، نیروی انسانی در دولت و بخش خصوصی با چالش های جدی مواجه شده است. از سال 2017، این قانون وضع شده است که افزایش حقوق سالانه کمتر از نرخ تورم بوده است. استدلال های ضعیف پشت این قاعده، که عمدتاً مبتنی بر شهرت است. این امر باعث تورم و بیکاری کارگران می شود.

این نماینده ملت در مجلس با بیان اینکه در قرآن آمده است که با ابزار دین برای مبارزه با دین آمده اند، اظهار داشت: در این موضوع هم چنین برداشت می شود که آنها در واقع برای مبارزه با کارگران آمده اند. حقوق با ابزار دفاع کارگران مثلاً می گویند اگر دستمزدها را بر اساس نرخ تورم افزایش دهیم، می تواند منجر به بیکاری کارگران شود. از جمله شایعاتی است که مدام در فضای اجتماعی-اقتصادی کشور تکرار می شود و معلوم نیست مبنای علمی این موضوع کجاست؟ یک بار باید یک مطالعه علمی و رابطه و میزان همبستگی بین این معادلات برای اثبات صحت آنها انجام شود.

ظهوریان گفت: با این شایعاتی که اخیرا در جلسه ای که داشتم یکی یکی از سیاستمداران که نایب رئیس مجلس نیز بوده است، گفت: در سال 1401 که 57 درصد دستمزد کارگران افزایش یافت، 20 درصد کارگران بیکار بودند. این در حالی است که بر اساس قانون کار، آمار عینی وجود دارد و می توان تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را 1401 نسبت به 1400 نفر اندازه گیری کرد . تعداد 1401 مدعی بیکاری نسبت به 1400 نفر کاهش 8 درصدی را نشان می دهد. بالاخره در حوزه اشتغال این تورم با افزایش دستمزدها کجا افزایش یافته است؟

نماینده مردم مشهد در مجلس دوازدهم با اشاره به نرخ تورم در سه سال متوالی 1399، 1400 و 1401 گفت: در سال 1400 تورم کشور 40 درصد و افزایش دستمزدها کمتر از تورم بوده است. در سال 1402 که افزایش دستمزد 20 (کارمند) و 27 درصد (کارگر) افزایش یافت، نرخ تورم همچنان 40 درصد بود. بر چه مبنای علمی عنوان شده است که نرخ تورم با افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد در سال 1401 به 60 درصد رسیده است؟ زمانی که نرخ تورم در سه سال متوالی از سال 1399 تا 1402 تقریباً ثابت بود، این آمار در کجا ثبت شد؟

وی تاکید کرد: بررسی های مختلف برعکس این را می گوید که با افزایش حقوق ها نرخ تورم نیز افزایش یافته است. افزایش دستمزدها باعث افزایش بیکاری و تورم نمی شود و مطالعات علمی این را نشان داده است.

قدرت دولت فقط به حقوق بگیران می رسد

ظهوریان با بیان اینکه وقتی حقوق کارگران افزایش می یابد خانوار در بازار سکه و سکه سرمایه گذاری نمی کنند، گفت: افزایش حقوق در بازارهای اقتصاد واقعی هزینه می شود. تقاضای واقعی اقتصاد وقتی تولید می شود، کارخانه دار و کارفرما از آن سود می برند، زیرا محصولی که در خط تولید تولید می شود، خریداری می شود. شاید برخی از هزینه ها در سمت نیروی کار کارخانه دار افزایش یابد، اما مطمئناً در سمت عرضه کالای تولیدی، گردش خون تحریک می شود، زیرا بازار مشتریان بیشتری دارد. در نتیجه افزایش دستمزدها هم برای جامعه کارگری و هم برای کارفرمایان و در نهایت به نفع اقتصاد کلان کشور است.

یادآور شد: کارمندان دولت نیز محسوب می شوند و از نظر حقوق تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد. در قانون خدمات عمومی نیز همین موضوع وجود دارد. در قانون کار آمده است که افزایش حقوق کارگران باید متناسب با نرخ تورم باشد، اما قانون خدمات کشوری با وضوح بیشتری بر آن تاکید دارد و می گوید ضریب حقوق ریالی حداقل باید با نرخ تورم افزایش یابد. سرکوب دستمزدی که از سال 1396 در قانون خدمات کشوری رخ داده است حتی از قانون کار نیز بیشتر است و امروز سیستم منابع انسانی دولت را به چالش کشیده است.

وی افزود: نیروهای توانمند در رشته های خوب حاضر به شرکت در آزمون های جدید استخدامی این رشته ها نیستند. اگر هم بیایند با مبلغ حقوق و دستمزد در کوتاه مدت می روند. به این معنا، برخی از افراد در فضای کاری دولت اذعان دارند; صبح می آییم استراحت می کنیم و عصر کار دوم خود را انجام می دهیم که برخی صراحتا می گویند حقوق دولتی به صرفه نیست و در این سازمان دولتی آب باریکی داریم و درآمد اصلی را از محل اصلی خود به دست می آوریم. شرکت . و کار شبانه

ارزش پول و تثبیت حقوق کارگران

این عضو شورای اسلامی در ادامه سخنان خود ارزش پول در شرایط تورمی را برجسته کرد و گفت: در حال حاضر بحث افزایش دستمزد نیست، بلکه بحث «تعیین دستمزد» است، چرا که پول کالا نیست. . اما ماهیت اعتباری دارد. یعنی ارزش پول به اندازه قدرت خریدی است که به انسان می دهد.

وی تصریح کرد: وقتی بر افزایش حقوق با نرخ تورم تاکید می شود به این معناست که حقوق مشخص می شود که از چه قدرت خریدی ایجاد می شود. اگر قدرت خرید برابر با قدرت خرید سال قبل و متناسب با نرخ تورم باشد، در واقع همان قدرت خرید سال گذشته را به فرد می دهیم و افزایشی نداشته است.

وی ادامه داد: در ماهیت فقهی، مدیریت اعتباری بودن پول را پذیرفت و نظرشان در مورد پرداخت خمس، می گویند باید بر اساس نرخ تورم کاهش یابد. حتی در قرض الحسنه افزایش تورم در بازگشت قرض الحسنه به رهبری اولین فقیهی است که آن را مسئولیت تشخیص داده است. یعنی ماهیت اعتبار پولی در پرداخت حقوق و دستمزد مرتبط است.

ظاهریان درباره عملکرد مالی دولت ادامه داد: وقتی از تعدیل در حوزه انرژی یا سایر حوزه ها صحبت می کنیم، خود حقوق کارگران نیز مشمول تعدیل می شود. به نظر می رسد ما با دستمزد نرخ تورم و مشکل کسری بودجه شروع کردیم که دولت می گوید کسری بودجه را کنترل کنید و نرخ تورم را کنترل کنید. ما از بالا گفته‌ایم که برای جلوگیری از ایجاد پول بانکی که نمی‌توانیم آن را بپذیریم و هزینه‌های پزشکی که ظاهراً دولت نمی‌تواند آن را تامین کند، یک پله پایین آمده‌ایم. دولت قدرت ورود و اصلاح هلدینگ ها و هیئت مدیره آن را ندارد. در نتیجه تمام بار کنترل تورم بر دوش حقوق کارمندان و کارگران افتاده است. قشری که سازماندهی نشده و به دلیل عدم تشکیلات نمی تواند از خود دفاع کند و حقوقش اغلب در خط مشی گذاری ها در پایین دیده می شود، مشکل بازنشستگان هم همین است.

وی افزود: یعنی ما در سیستم بازنشستگی مسائل مهمی داریم که اگر آنها را طبقه بندی کنیم ممکن است بحث سن بازنشستگی موضوع 4 یا 5 باشد در واقع به بحث مدیریت شرکت و کارایی آن و غیره پرداخته نشده است. مسائل پرداخت می شود.

ظهوریان با بیان اینکه دارایی دولت 18 هزار همات است، تصریح کرد: اگر نیمی از این رقم را دارایی های غیرانتفاعی و تقریباً 9 هزار همات را دارایی انتفاعی فرض کنیم، 180 هزار همات دارد و سالانه سود به دولت می دهد. که حدود 2 درصد است، با توجه به نرخ بازده دارایی ها در محیط شرکت، این نرخ تقریباً نزدیک به ورشکستگی است. دولت وارد اصلاح این نظام شرکتی نمی شود، ما وارد اصلاح نظام سلامت نمی شویم که الان 20 درصد بودجه کشور را در حوزه سلامت دارد بدون اینکه مولد باشد، وارد کنترل نمی شود. از هزینه‌های آنها، اما اولین جایی که وارد می‌شویم، بحث حقوق کارمندان و کارگران است.

این نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه دولت بزرگ ترین کارفرمای کشور است، گفت: دولت به عنوان کارفرمای بزرگ بخشی از حقوق کارگران را بر اساس قانون خدمات کشوری پرداخت می کند و بخشی از آن نیز سررسید است. به قانون کار و مصوبات شورای عالی کار. این (کارفرمای دولتی) تعادل در نظام مالی اشتغال را تغییر می دهد و در نتیجه این نابسامانی هایی که ذکر شد، هم کارگر، هم کارمند، هم کارفرما و در نهایت اقتصاد کشور متضرر می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا