دانستنی ها

تفاوت بین کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

تفاوت بین کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

اگر با ساز و کار فناوری بلاکچین در تجارت کریپتو آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که انجام هر تراکنش در این فضا با چه شیوه سختگیرانه‌ای انجام می‌شود؛ در واقع آنچه سبب محبوبیت دنیای کریپتوکارنسی شده، وجود امنیت بالا در یک فضای غیر متمرکز است. حتما می‌‌دانید که سرمایه‌گذاران کریپتو دارایی دیجیتال خود را در کیف پول‌های رمز ارزی در بستر بلاکچین نگهداری می‌کنند. حال تصور کنید اگر کیف پول‌ها امنیت کافی نداشته باشند یا تراکنش‌ها در بستر غیر ایمنی انجام شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ طبیعتا هیچ تریدری از حملات هکری در امان نخواهد بود. در این شرایط می‌توان اهمیت کلید عمومی و خصوصی را درک کرد. طبیعتا رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی در کنار مزایا، از معایبی نیز برخوردار است که به بررسی آن می‌پردازیم.

 

منظور از رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی چیست؟

کلید عمومی و خصوصی یک مفهوم بسیار مهم در صنعت بلاکچین است که درک آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. کلیدهای عمومی و خصوصی، در واقع عبارت‌های رمزنگاری شده‌ای هستند که کاربران بلاکچین با استفاده از آن‌ها تراکنش‌های خود را تأیید می‌کنند‌. این کلیدهای رمزنگاری شده کاربردهای متفاوتی دارند؛ اما در ارتباط با یک دیگر امنیت معاملات و تراکنش‌های رمز ارزی را تأمین می‌کنند. انجام تراکنش‌های مبتنی بر رمز ارز در بستر بلاکچین بدون دسترسی به این کلیدها امکان‌پذیر نیست. اگر بخواهیم به زبان ساده این کلیدها را معرفی کنیم، می‌توانیم بگوییم که کلید عمومی، آدرس شما در بستر بلاکچین و کلید خصوصی پسورد شماست. این کلیدها شبیه به آدرس ایمیل و رمز ورود آن هستند. تمامی کاربران بلاکچین می‌توانند به کلید عمومی شده، دسترسی داشته باشند؛ اما کلید خصوصی تنها در اختیار خود شما قرار دارد.

کلید عمومی و خصوصی

نحوه عملکرد کلید عمومی و خصوصی

بر اساس تعریفی که از کلید عمومی و خصوصی وجود دارد، می‌توان گفت امکان بازیابی کلید عمومی از روی کلید خصوصی وجود دارد و شما می‌توانید با یک کلید خصوصی، چند کلید عمومی ایجاد کنید، در حالی که معکوس چنین فرآیندی امکان‌پذیر نیست. نحوه عملکرد این کلیدها در رمزنگاری نامتقارن بلاکچین تعریف می‌شود. به این صورت که شما می‌توانید به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر بدون به اشتراک گذاشتن دارایی خود با دیگران، مالکیت آن را اثبات کنید. کلید عمومی برای شناسایی والت‌ها، تأیید مبدأ و مقصد تراکنش‌ها و کلید خصوصی برای رمزگشایی استفاده می‌شود.

از آنجا که دسترسی به داده‌ها و رمزگشایی آن‌ها بدون کلید خصوصی امکان‌پذیر نیست، فضای بلاکچین از حملات هکری در امان است. کلید خصوصی یک عبارت بازیابی در خود ذخیره دارد. اگر کلید خصوصی خود را گم کردید، می‌توانید با استفاده از این عبارت بازیابی، به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید. همانطور که گفتیم کلید عمومی و خصوصی عملکرد مجزا و اهداف مشترکی دارند. کلید عمومی در همه کاربران بلاکچین قرار دارد؛ اما کلید خصوصی تنها بین فرستنده و گیرنده ارز رمزنگاری شده به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

مزایا و معایب کلید عمومی و خصوصی

همانطور که گفتیم مکانیسم کلید عمومی و خصوصی در بلاکچین به صورت رمزنگاری نامتقارن است؛ در واقع برای این نوع رمزنگاری به دو کلید احتیاج دارید. طبیعتا این شیوه رمزنگاری مزایای بسیاری به همراه دارد که سبب شده کاربران بلاکچین این روش را ایمن‌تر بدانند و به صورت گسترده از آن استفاده کنند. مسئله این است که هیچ روشی برای رمزنگاری، کامل و بی نقص نیست؛ اما به هر حال رمزنگاری کلید عمومی به روش نامتقارن که در آن سرعت فدای امنیت شده است، بسیار بیشتر از رمزنگاری متقارن است.

تفاوت بین کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

مزایای رمزنگاری نامتقارن

با توجه به اینکه کاربران در بستر بلاکچین، تراکنش‌ها و معاملات مختلفی را انجام می‌دهند، طبیعی است که ذخیره‌سازی داده یا همان دارایی دیجیتال بدون انتقال آن در این بستر معنا ندارد. با این حساب می‌توان انتظار داشت قدرت محاسباتی بالا و تأمین امنیت شبکه برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هر چند سرعت این نوع رمزنگاری کند است؛ اما امنیت بالایی را در شبکه ارائه می‌دهد. علاوه بر آن رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی از احراز هویت دیجیتال پشتیبانی می‌کند‌. با توجه به اینکه تأیید تراکنش در فناوری بلاکچین به احراز هویت نیاز دارد، می‌توان اهمیت و مزیت این روش رمزنگاری را در حوزه کریپتو درک و توجیه کرد. با استفاده از این شیوه رمزنگاری می‌توان پایداری سیستم را تأمین کرد.

معایب رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری نامتقارن، چارچوب از پیش تعریف شده خاصی دارد. کلید عمومی و خصوصی از اعداد و حروف رمزنگاری شده ایجاد می‌شوند. شکستن این کلیدها از دیدگاه ریاضی بسیار دشوار است. از آنجا که فاکتوربندی اعداد و حروف در این کلیدها بسیار سخت است، قدرت رمزنگاری بالاتری ارائه می‌دهند. طول بیشتر کلیدهای عمومی ۲۶۵ بایت است و هک کردن آن تقریبا غیر ممکن است. این مسئله، خود یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما همانطور که گفتیم عیب این روش آن است که سرعت رمزنگاری کلید عمومی کند‌تر از شیوه رمزنگاری متقارن است.

 

تفاوت کلید عمومی و خصوصی

در رمزنگاری کلید عمومی یا همان رمزنگاری نامتقارن به دو کلید رمزنگاری شده احتیاج دارید. با استفاده از رمزنگاری کلید خصوصی می‌توان یک فرآیند رمزنگاری مجزا تحت عنوان رمزنگاری متقارن در بلاکچین انجام داد. پیش‌تر گفتیم که این کلیدها کاربرد مجزایی دارند؛ اما کارکرد و مکانیسم آن‌ها در رمزنگاری نامتقارن در ارتباط با هم تعریف می‌شود. کلید خصوصی اثر انگشت شما در رمزگشایی داده است و هدف آن افزایش سرعت، مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان است.

در واقع این کلید مکانیسم سریع‌تری دارد. کلید خصوصی امکان جعل در شبکه بلاکچین را از بین می‌برد. عملکرد کلید خصوصی مبتنی بر متقارن بودن یک کلید واحد است. شما می‌توانید داده‌های رمزنگاری شده خود را برای تمام کاربران شبکه ارسال کنید، در حالی که اطمینان دارید حتی نفر سومی وجود ندارد که بتواند داده‌هایتان را رمزگشایی کند. مزایای رمزنگاری کلید عمومی در کنار ماهیت و مکانیسم کلید خصوصی امکان‌پذیر می‌شود.

تفاوت بین کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به کلید عمومی و خصوصی و عملکرد آن صحبت کردیم، سپس مزایا و معایب رمزنگاری نامتقارن را مورد بررسی قرار دادیم. با استفاده از رمزنگاری کلید عمومی می‌توان امنیت دارایی دیجیتال در کیف پول‌ها و امنیت تراکنش‌های شبکه را افزایش داد. با توجه به ویژگی‌های این روش رمزنگاری، از جمله پشتیبانی از احراز هویت دیجیتال، بیشتر کاربران بلاکچین این روش رمزنگاری کریپتو را ترجیح می‌دهند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا