در چنین شرایطی استفاده از شیرین کننده ای به نام استویا مهم است.

اما استویا چیست؟ تفاوت شکر و استویا چیست؟ آیا همه می توانند از آن استفاده کنند؟ علاوه بر پاسخ به سوالات ذکر شده، در زیر به تفاوت ها، مزایا و عوارض جانبی استویا نیز خواهیم پرداخت.

استویا چیست؟

قبل از بررسی و پاسخ به این سوال: تفاوت شکر و استویا چیست؟ ما باید استویا را بشناسیم. استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ های گیاه شیرین از خانواده کاسنی به دست می آید.

به گزارش همشهری آنلاین، این گیاه 200 تا 300 برابر شکر شیرین تر است. از این رو از نظر مصارف تجاری و استفاده در قنادی هایی مانند آدامس بسیار محبوب شده و در کشورهای مختلف تولید می شود. امروزه بیشترین تولید و صادرات استویا در چین انجام می شود. از طرفی استویا به دلیل طعم طبیعی و کمبود کالری برای افراد دیابتی یا افرادی که قند خون دارند نیز مناسب است.

تفاوت شکر و استویا چیست؟

در پاسخ به این سوال: تفاوت شکر و استویا چیست؟ باید گفت که علیرغم اینکه هر دو ماده شیرین کننده هستند; آنها در بسیاری از ویژگی ها با هم تفاوت دارند، مانند: ب- مبدأ تولید، ارزش غذایی و سایر خصوصیات. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

منشا تولید

به طور معمول، 80٪ از قند مورد استفاده در سراسر جهان از ساقه نیشکر و 20٪ دیگر از ریشه چغندر است. برای درست کردن شکر ابتدا نیشکر و آب چغندر را استخراج می کنند. سپس آب میوه تمیز می شود تا ناخالصی ها از بین بروند. حرارت دادن آب خالص در نهایت قند متبلور ایجاد می کند. البته این شکر شامل انواع مختلفی مانند شکر سفید، شکر قهوه ای، شکر دانه درشت و شکر دانه ریز می باشد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

در مقابل، استویا از برگ های گیاهی به همین نام که بومی آمریکای جنوبی است به دست می آید. برای این منظور گیاهان استویای کشت شده جمع آوری می شوند. سپس برگ های خود را خشک می کنند. برگ های خشک شده را می توان در مرحله جدید آسیاب کرد. پس از مرحله آسیاب کردن، شیرین کننده های موجود در برگ ها استخراج و تصفیه می شوند. تا در نهایت آن را در اختیار علاقه مندان به شکل مایع یا پودر قرار دهد.

ساختار تشکیل دهنده

اگرچه شکر و استویا هر دو طعم شیرینی دارند، اما مولکول های سازنده آنها متفاوت هستند. در واقع، مولکول های قند شامل گلوکز و فروکتوز هستند، دو قند ساده که منبع انرژی بدن هستند. در حالی که استویا شیرینی خود را از گلیکوزیدها می گیرد. گلیکوزیدها ترکیب پیچیده ای دارند که منجر به تفاوت در محتوای کالری قند می شود.

طعم خوب

در حالی که طعم شیرین شکر برای همه قابل توجه و ماندگار است، استویا 200 تا 300 برابر شیرین تر است و طعمی تلخ یا شیرین بیان در دهان باقی می گذارد. علاوه بر این، استویا به دلیل فرآیند تولید، ماندگاری کوتاه تری در دهان دارد. ممکن است، اما شیرینی شکر بیشتر قابل توجه باقی می ماند. علاوه بر این، فرآیند تولید استویا می تواند بر طعم نهایی آن تأثیر بگذارد.

مقدار کالری

یکی یکی از دلایلی که مردم را به سمت استویا سوق داد دیابت شکر را جایگزین کنید، تفاوت در محتوای کالری است. به طور متوسط، هر قاشق چایخوری شکر 16 کالری دارد. با این حال، محتوای کالری استویا آنقدر کم است که می توان آن را بدون کالری توصیف کرد. کالری قند می تواند باعث افزایش وزن و افزایش قند خون شود. اگرچه استویا حاوی کالری نیست، اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کسانی که به دنبال کنترل وزن هستند مناسب است.

شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی مؤلفه ای است که میزان جذب کربوهیدرات و میزان افزایش قند خون را نشان می دهد. برخلاف قند که شاخص گلیسمی بالایی دارد و باعث افزایش سریع قند خون می شود، استویا دارای شاخص گلیسمی پایینی است که از افزایش سریع قند خون جلوگیری می کند. این امر به ویژه برای افرادی که می خواهند قند خون خود را کنترل کنند صادق است.

کاربرد

همانطور که از زندگی خود می بینید، شکر برای شیرین کردن انواع غذاها، نوشیدنی ها، کیک ها و شیرینی ها استفاده می شود. در حالی که استویا برای طعم دادن به برخی غذاها و به ویژه محصولات رژیمی استفاده می شود. امروزه استویا در آدامس، ژله و برخی کیک ها یافت می شود. دلیل اینکه استویا نتوانسته است جایگزین شکر معمولی در زندگی روزمره مردم شود این است که طعم کمی با شکر دارد.

فواید استویا چیست؟

ترکیبات استویا و کمبود کالری منجر به فواید بسیاری از استویا در مقایسه با شکر شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

همانطور که قبلا ذکر شد، استویا دارای ارزش گلیسمی پایینی است و به جای گلوکز و فروکتوز از گلیکوزیدها تشکیل شده است. این نشان می دهد که استویا به سرعت جذب خون نمی شود و ممکن است در کنترل قند خون موثر باشد. این مشکل باعث بهبود تحمل گلوکز و کاهش مقاومت به انسولین می شود.

  • کنترل و کاهش وزن

اگر از آن دسته افرادی هستید که نه تنها می خواهند وزن کم کنند بلکه نمی توانند قند را از رژیم غذایی خود حذف کنند. استویا جایگزین بسیار خوبی برای شماست. استویا شیرین است، اما کالری ندارد. این مشکل می تواند در کنترل و کاهش وزن موثر باشد.

  • بهداشت دهان و دندان

اگر از آن دسته افرادی هستید که از مصرف زیاد شکر و شیرینی جات و تاثیر آن بر رشد باکتری های مسبب پوسیدگی دندان آگاه هستید. استویا گزینه خوبی برای شماست. از آنجایی که حاوی گلوکز نیست، سلامت دندان های شما را تضمین می کند.

قند خون یکی از موثرترین عوامل در سلامت قلب است. در واقع، با مصرف استویا می توانید قند خون خود را کنترل کنید و در نتیجه به طور غیرمستقیم از گسترش بیماری قلبی جلوگیری کنید.

  • محافظت از سلول ها

از ترکیبات مفید و موثر موجود در استویا می توان به آنتی اکسیدان ها اشاره کرد. وجود آنتی اکسیدان ها باعث افزایش مقاومت سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. این مشکل می تواند در کاهش بیماری های مختلف مانند سرطان موثر باشد.

تفاوت شکر و استویا چیست؟

آیا استویا عوارض جانبی دارد؟

وقتی در مورد فواید استویا می شنوید، احتمالا فکر می کنید که این شیرین کننده هیچ عارضه ای ندارد. در حالی که استویا مانند سایر شیرین کننده ها می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. البته عوارض جانبی استویا بیشتر زمانی رخ می دهد که از این محصول به صورت نادرست یا بیش از حد استفاده شود. با این حال، برخی از این عوارض عبارتند از:

اگر برای بیماری خاصی دارو مصرف می کنید، هنگام استفاده از استویا باید محتاط و اجبار باشید. برای اطمینان، از پزشک خود در مورد استفاده از استویا راهنمایی بخواهید.

  • مشکلات گوارشی

در برخی موارد، استفاده مداوم از استویا می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ یا یبوست شود. به همین دلیل باید از مصرف زیاد خودداری کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، استویا از خانواده Cassian تولید می شود. بنابراین اگر به گیاهان این خانواده حساسیت دارید، مصرف استویا ممکن است باعث بازگشت حساسیت یا آلرژی شما شود.

اگر علیرغم عوارض ذکر شده، از بیماری کلیوی رنج می برید، به شیرین کننده ها حساسیت دارید، باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف استویا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا استویا برای بدن مفیدتر از قند است؟

اکنون که تفاوت بین شکر و استویا را می دانید، ممکن است از خود بپرسید که آیا استویا سالم تر است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد. اگر به سلامت، تناسب اندام و تقویت بدن اهمیت می دهید، مصرف استویا انتخاب بهتری است.

این شیرین کننده کالری ندارد و تاثیر کمی روی قند خون دارد.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به طعم لطیف شیرین کننده اهمیت می دهید. با تشکر از یکی به یک محصول سبد غذایی خانگی تبدیل شده و انتخاب بهتری محسوب می شود. به طور کلی، استویا برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که سعی در خوش اندام شدن دارند، گزینه بهتر و سالم تری است.

خلاصه

شیرین کننده های مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها برای طعم دادن به غذا و نوشیدنی خود استفاده کنیم. رایج ترین شیرین کننده شکر است. در حالی که سایر شیرین کننده ها مانند استویا ارزش غذایی بالاتری دارند. در این مقاله به توضیح و بررسی این سوال می پردازیم که تفاوت شکر و استویا چیست؟ ما پرداخت کردیم در زیر به فواید و عوارض جانبی استویا اشاره کرده ایم تا بتوانید بدون تعصب انتخاب درستی داشته باشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما