هنگام صحبت در مورد سردردهای شدید، اثرات آنها و درمان های موجود، تمایز بین سردردهای خوشه ای و میگرن مهم است.

اگرچه هر دو بیماری با سردرد مرتبط هستند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارند، اما اساساً متفاوت هستند. توانایی تشخیص نوع سردرد می تواند به شما در درمان بهتر آن کمک کند.

آیا سردردهای خوشه ای و میگرن متفاوت هستند؟

سردردهای خوشه ای و میگرن باعث درد می شوند، اما در علائم، علل و درمان متفاوت هستند. به عنوان مثال، سردردهای خوشه ای بارها در روز اتفاق می افتند، در حالی که سردردهای میگرنی یک اتفاق روزانه مکرر نیستند و در صورت وقوع، تنها یک بار رخ می دهند. هم سردردهای میگرنی و هم سردردهای خوشه ای بیشتر در یک طرف سر ایجاد می شوند. با این حال، میگرن می‌تواند حواس دیگری را که سردردهای خوشه‌ای روی آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد، مانند بینایی نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سردرد خوشه ای یک سردرد کوتاه مدت و بسیار دردناک است که چندین بار در روز بروز می کند. این سردرد می تواند تنها یک طرف سر را درگیر کند و درد معمولاً در اطراف چشم احساس می شود. سردردهای خوشه ای 1 نفر از هر 1000 نفر را مبتلا می کند و در مردان شایع تر از زنان است. میگرن می تواند باعث سردردهای شدید شود و علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن موقت بینایی، درد پشت چشم، حساسیت به نور و صدا و درد در شقیقه ها ایجاد کند. درک تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مؤثرتر برای مدیریت آنها ایجاد کنید.

تفاوت در تعریف بیماری

داشتن تعریفی از هر دو بیماری زمینه لازم برای شناخت آنها را فراهم می کند. در زیر این دو نوع سردرد ناتوان کننده را تعریف می کنیم تا بتوانید تفاوت سردرد خوشه ای و میگرن را بهتر درک کنید.

نمودار تفاوت سردرد خوشه ای و میگرن

سردرد خوشه ای چیست؟

سردردهای خوشه‌ای معمولاً کوتاه‌تر هستند و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند، اما شدیدتر و دردناک‌تر هستند و اغلب طی هفته‌ها یا ماه‌ها عود می‌کنند. در حالی که میگرن مداوم است و باعث ناراحتی شدید می‌شود، سردردهای خوشه‌ای شدید اما موقتی هستند و با یک درد خنجری معمولاً در یک طرف سر مشخص می‌شوند. درد گاهی آنقدر طاقت‌فرسا است که سردردهای خوشه‌ای را به عنوان «سردرد خودکشی» توصیف می‌کنند.

میگرن چیست؟

سردرد میگرنی یک وضعیت ناتوان کننده است که اغلب با سردردهای متوسط ​​تا شدید همراه است. شما معمولا حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا را تجربه می کنید که به این علائم هاله می گویند. میگرن ممکن است یک بار رخ دهد یا یک مشکل عود کننده (مزمن) با حملاتی از چند ساعت تا چند روز باشد. میگرن مزمن می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و شما را قادر به انجام کارهای ساده مانند برقراری تماس تلفنی یا تماشای تلویزیون نکند.

تفاوت در علائم بیماری

علائم و نشانه های مختلفی را تجربه خواهید کرد. بنابراین، با بررسی نوع علائم می توانید تفاوت بین سردرد خوشه ای و میگرن را بهتر درک کنید.

علائم سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای همیشه در یک طرف سر، معمولا در اطراف شقیقه یا چشم ها اتفاق می افتد. افراد مبتلا به این نوع سردرد اغلب قرمزی چشم، اشک ریزش و گرفتگی بینی را تجربه می کنند، اما این علائم فقط در یک طرف صورت ظاهر می شود.

علائم رایج سردردهای خوشه ای عبارتند از:

درد عمیق در شقیقه یا اطراف چشم

احتقان بینی یا آبریزش بینی

اشک، چشم قرمز

چشم های آبکی

افتادگی پلک

علائم میگرن

میگرن؛ این می تواند باعث درد در نواحی مختلف سر، از جمله کناره های سر، پشت چشم ها، پشت یا جلوی سر و یا کل سر شود. میگرن با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه است. مبتلایان به میگرن اغلب متوجه می شوند که اتاق های تاریک و ساکت سردردشان را تسکین می دهد.

علائم عمومی میگرن عبارتند از:

سردرد ضربانی متوسط ​​تا شدید

درد نزدیک چشم

بدتر شدن درد با فعالیت بدنی

حساسیت به نور یا صدا

حالت تهوع یا استفراغ

تفاوت در علت بیماری

علت سردرد نیز بسیار مهم است زیرا به درمان موثر کمک می کند. در زیر به تفاوت بین سردرد خوشه ای و میگرن از نظر علت می پردازیم.

علل سردرد خوشه ای

علت دقیق سردردهای خوشه ای به طور کامل شناخته نشده است. برخی از متخصصان مغز و اعصاب معتقدند که این به دلیل فعالیت بیشتر در هیپوتالاموس است. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دما، گرسنگی و تشنگی را کنترل می کند. این ناحیه از مغز همچنین ممکن است مسئول گشاد شدن رگ های خونی باشد که جریان خون را به مغز افزایش می دهد و باعث سردرد می شود.

اما عوامل خطر برای سردردهای خوشه ای عبارتند از:

جنسیت مرد

سالخورده

دود

آفریقایی تبار باشد

مصرف الکل

ژنتیکی

عواملی که می توانند باعث سردرد خوشه ای شوند عبارتند از:

نیتروگلیسیرین

نوشیدن الکل

هیدروکربن ها مانند حلال های نفتی و عطرها

گرما و خواب آلودگی

کمبود خواب

خواب حرکت سریع چشم (REM)

علل میگرن

علت دقیق میگرن نیز ناشناخته است. عواملی که می توانند باعث سردردهای میگرنی شوند عبارتند از:

واکنش های آلرژیک

نورهای روشن، صداهای بلند، و بوها یا بوهای خاص

تغییر در الگوهای خواب

قرار گرفتن در معرض دود

وعده های غذایی را حذف کنید

نوشیدن الکل

نوسانات چرخه قاعدگی

مصرف قرص های ضد بارداری

غذاهای حاوی تیرامین (پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر مرغ، انجیر و مقداری لوبیا).

غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG) یا نیترات (بیکن، هات داگ و سالامی)

سایر غذاها مانند شکلات، آجیل، کره بادام زمینی، آووکادو، موز، مرکبات، پیاز، محصولات لبنی و غذاهای تخمیر شده یا ترشی

تفاوت در روش های درمان

در حالی که طیف وسیع تری از درمان ها برای میگرن در دسترس است، سردردهای خوشه ای اغلب به درمان تخصصی نیاز دارند. در زیر تفاوت درمان سردرد خوشه ای و میگرن را برجسته می کنیم:

درمان سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای درمان های خاصی دارند که عمدتاً بر کاهش درد شدید در طول حملات و در صورت امکان پیشگیری از بروز آنها در آینده تمرکز دارد (پیشگیرانه). دارویی به نام وراپامیل یک دوره پیشگیری کننده برای سردردهای خوشه ای است. با این حال، نشان داده شده است که این دارو باعث ریتم غیر طبیعی قلب در برخی افراد می شود و به نظارت منظم قلب (ECG) نیاز دارد.

تریپتان ها گاهی اوقات در درمان سردردهای خوشه ای زمانی که با تزریق یا اسپری بینی تجویز می شوند، موثر هستند. اکسیژن خالصی که از طریق ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه به بیمار داده می شود نیز روشی برای تسکین درد حاد سردردهای خوشه ای است. از سوی دیگر، کورتیکواستروئیدها باعث تسکین درد کوتاه مدت می شوند، اما استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود. این داروها اغلب به عنوان درمان موقت استفاده می شوند تا زمانی که دارو یا درمان دیگری پیدا شود.

درمان های کمتر رایج برای سردردهای خوشه ای عبارتند از:

تحریک الکتریکی با دستگاهی به نام Gammacore انجام می شود. این دستگاه برای همه مناسب نیست.

بلوک عصب پس سری بزرگتر (GON) به عنوان تزریق در اطراف اعصاب در پشت سر انجام می شود. این درمان تقریباً 50٪ مؤثر است و تسکین طولانی مدت را فراهم می کند.

لیتیوم، ملاتونین و یک روش پزشکی به نام تحریک گانگلیون اسفنوپالاتین می توانند موثر باشند اما معمولاً تجویز نمی شوند.

مسکن هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن به طور کلی برای سردردهای خوشه ای بی تاثیر هستند.

درمان میگرن

هنگامی که در مورد درمان بحث می کنیم، تفاوت بین سردرد خوشه ای و میگرن باعث می شود که رویکرد درمانی متفاوتی برای هر کدام اتخاذ شود. درمان سردرد خوشه ای را توضیح دادیم، حالا نوبت درمان میگرن است.

دارویی به نام تریپتان اغلب برای دردهای شدیدتر میگرنی بسیار موثر است و به اشکال مختلف از جمله قرص، اسپری بینی و تزریق در دسترس است. سوماتریپتان و ریزاتریپتان دو مورد از رایج ترین درمان های میگرن هستند.

تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، کاهش مصرف سیگار و الکل و اجتناب از محرک های احتمالی مانند استرس و سر و صدا می تواند به کاهش شدت و منظم بودن میگرن کمک کند.

تکنیک های تمدد اعصاب، خواب کافی و نوشیدن آب فراوان اغلب به عنوان بخشی از یک رویکرد جامع برای مدیریت میگرن توصیه می شود.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند در برخی موارد به تسکین درد میگرن کمک کنند.

روش تشخیص سردرد خوشه ای و میگرن

سردردهای خوشه ای و میگرن عمدتاً از طریق ارزیابی بالینی تشخیص داده می شوند زیرا هیچ آزمایش تشخیصی قطعی وجود ندارد. یک تاریخچه پزشکی کامل با تمرکز بر الگوی، مدت، شدت و محرک های سردرد گرفته می شود. در تفاوت سردرد خوشه ای و میگرن باید بگوییم که سردرد خوشه ای که در آن درد شدید و یک طرفه معمولا در اطراف چشم وجود دارد، به صورت خوشه ای یا دوره هایی به مدت چند هفته تا چند ماه بروز می کند.

میگرن با درد ضربان دار متوسط ​​تا شدید مشخص می شود که معمولاً در یک طرف سر ایجاد می شود. در واقع، سابقه سردردی که گزارش می کنید به پزشک کمک می کند تا نوع سردرد شما را تشخیص دهد. معاینه عصبی توسط پزشک می تواند به رد سایر شرایط کمک کند و تکنیک های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سی تی اسکن ممکن است برای رد علل ثانویه مانند تومورهای مغزی یا آنوریسم استفاده شود. معیارهای تشخیصی از طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد (ICHD) نیز برای تایید نوع سردرد استفاده می شود.

چگونه از سردرد خوشه ای جلوگیری کنیم؟

سردردهای خوشه ای را می توان با ترکیبی از شیوه زندگی سالم (تغذیه خوب، ورزش و اجتناب از استرس) و مداخلات پزشکی کنترل کرد. برای جلوگیری از حملات، اجتناب از محرک های رایج مانند الکل، تنباکو، بوی تند و استرس مهم است. ایجاد یک الگوی خواب منظم، نوشیدن آب زیاد یا ماساژ سر برای کاهش فراوانی سردردهای خوشه ای بسیار مهم است. داروهای تجویزی مانند وراپامیل، لیتیوم و کورتیکواستروئیدها اغلب برای جلوگیری از چرخه سردرد تجویز می شوند. در برخی موارد، اکسیژن درمانی یا درمان های تحریک عصبی نیز ممکن است در درمان این سردردها موثر باشد.

چگونه از میگرن پیشگیری کنیم؟

نحوه پیشگیری از این بیماری می تواند به معنای تفاوت بین سردرد خوشه ای و میگرن نیز باشد. پیشگیری از میگرن نیز به شناسایی و اجتناب از محرک ها بستگی دارد. محرک های رایج شامل غذاهای خاصی مانند شکلات، کافئین یا پنیر کهنه، تغییرات هورمونی، استرس و اختلالات خواب است. داشتن دفترچه خاطرات سردرد می تواند به شناسایی محرک های خاص کمک کند.

ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت استرس با تکنیک‌های آرامش بخش مانند یوگا یا مدیتیشن می‌تواند موارد میگرن را کاهش دهد. علاوه بر تغییر شیوه زندگی، داروهای پیشگیرانه مانند مسدودکننده های بتا، ضد تشنج ها و مهارکننده های CGRP نیز ممکن است برای به حداقل رساندن شدت میگرن تجویز شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

توصیه می کنیم در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

سردرد شما به مرور زمان بدتر یا بدتر شده است.

برخلاف سردردهای قبلی، سردردهای ناگهانی و شدید را تجربه می کنید.

سردرد شما با گیجی، تب، سفتی گردن یا تشنج همراه است.

پس از ضربه به سر، سردردهای مداوم را تجربه می کنید.

سردرد زندگی روزمره، کار یا خواب شما را مختل می کند.

شما با مشکلات عصبی و استرس کاری دست و پنجه نرم می کنید.

حرف آخر

اگرچه میگرن و سردردهای خوشه‌ای می‌توانند شدید و ناتوان‌کننده باشند، اما کاملاً متفاوت هستند و برای مدیریت مؤثر به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند. درک تفاوت بین سردرد خوشه ای و میگرن می تواند مبنایی برای مدیریت و کنترل این بیماری ها باشد. استفاده از اقدامات پیشگیرانه اغلب بهترین روش درمانی است. شما برای همیشه با این وضعیت دست و پنجه نرم خواهید کرد، بنابراین بهتر است شرایط را به خوبی مدیریت کنید تا حملات سردرد کمتری را تجربه کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :