تغییر مهم در سند تک برگ


به گزارش مانیبان، صفدر کشاورز درباره آخرین وضعیت اجرای قانون «الزام ثبت رسمی معاملات ملکی»، گفت: در خصوص سامانه هایی که باید بر اساس قانون فوق الذکر ایجاد می شد، بر اساس ماده 10 این قانون. قانون، یکی این یک «سیستم سازماندهی اسناد غیررسمی» است. بر اساس قانون مذکور، سازمان ثبت یک سال فرصت دارد تا این سامانه را راه اندازی کند و همکاران فناور ما این کار را انجام خواهند داد و امید است این سامانه قبل از مهلت مقرر در قانون راه اندازی شود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: مشکل دیگر ایجاد سامانه ای در ماده 2 قانون است که ثبت رسمی معاملات ملکی را الزامی می کند. به گونه ای که دفاتر اسناد رسمی نیز می توانند اسناد عادی و قراردادهای خصوصی را برای افراد تنظیم کنند. این سامانه در نزدیک به 3000 دفتر اسناد رسمی ایجاد و بارگذاری شده است و در بقیه دفاتر اسناد رسمی (9500 دفتر اسناد رسمی دیگر) روزانه در 500 دفتر اسناد رسمی بارگذاری می شود.

وی گفت: موضوع دیگر ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی یعنی ایجاد ارتباط بین مشاوران املاک و سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. این سامانه نیز راه اندازی شده و با چند مشاور املاک در تهران به صورت آزمایشی تماس گرفته شده و قراردادها ارسال شده است. مشکلات این بخش برطرف شده و انشاالله تا قبل از ۲۴ مردادماه تمامی مشاوران املاک کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل خواهند شد.

کشاورز در خصوص ضوابط قانونی که ثبت رسمی معاملات ملکی را الزامی می کند، گفت: با توجه به اینکه شش تا از قوانین مورد تایید رئیس قوه قضائیه است، ماده 3 آیین نامه که راه ارتباطی مشاوران املاک است. با سامانه ثبت و توزیع الکترونیکی اسناد تهیه و برای تایید به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارسال شد. سایر آیین نامه هایی که نیاز به تصویب رئیس قوه قضائیه دارد در حال تدوین و تدوین است و امید است در چند روز آینده در معاونت حقوقی قوه قضائیه نهایی و برای تصویب به رئیس قوه قضائیه ارسال شود. 8 آئین نامه دیگر نیز وجود دارد که باید به تصویب هیأت وزیران و با جلساتی که به صورت مشترک با دستگاه های اجرایی و وزارتخانه های ذیربط در این زمینه برگزار می کنیم، به تصویب برسد. پس از تکمیل برای نظر و تصویب هیات وزیران به دولت ارائه می شود.

معاون املاک و امور کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر علاوه بر صدور اسناد الکترونیکی، اسناد فیزیکی (کاغذی) نیز صادر و به مخزن اسناد سازمان ثبت ارسال می شود.

وی با اشاره به تغییر رنگ اسناد تک برگی به سبز در 12 تیرماه گفت: بر اساس قانون الزام ثبت رسمی معاملات ملکی از 12 تیرماه، تمامی اسناد مرزبندی که قرار است صادر شود باید به صورت رسمی منتقل شود. لذا برای تشخیص و تسهیل در کار، رنگ اسناد ملکی را که از 12 تیر صادر می شود تغییر دادیم و موضوع را با چاپخانه وزارت اقتصاد و دارایی در میان گذاشتیم و اسناد جدید چاپ شد. و در استانها و به خواست خدا در داخل توزیع می شوند یکی تا دو روز آینده وارد استان ها می شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :